Archos Gmini XS100, 3GB (USB 2.0) Review

shaggy8675 13 november 2006, laatste update op 17 november 2015, 1.826 views

Archos Gmini XS100, 3GB (USB 2.0)

Pluspunten

• Klein
  • Degelijk
  • Fraai design en display
  • Kwaliteit muziek
  • 3GB !
  • Sound effects/equalizer mogelijkheden

Minpunten

• Géén adapter!!!
  • Tasje/hoesje ontbreekt
  • Oortelefoontjes van matige kwaliteit
  • Mapstructuur kan makkelijker

Geluidskwaliteit Score: 5
Ik heb de Archos Gmini XS100 aan mijn vrouw gegeven voor haar verjaardag in Oktober.
Tijdens mijn zoektocht naar een betaalbaar maar toch een uitgebreide MP3 speler kwam ik bij deze Gmini XS100 uit.

Featureset

Tegenwoordig vind je in veel zaken een MP3 speler terug. Telefoons, Henk-Henk routeplanners en zelfs in horloges. Toch heeft in mijn ogen een losse MP3 speler de voorkeur. Gaat er iets kapot, is het maar een ding, en geen 2 of meer. Deze Gmini XS100 doet precies wat hij moet doen, namelijk MP3's afspelen. Maar ook andere formaten worden goed ondersteund. Daar MP3 en WMA de meest gebruikte zijn en dus afspeelbaar zijn zal voor zich spreken. Dat er ook andere formaten ondersteund worden is wel iets wat opvalt. Ik noem:
  • Stereo MP3 decoding @ 30-320 kb/s
  • CBR & VBR
  • WMA
  • WMA (PD DRM – download)
  • WAV (PCM)
Dit alles uiteraard met ID tag 3 ondersteuning.

Geluidskwaliteit en instelmogelijkheden

Daar ik al andere mediaspelers in mijn bezit heb en nog andere heb kunnen testen is de geluidskwaliteit van de Gmini XS100 geen verrassing meer. Ondanks de kleine afmetingen zet Archos weer een spelertje van een aparte klasse op de markt.
Mooi laag, helder hoog en een fleurig midden. Dit spelertje heeft het gelijk en kan tippen aan veel duurdere spelers van andere bekende merken. Tijdens het luisteren van vrij gepomliceerde muziek met symphonische rock sta ik echt versteld van het bereik van dit ding. Met de juiste hoofdtelefoon waan je je net in een concertzaal. Mijn eerste minpuntje is helaas een bekende van Archos, de bijgeleverde oortelefoontjes.... Die zijn eigenlijk onder de maat voor audio die de speler levert. Mijn advies, koop zo spoedig mogelijk een paar vervangende en er gaat een wereld voor je open. De standaart oortjes zijn afdoende maar meer ook niet. Er treed welliswaar geen vervorming op en ze blijven ook onder volume duidelijk, maar ze missen teveel "buik" om je echt te verwennen.

De instelmogelijkheden van de speler verbaasde me enigzinds. In mijn eigen Gmini 500 zitten niet zoveel mogelijkheden op!. Dat is een duidelijke vooruitgang vind ik. Waar je op ander typen uit deze prijsklasse blij mag zijn met "Low" - "Mid" - of "High" instellingen en soms een verbasterde equalizer zitten hier wel wat meer mogelijkheden op. Kijk en huiver:

Sound Effects:
  • Rock
  • Techno
  • Jazz
  • Classic
  • Live
  • Custom ism de Equalizer
De equalizer:

De equalizer heeft 5 banden en is per band verstelbaar met stappen van 3dB. Dit is in in mijn ogen meer dan voldoende om een mooi persoonlijk geluid mogelijk te maken. Maar dit zal vooral een kwestie van smaak zijn natuurlijk.
  • Bass - Mid. bass - Mid. range - Mid. treble -Treble
Bouwkwaliteit en afwerking

De Gmini XS100 is best klein. Met afmetingen van 9.1 x 4.3 x 1.4 cm is hij voor een niet USB speler van een best handig formaat. Spelers als de Ipod Nano en Creative Zen V liggen in dezelfde range qua afmetingen. Met een gewicht 90gr is het ook niet echt een zwaargewicht te noemen, zeker niet als je bedenkt dat het geen flash maar harddisk speler is. De behuizing is vervaardigd van fraai mat aluminium en verkrijgbaar in vier kleuren ( Zilver, Zwart, Blauw en Roze ) De bedienings knoppen zijn van degelijk plastic en alle verdere delen zijn van aluminium of gepolijst metaal.

