Sony MDR-XB500 (Zwart) Review

kumgango 25 januari 2011, 2.428 views

Sony MDR-XB500 (Zwart)

Pluspunten

• Zeer diepe bas, prima looks, goed gebouwd, comfortabel, oorkussens zijn ideaal, 'power delivery' van het geluid.

Minpunten

• minder goede midden en hoge tonen, rommelig geluid bij combinatie meerdere tonen, onhandige aansturing bas soms, groot.

De Sony MDR XB 500 is een appart verhaal. Het is een grote koptelefoon die goed aanvoelt en lekker zit.

GELUIDSKWALITEIT
het XB gedeelte uit de afkorting staat voor Extra Bass, sony beloofd, en sony levert. Er had van mij zelfs XXB mogen staan, de bas is namelijk absurd. De 40 mm drivers zorgen voor een onwerkelijk diepe bas, zodra je de koptelefoon op zet is het net alsof je je hoofd in 1 grote subwoofer hebt gestoken, er is namelijk een enorme onballans. De koptelefoon is enorm bass heavy, ik waardeer dat vaak, zoals in de sennheiser eH150 waar dat heel fijn is. Maar in dit geval is het veeel en veel te erg, de midden en hoge tonen worden sterk onderdrukt. De bas is enorm krachtig en diep, maar niet 'nimble' niet precies. Bij enkel gitaar en zang of andere liedjes met weinig verschillende klanken door elkaar heen klinkt hij mocht je van bas houden wel lekker, probleem is alleen zodra je meer instrumenten door elkaar krijgt wordt het een rommeltje. Ik geef dit keer de cijfers voor geluids kwaliteit per muziek stijl, het is nl geen alleskunner en er is dus niet bepaald 8 cijfer te geven.

Dance 4
urban 8
Hardcore / Hardstyle 8
Gitaar of piano + zang 7
Pop 4
Rock en varianten 3
Bij andere muziek stijlen vraag het maar aan.

COMFORT

De koptelefoon voelt goed aan, het is een groot ding, maar je hebt daar niet veel last van. De kussens op de koptelefoon zijn ontzettend goed, ik heb nog nooit zulke goede oorkussens op een koptelefoon gezien, ze zijn enorm groot en zacht, en zitten zeer comfortabel. Ook voelen ze goed aan, de hoofdband is ok, en comfort krijgt een 8

Bouwkwaliteit / duurzaamheid

De koptelefoon voelt stevig aan, en de materialen zijn goed gekozen. De kussens zijn van een mooi leatherette materiaal, dikker dan sommige andere koptelefoons, maar dun genoeg om super goed te zitten, de kabel lijkt solide, er zit een brede platte kabel op vergelijkbaar met wat de Dr. Dre / Monster koptelefoons gebruiken, het ziet er allemaal solide uit, allen de hoofdband is niet heel dik, en schuift over mekaar heen, wel is dat materiaal goed. Afwerking is in orde bouwkwaliteit krijgt een 8

CONCLUSIE

De Sony MDR XB 500 is zeker niet een alles kunner, als je (bijna) alleen maar naar 1 vd soorten muziek luistert die hierboven een hoog cijfer krijgt is het een optie en zou ik hem gaan beluisteren voordat ik hem zou kopen. Houd je van veel verschillende soorten? of een van de stijlen met een laag cijfer? dan raad ik hem af, de muziek wordt rommelig bij wat gecompliceerdere tonen combinaties, hij versterkt sommige soorten bas soms klungelig op het moment dat dat niet fijn is, dan zou ik hem laten liggen. Een product voor een zeer sellecte doelgroep dus. Zorg dat je hem eerst luistert voor je hem koopt, ALS je alleen naar bijv hiphop of hardcore luistert en van heel veel bas houd kan het ook een heeeel goede optie zijn.

___________________________
producten die ik o.a. in bezit heb gehad: Koptelefoons: Sennheiser eH150, Sony MDR XB 500 x, Phillips SHP8500, Ear clips: Sony MDR-Q22LP, Ear phones: Sony MDR-E818LP phillips she6000 phillips she 7850 x Philips SHE9700 x Sony MDR-ED21LP (2 sets)

• Samsung R505 FS02NL
  • Windows 7

Heb jij ook een Sony MDR-XB500 (Zwart)?

