Specificaties 12", 60GB - Bekijk alle specificaties

Apple PowerBook G4 (G4 1.5GHz; 512MB; 60GB; Combo; 12" TFT; OS X NL) Review

Nitai 19 april 2005, 1.213 views

Apple PowerBook G4 (G4 1.5GHz; 512MB; 60GB; Combo; 12" TFT; OS X NL)

Pluspunten

• handzaam
  • prachtig design
  • krachtig

Minpunten

• geen audio 5.1 uitgang

Na verschillende laptops te hebben gehad, was ik vooral op zoek naar een handzame laptop. Mijn oog viel op een 12" model, maar de vergelijkbare pc laptops waren erg duur (ViAO, etc.). Mijn oog viel op de Apple Powerbook die net een update achter de rug had en waarbij de prijs gehandhaafd werd.

Vrijwel alle features zijn aanwezig die een pro-consumer of professional nodig heeft. Audio in, Bluetooth, Firewire, USB 2.0, mini DVI uitgang etc.

Een dvdbrander is tegen bijbetaling verkrijgbaar en het enige minpuntje is met name de audio uitgangen. Het aansluiten van een goede 5.1 setup of iets dergelijks is uit den boze.

Prestaties zijn erg goed. Met maar 512 mb kan ik razendsnel uit de voeten met verschillende applicaties. Draaien meerdere videoclips en allerlei zware programma's e.d. nog lekker door. Ik was erg verrast!

De harde schijf is wat aan de trage kant, en qua netwerkmogelijkheden is het een topper. Even instellen en ik kon gelijk internetten. Met verschillende netwerkprofielen is het nu een koud kunstje om even op het werk aan te loggen om vervolgens met een andere netwerkconfiguratie gewoon lekker verder te gaan.

De powerbook is uiterst stabiel. In de 3 weken dat ik hem heb, heb ik maar 2 keer ECHT opnieuw opgestart. En dit was dan vooral omdat er updates waren geinstalleerd die een herstart vereisten. De powerbook gaat meestal op sleep-stand door middel van dichtklappen en gaat nooit uit. Even openklappen en 3 seconden later kun je weer gewoon verder werken waar je gebleven was.

Een bloedmooi design met idem afwerking maakt de Powerbook echt een lust voor het oog. Zelfs de onderkant is noemenswaardig. De alu look en verlichte Apple logo doen veel collega's stil staan en kijken.

De ergonomie is erg fijn. Er is duidelijk hier over nagedacht. Jammer genoeg vind ik als enig minpuntje dat de 'entertoets' wat klein is uitgevallen. Verder tik veel documenten op m'n Powerbook en heeft de Powerbook een heerlijke aanslag. De touchpad is handig, je kan met twee vingers scrollen, Forward en Back met Firefox, sideway scrolling. Korting, er is aan alles gedacht.

Voor wat betreft de warmte productie en geluidsniveau van de koeling ben ik tevreden. De harde schijf wordt wel warm bij het draaien van spelletjes zoals World of Warcraft en Call of Duty. De fan springt bij normaal werken nauwelijks aan, en ik moest daarom even wennen aan het geluid. Ik hoorde namelijk niets, en de Powerbook is dan ook erg stil.

Mijn zoektocht was erg succesvol. Ik zocht een klein en handzame volwaardige laptop en de Powerbook 12" deed al mijn verwachtingen uitkomen. Met zijn handzame formaat verdwijnt deze makkelijk in de rugzak en zit deze net zo makkelijk weer op schoot, op bed, in de woonkamer etc. Echt een superformaat! De accuduur is erg goed. Bij een volle accu gaat mijn Powerbook 5 uurtjes mee.

De gedachte Apple = duur is een beetje aan het afzwakken. Het is namelijk nu erg betaalbaar voor de normale consument zoals ik. Ik was dan ook erg te spreken over de prijs en dan vooral de studenten/docentenkorting die ik ontving.

Heb jij ook een Apple PowerBook G4 (G4 1.5GHz; 512MB; 60GB; Combo; 12" TFT; OS X NL)?

Mooie review, zit er zelf over te denken om een macbook pro of macbook aan te schaffen, jammer dat er geen 12'' meer is.. anders wordt het toch een vaio of lenovo :Y)