Het display ligt iets verzonken onder de behuizing om krassen te voorkomen. Toch zou een tasje of hoesje een betere uitkomst bieden ter bescherming. Tot op heden ziet het display er goed krasbestendig uit. Het lijkt erop dat de speler wel tegen een stootje kan.

Iets anders is de harddisk. Harddisks in mediaspelers zullen natuurlijk altijd kwestbaarder zijn dan flash geheugen spelers. De bewegende delen zijn natuurlijk aan slijtage onderhevig. Bij een goede harde val zou het imo kunnen dat de hdd kapot gaat, maar ja mischien doet een flash speler dat ook wel, ik ga het helaas voor jullie niet proberen hehe ;)

De globale indruk is gewoon positief. Een solide speler die tegen een stootje kan en een fraai design heeft. Hoewel het geen Ipod is wat de meeste mensen toch mischien meer aanspreekt vind ik dat zeker geen lelijke speler. Enigste zijn mischien de kopjes die wat moderner vormgegeven hadden kunnen zijn als bij een Ipod. Maar ja dat is eveneens een kwestie van smaak denk ik.

Ergonomie en bedieningsgemak

De bediening is echt Archos ten voete uit. Een hoofdmenu alá Windows compleet met mappen. De structuur is eveneens als in Windows en zal snel vertrouwd aanvoelen. De mappenstructuur is duidelijk maar vraagt wel enige gewenning. Er zijn vaak net iets te veel mogelijkheden om een muziekbestand te benaderen of op te zoeken. De bediening is gewoon wat te chaotisch in sommige dingen. Maar dat went vrij snel, en je gebruikt deze mogelijkheden toch niet allemaal is mijn ervaring.

De ergonomie is dik voor elkaar vind ik. Het spelertje past perfect in je hand en is met een duim te bedienen. Snelle navigatie, simpele knoppen bediening. Niks mis mee. Tevens is er de mogelijkheid de knoppen te blokeren tijdens het spelen. Ideaal tijdens sporten of bewegen waar je mischien de koppen per ongeluk zou kunnen bedienen.

Leverings omvang, uitbreidbaarheid en veelzijdigheid

Dit is het enigste wat ik ook niet beoordeelt heb in de survey
Je koopt wat je ziet. Een MP3 speler, niks meer niks minder. Geen fancy foto's bekijken, filmpjes of dat soort luxe. Buiten muziek kan je de speler ook als een kleine externe harddisk gebruiken, maar met 3 GB zal dit zo'n vaart niet lopen denk ik, maar het kan handig zijn. Wil je meer of anders zal je dieper in je buidel moeten tasten en voor een ander model of merk moeten gaan. Simple as that.
De 3GB is goed voor ongeveer een 1500 nummers afhankelijk natuurlijk van gekozen formaat, lengte en bittrate. Ik denk dat dat een behoorlijke bibliotheek is voor veel mensen en zeker gezien de prijs ruim voldoende is.

In de doos:

In de doos vinden we een aantal standaard zaken. De speler uiteraart, oortelefoontjes, neck-cord en een USB kabeltje. Een adapter ontbreekt helaas, evenals een tasje of hoesje.
Qua accesoires die los te krijgen zijn zit het wel goed. 101 verschillende tasjes, hoesje en beschermings mogelijkheden. Aftermarket koptelefoons en oortjes zijn volop te verkrijgen van derden. Helaas ontbreek op de Gmini XS100 1 heel belangrijk ding en dat is een adapter. Die is van Archos zelf erg duur en dit is iets wat ik graag anders had gezien. Een universele adapter zou hierbij wel eens uitkomst kunnen bieden denk ik.

