Specificaties All-in-one met 4GB ram - Bekijk alle specificaties

Apple iMac 21,5" 3.06GHz (mid 2010) Review

Supremes 1 februari 2011, laatste update op 1 februari 2011, 2.216 views

Apple iMac 21,5" 3.06GHz (mid 2010)

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Prestaties

Minpunten

• Ergonomie
  • Gebrek aan negatieve eigenschappen

Features Score: 4
Tot mijn grote verbazing had nog geen enkele tweaker de moeite genomen een review te schrijven over de nieuwste iMac met schermformaat 21,5 inch (foei Gigagiel, tomwebfreak, Drup, Jaap.) Maar geen nood, hier komt'ie. Het is een review vanuit het oogpunt van een simpele huis, tuin en keukengebruiker, maar mocht iemand behoefte hebben aan benchmarks, comptabiliteit met bepaalde software of andere zaken, zet het in de comments!

Features

Met een 3 GHz i3 heb je over performance weinig te klagen, als simpele gebruiker. Ik ben geen power user en loop dus nooit tegen de grenzen van deze iMac aan. De 500GB hdd is toereikend, maar tegenwoordig mag je, met alle nieuwe ruimteverslindende media, best meer verwachten. Het is niet mogelijk om tijdens het configureren online te kiezen voor een grotere schijfruimte, je moet dan meteen kiezen voor een duurder model met een meerprijs van 300 euro. De tweakers onder ons zullen hun hand er waarschijnlijk niet voor omdraaien en gewoon zelf een grotere hdd erin zetten, maar vanuit het perspectief van de gemiddelde gebruiker is het natuurlijk een klein minpunt. Het beelddiagonaal is met 21,5 inch niet al te klein en de resolutie van 1920x1080 pixels is niet zuinig voor dit formaat. Het enige dat je nog mist met deze resolutie is een Blu-Ray drive.

Prestaties

Zoals eerder vermeld zijn de prestaties van de iMac gewoon goed. De hele computer maakt een vlotte indruk, je zit nauwelijks in je neus te peuteren achter het scherm. Het afspelen van .mkv’s gaat vloeiend, net als het enige spel dat hierop staat ge´nstalleerd, Minecraft. Dat laatste stelt qua belasting nauwelijks iets voor, maar voor de volledigheid: de settings kunnen op zijn allerhoogst! Omdat ik niet kan beoordelen in hoeverre de performance voldoende zal zijn voor een power user geef ik hier (slechts) een Goed.

Bouwkwaliteit

Bouwkwaliteit was bij Apple lange tijd een probleem. Scheurende plastic covers, iPod's die onder de krassen zaten, verkleurende beeldschermen, ze kennen het allemaal bij de helpdesk van Apple. De aluminium behuizingen bleken een gouden greep. Het geheel kreeg opeens een ontzettend stevig uiterlijk. Ook deze iMac beschikt over een aluminium unibody, die duidelijk tegen een stootje kan. Het toetsenbord is grotendeels uit hetzelfde metaal opgetrokken en de onderkant van de Magic Mouse ook. Op het scherm heb ik tot nu toe nog geen dode pixels kunnen ontdekken, en muis en toetsenbord functioneren ook nog steeds naar behoren. Ik betwijfel of Apple op dit gebied nog veel zou kunnen verbeteren.

(schaamteloos gejat van BindApple)

Design

Dat is natuurlijk hartstikke subjectief. De een vindt hem mooi, de ander foeilelijk. De algemene tendens is echter dat mensen het ontwerp van het bedrijf uit Cupertino wel kunnen waarderen. Ik schaar me daar ook onder. Volledig volgens het principe less is more hebben de designers zo veel mogelijk overbodige poespas achterwege gelaten (letterlijk, alle aansluitingen zitten aan de achterkant, op de dvdslot en SD-kaartlezer na). Het is voor beginners altijd even zoeken naar de aan-uitknop maar gelukkig is de iMac ook aan te zetten via het toetsenbord. Maar daarover straks meer.

Ergonomie

De ergonomie lijkt bij sommige delen te zijn geslachtofferd voor het design en/of multifunctionaliteit. De Magic Mouse is bijvoorbeeld hartstikke handig om door webpagina's te scrollen en navigeren, maar ligt niet erg fijn in de hand. Zeker als je een pagina terug of vooruit wil moeten je vingers in een onhandige hoek buigen. Het draadloze toetsenbord tikt net zo fijn als het exemplaar met snoer maar is wel aanzienlijk kleiner. Je handen staan er daardoor net wat haakser op wat gevolgen heeft voor je polsen bij lange lappen tekst (zoals deze review). Pluspunt is wel dat de aan-uitknop op het toetsenbord aan de zijkant zit zodat je deze niet snel per ongeluk zal indrukken. De knop zelf werkt trouwens niet altijd even vlekkeloos. Bij een harde reset reageerde de computer niet op de signalen van het toetsenbord dat de gebruiker weer aan de slag wilde.

