Cooler Master Praetorian 732 (ATX, Geen PSU, Zwart) Review

empheron 2 november 2006, laatste update op 2 november 2006, 946 views

Cooler Master Praetorian 732 (ATX, Geen PSU, Zwart)

Pluspunten

• Uitschuifbare tray
  • Stevige houder voor voeding (langs achterkant te monteren)
  • goede koelmogelijkhedenKoelmogelijkheden (max 3x8cm en 2x12cm)
  • Zeer stevig materiaal
  • Ingebouwde stoffiltering
  • Accesoires (thumbscrews, usb toppanel / fanhouder)

Minpunten

• Beluchtingsgat in sidepanel niet helmaal goed geplaatst.
  • Pijp op beluchtingsgat te lang voor sommige cpu-koelers

Ik heb deze behuizing aangeschaft ter vervanging van een Centurion 1, deze is gesneuveld na een onvoorzichtige mod die onbedoeld het frame verzwakte. Omdat ik regelmatig met mijn pc naar vrienden ga om daar te gamen heb ik een erg stevige en lichte kast nodig, die niet makkelijke beschadigd of afgelakt is (krassen). Vaak neem ik mijn systeem namelijk op de fiets mee in een draagtas.

selectiecriteria
- Het gewicht
- Kwaliteit van het gebruikte materiaal (100% alu, met zeer stevig frame)
- Koelmogelijkheden (minimaal 4 fan locaties)
- Schroefmontage van onderdelen (als moet stevig vast zitten)
- Stoffiltering (heb 2 katten en er is in deze buurt veel bouwstof)
- Ongelakt materiaal (i.v.m krassen)

Ik heb de kast uiteindelijk gekocht bij MyCom Breda (fietsafstand en op voorraad leverbaar). Hoewel het een relatief lichte behuizing is, was het toch even sjouwen om het gevaarte thuis te krijgen. CoolerMaster levert hem namelijk in een grote mooi bedrukte doos, zonder handvaten. De MyCom medewerkers hebben op verzoek de doos voorzien van extra plakband zodat e.e.a. veilig vervoerd kon worden.

Uitpakken en inrichten
Bij het openen van de doos was ik aangenaam verrast door de kwaliteit van de aluminium buitenplaten. Deze zijn mat gezandstraald en geanodiseerd, waardoor de kast een hele chique uitstraling krijgt.

Verder viel meteen op hoe stevig de deur is. Deze is net als de kast gemaakt van dik aluminium en voorzien van een magneet sluiting. Zowel de deur als de kast zijn voorzien van kunststof dopjes, zodat je de kast niet kunt beschadigen bij het dichtdoen van de deur. De magneet is sterk genoeg om te voorkomen dat de deur bij het optillen van de kast perongeluk open gaat.

Na het plaatsen van één extra fan was het inbouwen van de voeding en moederbord een peuleschil, dit gebeurd namelijk achterlangs, met een meegeleverde brackets en thumbscrews. De houder van de voeding en de tray zijn zeer stevig (+4mm alu),

Koeling
Bij het ingebruik nemen van de kast heb ik het USB toppanel direct vervangen door de meegeleverde fanhouder. Hierin heb ik een low-rpm 8cm fan geplaatst die opstijgende hete lucht uit de kast trekt. De kast wordt standaard geleverd met 2x8cm blue led outtake fans en 1x12cm blue led intake fan. Deze zijn van goede kwaliteit en hoeven dus niet direct vervangen te worden. De kabels van de fans zijn lang genoeg om ze netjes weg te kunnen werken.

Na het inbouwen van het moederbord en het plaatsen van de kaarten beelk dat mijn Accelero X1 koeler te hoog was om de tray terug in de kast te schuiven (stupid). Je moet dus wel eerst de videokaart uit de kast halen voor je de tray kan verwijderen.

In het zijpaneel van de kast zit verder standaard een intake gat met pijp (die uitkomt boven de processor). Bij het plaatsen van een wat groter koelblok (freezer 7 pro) kan deze pijp niet goed gepositioneerd te zijn en of lang. Je kunt er voor kiezen de pijp te vervangen door een 12cm fan.Ik heb een en ander opgelost door een sidewindow in de kast te zagen.

Ervaringen
Ik heb de kast ondertussen ruim een half jaar in gebruik. De inhoud is volledig aangepast (core 2 duo ipv. A64 3500+ etc etc). Hij bevalt nog steeds uitstekend. Ondanks het frequent verplaatsen van de kast zijn er nog geen krassen te zien op de behuizing en lopen de scharnieren van de deur nog erg soepel.

Beeldmateriaal
Voor de duidelijkheid : 2 foto's zijn van mijn eigen systeem, twee van de CoolerMaster site. Op de laatste twee is meer te zien over de lege inrichting.

Heb jij ook een Cooler Master Praetorian 732 (ATX, Geen PSU, Zwart)?

Net als een pas gemaakte survey heb je meer tekst in je positieve/negatieve eigenschappen lijst dan in de echte survey.

Neem er wat tijd voor en maak dan een mooi verhaal, dit is veel leuker om te lezen en heeft dan ook echt meerwaarde...

Ik zou persoonlijk ook een foto willen zien van de zijkant, waar je jouw ingebouwde systeem ziet :)

Suc6!
Ik ga er meteen mee aan de slag. En je hebt helemaal gelijk, het is mijn eerste survey.. beginnersfoutje.. Foto's van de binnenkant maak ik dit weekeinde (digitale camera is overleden).
Gecondoleerd ;(

Ben benieuwd naar de geupdate survey. Als je wat inspiratie wil opdoen:

Ben ook op zoek om een case te kopen, moet vooral een stille zijn. Hoe staat het met de geluidsproductie van deze case?

grtz
De grille aan de voorzijde is +/- 60% geperforeerd, met daarachter een soort schuimfolie. Dit kan gevolgen hebben voor de geluidsproductie. Ik heb er zelf een raptor inzitten, die kan ik nog steeds horen.

De goede ventilatie van deze kast betekent uiteindelijk dat er meer gaten in de behuizing zitten (bijvoorbeeld in het sidepanel en de optionele topfan. Door deze gaten ontsnapt natuurlijk altijd wel wat geluid. Het vervangen van de topfan door het usb-paneel betekent bij mij het verschil tussen hele lichte achtergrond ruis en fluisterstil. Door de solide constructie van de kast heb je in ieder geval geen last van resonerende onderdelen.

De meegeleverde fans kunnen allemaal via het moederbord geregeld worden (of via een fan-controller). Met behulp van bijv. q-fan en een additionele fan controller zijn ze bij mij zo goed als onhoorbaar, zonder dat dit negatieve gevolgen m.b.t. temps. De meegeleverde fans hebben allemaal een rating van 22db.
Dus is hij stil of luid? :)
Kijk dit is al een hele verbetering tov van je vorige survey. Top!