Cooler Master Hyper TX AMD (Socket 754/939/940/AM2) Review

The 7th Guest 13 november 2006, 3.297 views

Cooler Master Hyper TX AMD (Socket 754/939/940/AM2)

Pluspunten

• zeer stil
  • koelt prima
  • licht (452 gram)
  • eenvoudig te installeren
  • prijs

Minpunten

• koelpasta niet afgedekt met plasticje
  • plastic kap kan licht beschadigen bij installatie

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 5
Algemene beoordeling

Ik heb deze koeler aangeschaft om mijn nieuwe AMD Athlon 64 X2 5200+ koel te houden. Ik was op zoek naar een goede 4-pins koeler voor AMD socket AM2; de nieuwere moederborden maken gebruik van een 4-pins cpu-aansluiting op het moederbord en zaken als Q-Fan werken alleen met een 4-pins koeler. Er bleken weinig 4-pins AM2-koelers te zijn, tot Cooler Master met zijn Hyper TX kwam. De TX ziet er niet zo spannend uit als de nieuwe Mars en Eclipse van het bedrijf, maar met zijn glanzende 92 mm fan, een indrukwekkend koelblok met 3 heatpipes en een plastic kap die iets weg heeft van de kap van Darth Vader, ziet het er aardig uit. De kap is overigens niet alleen voor de sier: hierdoor worden ook omliggende componenten gekoeld. De koeler blijft met 452 gram mooi binnen de specificaties van AMD (max. 450 gram). Maar koelt hij ook goed?

Koelvermogen

Met koelvermogen heb ik altijd iets tegenstrijdigs: ik wil een goede koeling, maar vooral weinig geluid. Er zijn maar weinig koelers die een dergelijke combinatie waarmaken, en de Hyper TX kan zich met gemak in dat rijtje scharen of zelfs bovenaan plaatsen. Mijn toch niet onaardige 5200+ houdt de Cooler Master op 28 graden idle en 43 graden stressed (met PC Probe). Ik heb Cool 'n Quiet en Q-Fan aanstaan. In idle toestand draait de fan rond de 460 rpm en dit loopt in stressed op tot zo'n 840 rpm. Wie deze temperaturen nog te hoog vindt, kan Q-Fan uitschakelen en zo de fan op full speed laten draaien (1800 rpm). Dit heeft uiteraard wel gevolgen voor de...

Geluidsproductie

Cooler Master maakt al jaren cpu-koelers, maar weet ze de laatste jaren pas echt stil te kirijgen. Voor de Hyper TX claimen ze een geluidsniveau van 22 dB en ik denk dat ze daar aardig dicht bij komen. Tel daarbij op dat de fan meestal op zeer lage snelheden draait en de koeler daarmee praktisch stl is. Ik hoor mijn pc niet en ik heb aan draaiende zaken verder alleen de Antec Neo HE 430 Watt voeding en een 92 en 120 mm Nexus fan, die ook met Q-Fan resp. 710 en 880 rpm draaien - en een Samsung SP2504C harde schijf uiteraard. Op full speed is de Hyper TX duidelijk te horen, maar echt storend is het niet. Maar nogmaals, de TX koelt goed op lage snelheid, dus voor geluid hoef je niet bang te zijn.

Installatie-gemak

De Hyper TX is de eerste koeler die ik zelf gemonteerd heb, wat dus betekent dat het heel simpel is. Geen ingewikkelde backplates of armen, gewoon de beide zijden aan de klemmen van de bracket haken (tip: eerst de zijde met de hendel) en de hendel over halen. Let daarbij wel op dat je de plastic kap niet beschadigt; ik heb een krasje erop. Let op dat de arm van de hendel niet achter de kap zit voor je de zaak vastzet. Gelukkig maar dat het zo simpel is, want de ieni-mini handleiding is erg summier en heeft slechte foto's. De koeler heeft verder pre-applied koelpasta wat erg makkelijk is: nooit teveel of te weinig. Minder handig is dat er geen plasticje overheen zit, dus wees voorzichtig voor je handen en kleren. Wel fijn is trouwens dat de verpakking nu eens zonder heftig geweld te openen is!

Compatibiliteit

De koeler past prima op mijn M2N-E, dus ik verwacht weinig problemen wat ruimte betreft. Wie echter geen standaard bracket heeft, kan tegen een probleem op lopen omdat de koeler maar op één manier goed geinstalleerd kan worden. Ik heb echter te weinig kennis van de verschillende moederborden om daar wat zinnigs over te zeggen. Let wel dat de koeler alleen op socket 754/939/940/AM2 past, voor Intel is er de Hyper TX Intel - hoe origineel...

Modbaarheid

Ik voel niet de drang het ding te modden, maar veel valt er volgens mij ook niet aan te doen. Ik heb op 3dGameMan bovendien gelezen dat het niet raadzaam is de fan met zijn rubberen ophanging los te halen, want het is bijna onmogelijk het weer vast te krijgen.

Ik heb ¤ 19,50 voor het ding betaald en dat is echt geen geld voor een koeler van dit kaliber. In de Pricewatch staat hij al voor ¤ 18,50 en wat dat betreft heeft de Arctic Freezer er een geduchte concurrent bij. Sterker nog: de Hyper TX koelt minstens net zo goed of ietsje beter (41,76 CFM voor de Hyper tegenover 40 CFM voor de Freezer) en wat geluidsproductie betreft kan de Freezer niet tippen aan de Hyper. Bovendien is de prijs slechts enkele euro's meer (¤ 3,55 om precies te zijn). Ik weet dat ik veel tweakers hiermee tegen de schenen schop, maar ik daag iedereen uit met deze twee koelers een vergelijking te maken. Ik kan de Hyper TX echt iedereen die een koel en stil systeem wil, aanraden. Toppertje!

Heb jij ook een Cooler Master Hyper TX AMD (Socket 754/939/940/AM2)?

Nette survey,

Ik zou wat pics willen zien van de koeler op jouw mobo :) En het is idd een erg geduchte concurrent van de Arctic Freezer Pro!
Ik heb geen zin om m'n pas opnieuw netjes aangesloten kast weer helemaal uit m'n pc meubel te halen (en de Antec Performance P150 is heel erg zwaar) maar op de site van 3dGameMan kun je plaatjes van deze koeler op een mobo zien.
Lijkt wel groter dan het eigenlijk is...
3DGameMan vertelt wel dat er na een week VIBRATIE optreedt, dit waarschijnlijk door een "off balance fan fin".

Kun je ons op langere termijn laten weten of dit bij jou ook het geval is?!
Is het geluidsvolume wellicht toegenomen?

Zo kunnen we het produkt op langere termijn ook "meten" op houdbaarheidsgehalte. ;)
Ik heb het ding nu 10 dagen/1,5 week en merk nog niks van resonantie of meer/raar/ander geluid. 3dGameMan zegt ook dat het waarschijnlijk allleen zijn exemplaar is omdat anderen er geen last van hebben.
Mocht de Hyper toch meer geluid o.i.d. gaan maken, dan zal ik het melden maar ik denk en hoop dat ik dat niet hoef te doen.
Anyway, goede tip voor de surveys AURAS-EU!