Intel Xeon 3.06GHz (S604, 3.06GHz, 512KB, 533MHz FSB, 85W) Review

BalusC 19 april 2005, 2.611 views

Intel Xeon 3.06GHz (S604, 3.06GHz, 512KB, 533MHz FSB, 85W)

Pluspunten

• prestaties
  • stabiliteit en betrouwbaarheid

Minpunten

• gedeelde geheugenbus

Introductie
Sinds half april 2003 heb ik twee exemplaren van dit CPU in mijn bezit. In de eerste instantie wilde ik voor de 2,8GHz gaan, deze bood toentertijd de beste prijs/Mhz verhouding. De 3,06'en waren dik 150 euro duurder (600 euro resp 750 euro). Echter ik had via-via een setje 3,06'jes voor 650 euro per stuk kunnen krijgen. Aldus geschiedde.

De keuze van de CPU's
Ik kon kiezen uit Dual Xeon of Dual Opteron configuraties. Op het moment van de beslissing waren de Dual Opteron bakken procentueel sneller, echter de prijs/performance verhouding is veel te groot ten opzichte van de Dual Xeon configuraties. Het "terugverdiende" geld werd geinvesteerd in een snelle schijfconfiguratie.

Ervaringen
Dit is de tweede Dual CPU systeem dat ik als workstation gebruik. Hiervoor had ik de gouwe ouwe BP6 met daarop de Dual Celeron 500@600 2,0V@2,2V. De BP6 hield het bijna 3 jaar uit totdat ze het begaf na jarenlang overgeklokt door het leven te zijn gegaan. Het bijterige gevoel van Dual CPU bakken is mij dus reeds bekend. Maar de overstap van Dual Celeron 500@600 naar Dual Xeon 3,06GHz is fenomenaal te noemen. Ik ben zelf een fervent multitasker, ik doe vaak vrij veel dingen tegelijk op de PC. En daarnaast doe ik ook regelmatig aan videobewerkingen, op dat gebied is de Dual Xeon heer en meester, zeker als de juiste (multithreaded) software wordt gebruikt. HyperThreading levert in de praktijk met name bij videobewerkingen een aardige prestatiewinst op. Deze schommelt tussen 10% en 30%, afhankelijk van de handelingen.

Benchmarks
De relevante specs ten tijde van het benchmarken zijn:
- Iwill DP533-S E7505 Dual Socket 604 moederbord

CPU Multimedia benchmark zonder HT: 24554it/s / 30825it/s

Overige benchmarks
Sciencemark L1 cache: 16,7GB/s / L2 cache 19GB/s
Aquamark CPU score van 8338 punten
Fi-Bench 4.0.0.38 met high priority, 4 threads, 41 generations: 245,905 seconden

Korte samenvatting: de CPU's presteren uitstekend. En HT heeft gezien de SiSoft Sandra benchmarks een relatief groot invloed op de benchmarks. In de andere Product Surveys zijn benchmarks van het moederbord en de schijven te vinden.

Beoordeling
Prestaties: zeer goed. Dat ligt eerder aan de uitgebalanceerde combinatie van de hardwarecomponenten.
Featureset: goed. Klein minpuntje is het gedeelde geheugenbus. De CPU's leveren elk 4,2GB/s aan bandbreedte, echter ze moeten het gezamelijk doen met één geheugenbus van 4,2GB/s, gevuld door Dual Channel PC2100. Wanneer de Xeons net als de Opterons over een eigen geheugenbus beschikken, dan waren ze perfect.
Stabiliteit & betrouwbaarheid: zeer goed. Wanneer de bak eenmaal draait, dan zou het zelfs de derde wereldoorlog overleven, samen met kakkerlakken en IBM toetsenborden.
Overklokbaarheid: geen mening. Het moederbord biedt geen CPU-overclockmogelijkheden.
Warmteproductie: voldoende. De boxed coolers kunnen de CPU's constant op z'n laagst 36°C houden. De BIOS van het moederbord kan de toerental van de fans zo regelen dat een bepaalde temperatuur wordt aangehouden. Op het moment staat dat op 50°C. Dat is een nette balans tussen geluidsproductie en de temperatuur. Deze Xeon's mogen maximaal 73°C worden.
Prijs: voldoende. Het blijven dure CPU's.

• Iwill DP533-S
  • 4x Corsair CM72SD512-2100 512MB PC2100 unbuffered ECC, 2,5-3-3-6 @ 2-2-2-5
  • Adaptec AIC-7902 Dual Channel U320 controller
  • 6x Maxtor Atlas 15K 18GB U320 harddisks
  • XFX GeForce FX 5700 Ultra 128MB DDRII met dual DVI-out
  • Vantec Stealth 520W voeding
  • Cooler Master ATC-110B behuizing
  • Windows 2000

Heb jij ook een Intel Xeon 3.06GHz (S604, 3.06GHz, 512KB, 533MHz FSB, 85W)?

Ik ben zelf ook aan het nadenken over een Dual Xeon systeem. Met name voor videobewerking.

Welke multithreaded software gebruik jij hiervoor?
Zelf ben ik al geruime tijd bezig met Pinnacle Liquid 6.
Bijna alle professionele video-edit tooltjes zijn multithreaded. In ieder geval minimaal Adobe Premiere, Ulead Movie Studio en Vegas, die heb ik namelijk allemaal uitgeprobeerd. En volgens mij ook Magix Movie Edit. Momenteel gebruik ik voornamelijk Ulead. Wat betreft goedkoop en semi-professioneel zut zijn o.a. Windows Movie Maker en TMPGEnc ook multithreaded. Virtualdub is een enorm handig lowlevel tooltje, maar helaas slechts singlethreaded. Deze gebruik ik dan ook alleen voor uitzonderlijke bewerkingen.