XFX GeForce 7950 GT 512MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI, HDCP) PV-T71J-YHE9 Review

cheiron 3 november 2006, 1.987 views

XFX GeForce 7950 GT 512MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI, HDCP) PV-T71J-YHE9

Pluspunten

• Ziet er goed uit
  • Stil
  • Snel
  • Ghost Recon gratis

Minpunten

• iets duur als je alleen kijkt naar de snelheid
  • Toen hij net uitkwam werd hij niet lekker herkend door sommige spellen. Laatste drivers lossen dit probleem helemaal op

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Afgelopen oktober heb ik een XFX 7950GT aangeschaft in combinatie met een nieuw systeem:
- Conroe 6600
- 2 gig Twinmos pc5400
- Asus p5b
- Nexus NX5000 (500 watt psu)

Aanschafoverwegingen

Wat mij heeft doen besluiten om deze kaart aan te schaffen was deels de hang naar een top-3d kaart en deels de mogelijkheid om een stil systeem in elkaar te zetten. De overige onderdelen van mijn systeem zijn redelijk tot heel stil, en een aantal top-videokaarten maken nogal wat geluid. Deze videokaart is gemiddeld wat aan de dure kant voor de prestaties, maar wordt passief gekoeld. Voor mensen waarvoor passieve cooling zonder modden, in combinatie met een goede snelheid is deze kaart bijna uniek. Zeker op het moment dat ik mijn videokaart kocht was er eigenlijk geen concurrent op dit gebied.

De kaart in gebruik

Warmte
Ik heb de 7950GT nu ongeveer een maand in gebruik, en hij is mij niets tegengevallen. Tijdens het lezen van reviews las ik dat hij nogal warm kan worden (tegen de 90-100 graden) maar dat heb ik, ook tijdens lange, heftige gamesessies, nog niet meegemaakt. Na een uur of 2 FEAR loopt hij richting de 85 graden. De kaart kan er goed mee omgaan, en als je een goede airflow in je kast hebt is dit geen enkel probleem.

Geluid
Geen, heel simpel. Passief gekoeld, dus lekker stilletjes

Snelheid
Super! Ik kom van een TI4200 af, en dit is een gigantisch verschil. Ik heb eigenlijk nog geen game opgestart die ik niet voluit kon spelen. Natuurlijk kan dit nooit lang duren, maar voor nu is het in ieder geval leuk. NB, ik heb het dan over games met 8* AA en geen of 8* AF op 1440*900 op de max instellingen. Quake 4 liep niet lekker bij 16*AF.

Uitrusting
Mijn kaart werd geleverd met Ghost Recon Advanced Warfighter, 2 DVI-VGA verloopstukjes, een SVGA kabeltje en een drivercd. De kaart zelf ziet er heftig uit door de kleurenstelling en de passieve cooling, maar dat is alleen belangrijk als je een raampje in je kast hebt. Verder 2 DVI uitgangen. Ik heb er zelf nog geen 2 monitoren op aangesloten, dus daar kan ik niets over zeggen. Verder nog een molex naar 6 pins PCI-E verlooptstukje. Deze heb ik niet gebruikt omdat mijn voeding deze kabel al levert.

iets aan de dure kant als je sec kijkt naar de prestaties, maar op het gebied van stilte zonder te hoeven modden staat hij volgens mij alleen. Lekker kaartje dat goed draait en helemaal stil is.

Heb jij ook een XFX GeForce 7950 GT 512MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI, HDCP) PV-T71J-YHE9?

bedankt voor je survey! Ik zit al een paar weken te kijken naar deze kaart, maar hik nog tegen de prijs op... Nu weet ik in ieder geval dat de kaart bevalt!
Nette survey maar ik mis nog de fotos erbij :) ! Liefst gemonteerd in jouw systeem
Mijn 7950 was vanochtend idle 57 graden , toen heb ik de neiuwste driver geinstalled en toen was hij ineens 63 graden ?? is dit normaal
? heb jij deze temp ook idle ?
Mijn vorige agp 6800GS was idle 43 graden.....