Zaken als gebruikers handleiding in een aantal verschillende talen waaronder Nederlands staan in PDF formaat op de speler voorgeinstaleerd. Het updaten van de firmware is erg simpel en gebeurt, op het op uploaden van de firmware na, automatisch.

Mobiliteit en accuduur

De speler is lekker compact en makkelijk mee te nemen. Een bijgeleverd draagkoord voor om de nek is erg handig al had ikzelf liever een hoesje of draagtasje gezien met riem montage. Maar deze zijn zoals gezegd los verkrijgbaar. Ondanks de harddisk heb je geen last van trillingen tijden het lopen of sporten. De tijden van overslaande draagbare cd spelers zijn gelukkig al lang achter ons.

De ingebouwde Li-Ion accu gaat afhankelijk van je gebruik en instellingen een 10 tot 15 uur mee. De accu is niet zelf te vervangen omdat dan het apparaat open moet en de garantie vervalt. Het opladen gebeurt standaart via de bijgeleverde USB kabel die je op je computer aansluit. De oplaadtijd is helaas wel redelijk te noemen door de beperkte stroomtoevoer van de USB. Het valt aan te raden om een losse adapter aan te schaffen. Helaas weet ik niet of een universele adapter zal werken aangezien ik deze geen in mijn bezit heb. De op mijn Gmini 500 bijgeleverde adapter is hetzelfde aftermarket model als je los zou kopen. Het opladen gebeurt hiermee in enkele uren en werkt perfect.
Tevens zal de speler zichzelf uitschakelen indien hij niet gebruikt word om af te spelen bij inactiviteit. Het uploaden van muziek duurt ondanks de USB aansluiting toch best lang. ( relatief dan ) de interne harddisk is duidelijk geen snelheidsmonster van 10.000rpm. Maar daar merk je tijdens het afspelen niks van gelukkig.

Er zijn een aantal mogelijkheden om het accu gebruik te beperken in het menu van de speler. Zaken als lichtduur, harddisk activiteid zijn afzonderlijk instelbaar voor accu gebruik en gebruik via externe stroomtoevoer.

Display

Het display is klein ( 1.5” ) maar toch goed afleesbaar te noemen. Het heeft een prettige lichtblauw/grijze backlight met inschakelbare tijd om stroom te besparen. Helaas is alleen de mate van contrast instelbaar. Simpel maar effectief. De letters en cijfers en mappen zijn prima afleesbaar voor een display van deze grote.

Zaken die altijd worden aangegeven zijn:
  • Volume
  • Tijd
  • Accu
Tijdens het afspelen zie je behoorlijk wat info maar dat is best klein te noemen. Er verschijnt erg veel info in het kleine display. Bij lange namen zal het display van links naar rechts bewegen om de gehele naam te laten zien.

• Artiest
  • Albumtitel
  • Songtitel
  • Format ( bijv. MP3 256Kb/s 48.0kHz )
  • Track nummer
  • Volgend nummer
  • Tijdsduur in afgespeelde tijd/ tijd nog te gaan en tijdslijn in balk vorm

¤100,-

Dit is in mijn ogen het sterkste punt van deze speler. Tijdens mijn zoektocht voor een speler van dit formaat en opslag kom je erg veel tegen. Spelers als de overbekende Ipod zijn leuk, maar met een beginprijs van ¤150,- is een Ipod Nano van 2GB best aan de prijs. Een Creatiev Zen V heeft welliswaar de mogelijkheid tot het bekijken van foto's ( eneneens op een 1,5" schermpje, niet echt groot dus ) en de Zen V+ kan ook nog eens video afspelen, maar dan zit je ruim boven de prijs van deze speler.
Ander spelers rond die ¤100,- hebben of maar 512MB/1GB in USB-stick formaat al dan niet met een klein displaytje. En spelers van 2GB/4GB zitten al heel snel boven de ¤150,- tot ¤200,- Daarom vind ik deze speler zo interesant. 3GB opslag, ondersteuning van veel audioformaten, fraai display en erg goede audio! Daar komen in mijn ogen weinig apparaten bij in de buurt qua prijs/kwaliteid/features.

