Apple MacBook (T2500; 512MB; 80GB; DVD+/-RW; 13.3" TFT; OS X NL; Zwart) Review

35517 3 november 2006, 1.692 views

Apple MacBook (T2500; 512MB; 80GB; DVD+/-RW; 13.3" TFT; OS X NL; Zwart)

Pluspunten

• Snel
  • Stabiel
  • Mobiliteit
  • Mooi design
  • Gigabit Ethernet
  • Beeldkwaliteit

Minpunten

• Slechts 2 USB poorten
  • Geluidsproductie na firmware upgrade
  • met 512 MB niet erg vlot als je veel applicaties open hebt staan
  • Niet-"Universal" programma's draaien nog langzaam

Waarom de (zwarte) MacBook?
Na Windows helemaal zat te zijn en een tijdje "stout" Mac OS X te draaien op mijn Dell Inspiron 6000 laptopje was ik al helemaal enthousiast van Mac OS X en besloot ik in juli 2006 de MacBook aan te schaffen. Waarom dan meteen het allerduurste (zwarte) model zullen veel mensen zich nu waarschijnlijk afvragen. De verklaring hiervoor is dat ik erg op design let, al veel zwarte apparatuur heb staan en er waarschijnlijk enorm spijt van zou hebben achteraf als ik voor de witte was gegaan. En de zwarte ziet er gewoon heel gelikt uit. punt :p

Prestaties
De MacBook is de opvolger van de iBook, waar ik helaas nooit op heb gewerkt zodat ik niet kan vergelijken. Wel kan ik vergelijken met de AMD Athlon XP 2600+ onder Windows. Het ligt waarschijnlijk ook aan het OS, maar ik heb nog nooit op zo'n stabiel en snel systeem gewerkt. De processor die de MacBook aan boord heeft, de Intel Core Duo, heeft twee kernen (cores) waardoor meerdere taken tegelijkertijd uitgevoerd kunnen worden, dit merk je erg terug in het werken in programma's. Ik werk vaak in veel programma's tegelijkertijd maar toch blijven programma's erg snel reageren. Iets wat wel vervelend is, is dat sommige programma's nog niet "Universal" binaries zijn. Dit betekent dat deze programma's niet native kunnen draaien op het nog vrij nieuwe Intel-platform. Hierdoor moeten ze vertaald worden, en dit brengt een merkbaar snelheidsverschil met zich mee. Gelukkig zijn de meeste programma's al Universal en zijn ze het niet, dan zullen ze zit snel worden! Zowel Microsoft als Adobe hebben aangegeven binnenkort Universal binaries uit te brengen van hun veelgebruikte software als Microsoft Office en Adobe Photoshop.
Wat ik ook gemerkt heb, is dat het intern geheugen een grote rol speelt op de Mac. De standaardconfiguratie had slechts 512 MB geheugen aan boord, dit is prima als je niet meer dan 3 á 4 applicaties open hebt staan, maar aangezien ik veel applicaties open heb staan, merkte ik wel dat het dan wat trager wordt. Ik heb daarom goedkoop 2 reepjes DDR2 geheugen van 1 GB op de kop weten te tikken (2x 80 euro in Duitsland) waardoor ik nu zorgeloos kan doorgewerken terwijl ik 10 applicaties open heb staan :)

Beeldkwaliteit
Over de beeldkwaliteit heeft ieder zn eigen mening, veel mensen houd de aanschaf tegen vanwege de "glossy"-laag op het beeldscherm, omdat je als je aan het werken bent reflecties van de omgeving zou zien op je beeldscherm. Hier heb je alleen last van als het licht achter je bevind. Bij mijn bureau hangt er een TL-buis boven het bureau, dus heb er zelf niet veel last van. Het lijkt mij gewoon een kwestie van wennen :)
De beeldkwaliteit van het beeldscherm is verder erg goed, je ziet helemaal geen pixels zitten op het scherm, ook niet als je er heel erg dicht opzit :) Verder is de kleur helemaal aan je eigen smaak aan te passen. Het standaard kleurenprofiel heeft een beetje doffe kleuren, maar dit is makkelijk te verhelpen door een ander kleurenprofiel te kiezen :)

Warmte- en geluidsproductie
Toen ik net mijn MacBook in gebruik nam, was ik erg blij met de geringe geluidsproductie, enkel als ik erg intensief aan het werk was maakte hij wat herrie, maar dit was niet storend. De CPU temperatuur volgens monitoring programmatjes was vaak rond de 65 graden C wat mij niet veel zorgen baarde. Omdat veel MacBook gebruikers echter hebben geklaagd over de hoge temperatuur (ze konden de MacBook niet op hun schoot houden zo warm werd-ie volgens hun, zelf heb ik hem nooit op schoot dus heb er geen last van) heeft Apple een firmware upgrade uitgegeven waarbij de CPU-koelers eerder gaan draaien. Hierdoor is de geluidsproductie helaas toegenomen, maar nog steeds niet storend. Ik werk vaak met de radio aan en daar komt de MacBook nooit bovenuit. Daar komt ook nog eens bij dat ik mijn MacBook vaak dichtgeklapt gebruik in combinatie met een extern beeldscherm. Als ik de MacBook openklap, dan zakt de temperatuur nog eens 10 graadjes. Dit komt doordat de MacBook lucht aanzuigt via het toetsenbord.

