Apple MacBook (T2500; 512MB; 80GB; DVD+/-RW; 13.3" TFT; OS X NL; Zwart) Review

Qlone 3 november 2006, 1.223 views

Apple MacBook (T2500; 512MB; 80GB; DVD+/-RW; 13.3" TFT; OS X NL; Zwart)

Pluspunten

• De vormgeving is gewoon goed en doordacht. De bijgeleverde software is compleet en prettig in het gebruik. MacOS X is redelijk stabiel en sluit naadloos aan op de hardware. De computer wordt letterlijk binnen 2 seconden wakker uit de slaapstand.

Minpunten

• De laptop wordt soms onprettig warm aan de onderkant. Niet warm genoeg om me aan te branden, maar wel warm genoeg om onplezierig te zijn. Er wordt standaard geen kabeltje mee geleverd voor het aansluiten van een externe monitor. De kijkhoek van het scherm is beperkt.

Ik heb mijn witte macbook met 1gb geheugen nu ongeveer 2 weken. Het apparaat is prettig in het gebruik en na wat zoeken naar vervangende versies voor de applicaties en tools die ik onder windows altijd gebruikte kan ik er prima mee uit de voeten.

MacOS X ziet er mooi uit (met het graphite theme, de standaard is veel te blauw) en is in de praktijk prettig qua gebruik. De laptop heeft geen harddisk activiteit indicatie en bij zware acties is het daarom wel eens onzeker waar de computer mee bezig is. De dual core processor is erg prettig; er is altijd wel processortijd over voor andere zaken zelfs bij het draaien van zware applicaties.

De laptop zelf ziet er mooi afgewerkt uit. Nergens steken er dingen uit en alle connectors zitten gegroepeerd aan de zijkant. De sluiting is magnetisch, dus er wordt geen gebruik gemaakt van haakjes of andere dingen die uitsteken en kunnen afbreken. De connector voor de netvoeding is ook magnetisch, wat prettig is bij het losmaken (al dan niet per ongeluk). Bij de netvoeding worden 2 stekkeradapters geleverd: 1 die de voeding direct in het stopcontakt steekt en een met een lang netsnoer er aan.

De bijgeleverde software is erg compleet en er zitten een paar leuke gadgets bij zoals photo booth. Front row (een soort mediacenter) laat zich met de bijgeleverde afstandbediening prettig gebruiken. Aangezien ik professioneel software ontwikkelaar ben is het leuk dat apple ook alle gereedschappen mee levert om zelf software te maken voor MacOS.

Connectiviteit met de buitenwereld is er door ethernet, WiFi en bluetooth. Apple levert software mee om de kalender en adresboek te synchroniseren met bijvoorbeeld een PDA of mobiele telefoon. Mijn SonyEricsson W810 wordt standaard echter niet ondersteund, maar er is een (niet van apple) gratis sync profiel te downloaden waarna alles prima werkt. WiFi en ethernet werken gewoon naar verwachting. De snelheid en kwaliteit van de draadloze verbinding is veel beter dan bij mijn oude laptop, een Sony vaio SRX41p.

Er is inmiddels voldoende third party software te vinden voor MacOS en gezien de stijgende populariteit zal dit in de toekomst alleen maar beter worden. De macbooks met intel processoren zijn er pas relatief kort dus nog niet alle beschikbare software draait 'native'. Apple heeft dit probleem opgelost door middel van rosetta, software die een powerpc processor emuleert. PowerPC applicaties worden automatisch herkend en draaien alsof ze native zijn. Van de onderliggende emulatie is weinig te merken als de applicatie eenmaal is opgestart. Wel duurt het opstarten van een powerpc applicatie langer en gebruikt deze meer geheugen. Gelukkig hebben de grote software fabrikanten (vooral adobe met photoshop en microsoft met office) al aangegeven te werken aan native versies van hun producten dus dit probleem is slechts tijdelijk. Voor office bestaat overigens een prima alternatief in de vorm van neo office, een fork van open office met een mooie apple-stijl user interface.

Door de onderliggende BSD software laag en apple's eigen X11 server is erg veel die geschreven is voor linux en andere unix systemen met minimale aanpassingen ook te gebruiken op OS X. Ik heb op mijn macbook inmiddels apache, php en mysql geconfigureerd en kan dus lokaal wat webdesign doen.

De intel macbooks zijn niet meer compatible met software uit de tijd van voor OS X. Er is geen 'classic' omgeving meer aanwezig; dat tijdperk heeft apple dus definitief achter zich gelaten.

• Bluetooth mighty mouse
  • Windows XP

Heb jij ook een Apple MacBook (T2500; 512MB; 80GB; DVD+/-RW; 13.3" TFT; OS X NL; Zwart)?

Goede review, ga zo door :) ! Graag nog wat fotos & maybe handig om wat kopjes ertussen te doen voor een wat duidelijker overzicht.