Helaas is er om aan die prijs te komen natuurlijk wel ergens op bezuinigd. Te denken aan de matige oortelefoontjes, het ontbreken van een hoesje of tasje en zkere het ontbreken van een adapter. Maar ja, dat is de keuze die je maakt. Alles wat geleverd word is afdoende voor gebruik van de speler, maar er zitten wel wat zaken in die jezelf makkelijk kan verbeteren door aftermarket spullen.

In de pricewatch staat hij in, maar tevens is Dixons vaak erg interesant, zeker met web-only aanbiedingen.Conclusie

Zo, dat was weer eens een lekker stukje schrijven. Maar het was de moeite waard.

De Archos Gmini XS100 is een prima MP3 speler die mijn verwachtingen zeker overtreft. De kwaliteit van de bouw, uiterlijk en niet te vergeten de muziek zijn gewoonweg uitstekend te noemen. Het menu is voor mensen die de Archos structuur nog niet kennen wel even wennen maar daarna erg gemakkelijk, hetzij wel enigzinds rommelig af en toe. Het display ziet er erg fraai uit, is goed afleesbaar, maar kan bij het afspelen soms net iets teveel info weergeven, zeker gezien het relatief kleine schermpje.
Voor een prijs die rond de ¤100,- ligt is dit een zeer geduchte concurent voor de Ipod Nano denk ik. Meer opslagcapaciteit zeker een fraai uiterlijk en uitstekend geluid maken hem in mijn ogen zelfs tot een Nano killer.

Alles leuk en aardig, maar er zitten natuurlijk ook negatieve zaken aan deze speler.
De belangrijkste zijn toch wel het ontbreken van de adapter, geen tasje of hoesje en de matige kwaliteid van de bijgeleverde oortjes. Het af en toe rommelig overkomende mappenstructuur is ook wel voor verbetering vatbaar, maar dat is een bekend fenomeen bij Archos spelers.

Al met al kan je je voor deze prijs geen breuk vallen. Je krijgt precies waarvoor je betaald. Een prima speler met goede ondersteuning voor de verschillende formaten muziek en een prima audio. En 3Gb opslag voor rond de ¤100,-.... wie doet ze dat na?

Op het forum is er een specifiek topic over de XS100: Het grote Archos Gmini XS100 topic

Succes met je eventuele aanschaf. Hopelijk heb je aan deze review iets gehad :)

Heb jij ook een Archos Gmini XS100, 3GB (USB 2.0)?

wat voor oordopjes gebruik je erbij, om even een beetje een beeld te scheppen van wat jij kwaliteitsmuziek noemt. Voor mij kan het eigk nooit kwalitatief genoeg, maar ik ben audiofiel :Y)

mooie review :)

het kan nooit mooi genoeg neej, maar bij gebrek aan geld voor een grotere speler dan 6GB kan ik helaas niet hoger gaan dan 192kb/s. Ook me oordeopjes zijn maar goedkope EP-630's. maar ik ben zeker wel een audiofiel. De batterij van mijn mp3 gaat maar 8 uur mee nog schat ik. En hij gaat iedere dag helemaal op.
Een echte audiofiel zal nooit naar een MP3'tje luisteren vanwege de slechte kwaliteit ;)

Ik heb als gewone huiskoptelefoon een Sennheiser HD 555, maar dat is helaas niet al te handig als je in bed ligt dus ben ik op zoek naar goede in-ear dopjes. Helaas heb ik op dit moment geen geld voor dopjes als de Shure E4 oid.
Ik gebruik de Sennheiser als mijn referentie omdat dat best een aardig koptelefoontje is mijns inziens.
Ongelofelijk wat een nette en goed onderbouwde survey.
Zo horen ze nou te zijn.
Hier kun je totaal geen op of aanmerkingen op hebben.
Wou het gewoon even kwijt geweldig echt waar.

;) ;) ;)
Nette review hoor. Heb er zelf ook een. Zal ook eerdaags een eens review schrijven, alleen zo uitgebreid gaat me denk ik niet lukken. Fijn spelertje iig. Gebruik zelf de standaart oordopjes ook niet, 8-)