Specificaties WiFi - Bekijk alle specificaties

Emtec Full HD (1080p) Multimedia player N200 Review

job_h 30 januari 2011, laatste update op 30 januari 2011, 2.077 views

Emtec Full HD (1080p) Multimedia player N200

Pluspunten

• Geen ventilator, dus stil
  • Relatief goedkoop
  • Huidige firmwares zijn goed
  • Afspelen vanaf USB, Netwerk en SD kaart

Minpunten

• Afstandsbediening
  • Geen HMDI kabel meegeleverd
  • Eerdere firmwares zijn prut
  • De pen is nergens te bekennen

Geluidskwaliteit Score: 4
Dussss... De Emtec N200....
Ik heb deze media player nu een half jaar in bezit en hij is goed bevallen :)
Totdat ik vorige week een firmware update probeerde te doen en de electriciteit in m'n huis uitviel... Maar ik ga er niet vanuit dat m'n N200 niet iets dacht van "HEA! Ik wil geen update! Ik mol je electriciteit!", maar wat er wel voor de uitval gezorgd heeft is me een raadsel.
Apparaat teruggestuurd en had 5 dagen later een nieuwe die ik wel gewoon naar de nieuwste firmware geupdate heb :)

Uitpakken:
De speler kwam in een compacte rode doos waar een afbeelding van de speler, de afstandsbediening, een pen op staat en enkele specificaties.
In de doos heb ik het volgende gevonden:
Een verpakking wat van gerecyclede toiletrollen gemaakt lijkt te zijn.
Een witte doos.

In de wc-verpakking heb ik de het volgende gevonden:
- De N200 zelf. Met plactic eromheen, zodat hij lekker stofvrij is.

In de witte doos heb ik het volgende gevonden:
- Het boekje en de cd (die ik verder niet aangeraakt heb en lekker in 't plastic heb laten zitten)
- De afstandsbediening
- De stroom adapter
- Composite kabel om analoog beeld en geluid richting tv te verplaatsen
- Composite naar SCART converter
- USB verlengkabeltje

Er zit dus geen HDMI of Component kabel bij. Die zou je zelf moeten kopen als je HD materiaal naar je TV wil sturen.

Eerste indruk:
- N200: Mooi apparaat. Mooie zwart/witte buitenkant, zeer compact en geen ventilator.
- De afstandsbediening: Niet de beste die ik ooit gezien heb. Het werkt, maar er zijn niet veel verschillende knopjes en hij voelt een beetje speelgoedachtig aan.
- Jammer dat er geen HMDI kabel bij zat
- Waar is de pen die zo mooi op de doos staat?

Aansluiten dat ding:
Een eitje. N200 in m'n kast gezet, stroomkabel, netwerkkabel en composite kabels erin, aangezet en ik werd beloond met een taalkeuze menu :)

Ik heb wel ergens gelezen dat iemand per direct via HDMI zijn N200 in wou stellen, maar blijkbaar is de eerste firmware te dom om dat te merken. Zodra hij eerst via composite het apparaat op 720p ingesteld had deed de HDMI aansluiting het wel gewoon.

Ik heb de taal op Engels gezet, er even mee rondgespeeld en toen besloten om een firmware update te zoeken. Niet omdat hij niet functioneerde, maar omdat ik dat altijd met al mijn electronica doe.

Na een tijdje zoeken kwam ik tot de conclusie dat dit apparaat custom firmwares heeft! Enkele firmwares van ACRyan, Raidsonic Icy Box en nog meer dingen werken gewoon op de N200. Er kan zelfs een gehele custom firmware op gezet worden (http://www.mhdworld.de/), dit heb ik zelf echter niet gedaan om garantie te houden.
Ik heb de nieuwste officiele firmware gedownload en erop gezet.

Korte testen:
Zonder ook maar iets in te stellen werkte de HDMI aansluiting direct met de nieuwste firmware. Taal en netwerk ingesteld en eens een mooi MKV bestandje uitgezocht van mijn laptop om te streamen. Dat werkte goed en zonder een enkele hapering. Ik vind de menustructuur niet helemaal intuitief, maar het went wel.

Aan de USB aansluitingen heb ik een externe harde schijf gehangen, dit werkte gewoon. Ook verschillende USB sticks zorgenden niet voor problemen. En ik heb hier netjes 1080p materiaal mee op mijn televisie getoverd.

De youtube app is een leuke toevoeging, maar als je op iets specifieks wilt gaan zoeken wat niet per direct in het beginscherm te zien is, moet je met je afstandsbediening iedere letter stuk voor stuk in gaan voeren, in diezelfde tijd had je naar je laptop kunnen lopen en het daar op kunnen zoeken (maar dan wordt het natuurlijk niet afgespeeld op je tv).

WLAN
Ik heb van een vriend een EMTEC WLAN USB adapter gekregen, die als accessoire er bij gekocht zou kunnen worden. Dus toen moest ik uiteraard ook even kijken of de N200 goed werkte over een niet bedraad netwerk.
Ik heb de USB Dongle in het apparaat gedrukt en die werd meteen herkend en ik kon bij de netwerk instellingen mijn netwerk selecteren en mijn wachtwoord intikken.
Daarna werkte alles gewoon alsof er een netwerkkabel in de N200 zat.

Dus toen zijn we eens gaan kijken of er fatsoenlijk over het draadloze netwerk gestreamd kon worden:
- DVDrips: Deze werkten gewoon, al wordt er als je door gaat spoelen niet dezelfde snelheid gehaald als bij een bedraad netwerk.
- BRrips: Deze draaide kortgezegd gewoon niet. Maar er kan ook niet verwacht worden dat een 4GB bestand over een G netwerk gestreamd kan worden.
- Kleinere BRrips: Ik heb een 1GB bestand die met x264 gecodeerd was gestreamd en deze draaide wel gewoon.

Conclusie:
Mooi apparaatje voor een mooie prijs. Volledig stil. Met de latere firmware updates (of eventueel custom firmwares) is het ook nog een redelijk compleet apparaatje ook.
De afstandsbediening is een beetje klein en voelt niet heel solide.
Jammer dat er geen HMDI kabel meegeleverd wordt.
Toch jammer dat die pen die op de verpakking staat er niet bij zat.

Heb jij ook een Emtec Full HD (1080p) Multimedia player N200?

mischien is negatiev nog de interface ik vind hem niet heel prettig wel een mooie review
Joah, ik moest er even aan wennen, maar daarna vond ik de interface wel redelijk eigenlijk.
En bedankt voor t compliment :p ik vind het er nog een beetje rommelig uitzien, maar kheb komende week geen tijd om 't te verbeteren, dus t blijft lekker even zo xD
Die pen ja.. ongelooflijk!! wel jammer van ze ^^ verder een goede review :)