Aansluitingen
Naast de MagSafe-adapter aansluiting en een Gigabit-Ethernet aansluiting vind je op de MacBook één FireWire poort, helaas maar twee USB poorten en een (optische) geluids in- en uitgang. Dat het apparaat maar 2 USB poorten heeft is wel een teleurstelling, aangezien m'n externe desktopset en iPod allebei al een USB poort in beslag nemen. Daarnaast heb ik ook nog een USB stick, cardreader en printer dus heb wel een USB-hubje nodig.

Mobiliteit
Wat erg opvalt aan de MacBook is het compacte formaat en het lichte gewicht. Ik heb meteen zo snel mogelijk een sleeve aangeschaft waardoor ik de MacBook zonder problemen in mijn EastPak schouder tas kan doen.

Apple staat erom bekend dat ze vrij hoge prijzen hanteren, veel mensen kijken daardoor sneller naar een aanbieding van de plaatselijke computerboer. Na zo'n 6 jaar gewerkt te hebben op een zelfbouw computer die vooral bestond uit onderdelen met de beste prijs op dat moment, besloot ik eens -wat Apple staat ook bekend om hun hoge kwaliteit van hun producten- wat meer uit te geven, en ik moet zeggen dat ik erg blij ben dat ik dit heb gedaan :)

Software
Een belangrijk punt bij een Mac -vooral voor switchers- vind ik de software. Ik heb voorheen altijd op een PC gewerkt (zo'n 10 jaar inmiddels) en heb vooral omdat het mogelijk was om ook Windows te draaien op m'n MacBook de overstap gewaagd. Mac OS X is even wennen, maar als je het eenmaal gewend bent is het een hele verademing ten opzichte van Windows. Het is ook fijn dat iLife standaard al geinstalleerd is, wat ervoor zorgt dat je snel aan de slag kan zonder eerst andere programma's te installeren. Zo is er bijvoorbeeld iPhoto, met dit programma is het heel eenvoudig je fotocollectie te beheren, en simpele bewerkingen erop uit te voeren. Ook zit er standaard al een functie is foto's naar CD te branden, hier hoef je dus niet eerst brandprogramma voor te installeren. Dit is slechts een van de vele voordelen die OS X bied. Ook hanteert Apple zogenaamde Interface Guidelines voor het ontwikkelen van toepassingen voor OS X, wat betekent dat je in de meeste (als het niet alle zijn) programma's dezelfde sneltoetsen kunt gebruiken, op dezelfde manier kan printen enzovoorts. Het systeem is daarom ook erg geschikt voor beginners, maar daardoor niet minder interessant voor professionele gebruikers, zo is er genoeg te "tweaken" aan het besturingssysteem ;)
Daarnaast zijn erg veel programma's aanwezig voor de Mac die Windows ook heeft en zo niet dan zijn hier vaak goede (of soms zelfs betere) alternatieven voor. Zo heb je gewoon Microsoft Office en Adobe Photoshop voor de Mac en ook MSN Messenger en Skype ontbreken niet :)
Ook is het mogelijk om Windows XP in een zogenaamde "Virtual Machine" te draaien via Parallels binnen Mac OSX zodat je niet eens meer hoeft te rebooten om dat ene exotische programmatje dat alleen op Windows werkt te gebruiken.

De MacBook was een dure aanschaf voor mij, aangezien ik op dat moment geen vaste baan had (ben schoolgaand) maar heb totaal geen spijt van mijn aanschaf, ondanks de 2 USB poorten. Een groter aantal was waarschijnlijk ook niet mogelijk geweest tenzij Apple de MacBook had vergroot.
De MacBook is een snelle, compacte en vooral erg mooie laptop. De overstap naar Mac OS X viel mij heel erg mee. Ik irriteer me nu zelfs aan de Windows computers in huis omdat ze zo enorm traag zijn en onlogisch in elkaar steken.
Ik ben helemaal over en raad iedereen die zich mateloos irriteert aan Windows aan om ook de overstap te overwegen!

Heb jij ook een Apple MacBook (T2500; 512MB; 80GB; DVD+/-RW; 13.3" TFT; OS X NL; Zwart)?

Nette survey, kan er niets anders over zeggen sinds ik geen Macbook ervaring heb ;) Je hebt er aardig wat tijd ingestoken en dat is te zien ook, ga zo door!
Nette survey, keep it up! O+
Mooi verhaal! Bevalt hij nog steeds? (Het is inmiddels 1,5 jaar later :))