Stabiliteit

Elke appeletende Mac-gebruiker zal je vertellen dat OS X vele malen stabieler is dan Windows. Misschien is dat ook wel zo. Afgezien van een paar vastlopers (door onleesbare DVD's, twijfelachtige USB-sticks en andere invloeden van buitenaf) is het systeem solid as a rock. Ik heb tot nu toe altijd zorgeloos kunnen opstarten, en vlot ook! Alle onstabiele factoren kwamen van buitenaf, maar daarvoor geldt: daar moet je als OS mee om kunnen gaan naar mijn mening. Daarom een goed i.p.v. een zeer goed.

Ondersteuning

Ik heb (godzijdank) nog geen ervaringen opgedaan met de ondersteuning van de fabrikant. Updates worden automatisch gedownload en op aangeven van de gebruiker ge´nstalleerd. Verder niks op aan te merken. Geen mening in dit geval.

Dit is bij Mac's altijd een heikel punt. Je krijgt veel computer voor je geld, zeker als je het besturingssysteem, de behuizing (belachelijk compact), de bijgeleverde software, het gebrek aan bloatware en de meegeleverde bedieningsapparatuur meerekent. Als je wil afwijken van de basisconfiguratie ben je echter nog steeds veroordeeld tot belachelijke meerprijzen. Sinds wanneer kost het upgraden van een 1TB hdd naar een 2TB hdd meer dan Ą130? Daar heb ik echter niet voor kunnen kiezen en al met al ben ik best tevreden over de geboden prijs-kwaliteitverhouding. De restwaarde is bij Mac's ook nog altijd hoger dan bij Windows-machines, al houdt volgens mij niemand daar rekening mee bij het aanschaffen van een Mac.

Ik moet zeggen dat ik al met al een heel tevreden gebruiker ben. Als ik de iMac wat langer in mijn bezit heb zal ik de review nog eens uitbreiden, voorlopig moeten jullie het hier echter mee doen. Ik heb geprobeerd zo objectief mogelijk mijn oordeel te geven over de computer en naar mijn bescheiden mening is dat wel gelukt. Veel leesplezier!

Heb jij ook een Apple iMac 21,5" 3.06GHz (mid 2010)?

De tweede afbeelding van de imac zijn nog van de oude 20"-24" (geen breedbeeld) Voor de rest simpele maar duidelijke review.

[Reactie gewijzigd door Elazz op 1 februari 2011 17:16]

Goed opgemerkt ;-) Ik had het zelf ook al door, maar het was me voornamelijk te doen om het verschil tussen plastic en alu-body.
klopt ook niet helemaal. de nieuwste iMacs hebben namelijk geen zwarte achterkant. dat van de vorige generaties is nog geen unibody
Ja, ik begrijp het niet helemaal.

Ik ben er niet in thuis, maar in je eerste plaatje laat je zien dat bij de nieuwe iMac's de achterkant zwart is. Ik dacht dat deze juist allemaal het alu unibody hadden.
Nice geschreven over de ergonomie, exact same gebruikers ervaring.
Dat van het toetsenbord klopt natuurlijk niet, het is smaller doordat de numerieke en pijltjestoetsen zijn weggelaten. De toetsen zijn even groot en je handen staan dus precies in dezelfde stand als bij het 'grote' toetsenbord.

De muis is een kwestie van smaak, die gebruik ik ook niet zo veel :)
Ja, als je hem niet veel gebruikt, dan is de muis natuurlijk superfijn in gebruik :S

[Reactie gewijzigd door HellFury op 2 februari 2011 08:50]

Huh, waar heb je het over? Ik vind 'm ook niet zo fijn werken, anders zou ik 'm wel meer gebruiken (gebruik liever de trackpad). Is "een kwestie van smaak" bij jou synoniem aan "superfijn in gebruik"?

De emoties die dat appeltje oproept zijn toch echt te treurig voor woorden af en toe...
Een volledig toetsenbord (wel bedraad) is een gratis optie, dus heb ik een volledig toetsenbord. En de Magic Mouse: dat is de beste muis die ik tot nu toe heb gebruikt!