'k Kan me prima vinden in de review, deze draag je voor het comfort. Voor geluidskwaliteit zal er toch echt een andere koptelefoon gevonden moeten worden.
Ik weet niet met welk apparaat jij luistert, maar ik heb deze koptelefoon ook, en ik vind de bass behoorlijk, maar absoluut niet overheersend. Is het misschien een kwestie van inspelen?
Nee dat is het niet, hij heeft een enorme inspeeltijd gehad van meer dan 100 uur, en daarna is deze test geschreven. De bas is extreem hard, natuurlijk uit te equalizen, en ik merkte ook dat de verhoudingen na het inspelen minder extreem werden, maar de ballans was gewoon niet lekker, ik heb hem ook terug gestuurd.
Ik heb deze zelf ook en moet zeggen dat ik mij niet herken in dit verhaal, ik vind ze zelf fijn en eer erg helder geluid, maar dat is natuurlijk erg persoonlijk (luister veel rock). Geluidsbron maakt wel veel uit, want grappen als extra bass e.d. hoef je met deze hoofdtelefoon niet te gebruiken, maar op mijn Sony Walkman klinken ze heerlijk.

[Reactie gewijzigd door Cyleo op 25 januari 2011 19:41]

Als het geluid rommelig wordt door de bass, dan is de bass niet laag genoeg. Bij een aangedikte subwoofer bass mag je absoluut geen boem horen maar enkel diepe dreunen. Bij diepe dreunen kan de bass nooit overheersen, gezien dat niet boven de 40hz komt.

Dit lijkt mij een geval cheape boembass waar je vermoeit van raakt of koppijn van krijgt.

[Reactie gewijzigd door Alexander01 op 26 januari 2011 00:28]

Mooie review. Ook leuk dat je aparte cijfers hebt gegeven voor verschillende muziekstijlen
Thanks bob, ja dat leek me gepast in dit geval. Zoals je weet is niet elke apperatuur geschikt voor elke stijl ;-). Bedankt voor je reactie.
Het geluid was erg diep, en het was niet per se de bas die het geluid rommelig maakte, maar de koptelefoon was gewoon erg gebouwd om die bas te pushen, en de speaker gaf rommelig geluid op het moment dat de geluidscombinatie ietwat complexer werd. Ik moet wel zeggen dat ik wel erg tevreden was met de klanken bij een enkel instrument in combinatie met zang oid. Klanken zijn ook erg warm, en daarom vind ik het ook zeker geen slechte koptelefoon, het is alleen WEL een koptelefoon die geschikt is voor een select publiek. Zoals ik ook in mijn review vermeld, als je niet van bas houd of veel complexe muziek luistert denk ik niet dat dit een aanrader is. Voor andere groepen JUIST wel, omdat die bas zo sterk is zou ik hem voor met name hiphop wel nemen.

UIteraard, ik zag 2 verwijzingen naar het geluids apparaat, dat is natuurlijk van grote invloed, ik heb een Samsung R505 FS02NL laptop gebruikt, waar een goede geluidskaart in zit met geupdate drivers. Natuurlijk zegt dit niet alles, het kan inderdaad zijn dat een sony koptelefoon met een sony mp3 speler beter presteerd. Zoals Cyleo ook zegt, het is inderdaad een heel persoonlijke mening, zeker bij deze koptelefoon.
Deze review, van een site waar ik ALTIJD kijk bevestigt jouw verhaal:

je krijgt van mij 5 sterren :)
Thanks, owh had ik niet eens gezien, maar die lui zijn idd nog 10x beter in reviewen dan ikzelf. Echt pro's ik kijk daar ook bijna altijd. Thanks voor je opmerking!.
Ik heb je eigenlijk maar 2 sterren gegeven want ik vind het alleen jammer dat je niet met de EQ gespeeld heb wat eigenlijk een MUST is voor een headphone review. :'(

Dat is namelijk eigenlijk wel een must bij de XB500 headphone. Ik heb hem zelf nu ook, en met de juiste instellingen kun je juist ervoor zorgen dat de diepe bass minder overheersend is.

Juist dan komt de Headphone tot leven, ik heb zelden een Headphone gehad die zo een enorm zuivere en accurate bas heeft gehad.. En zeker niet voor deze prijs. De hoge tonen zijn ook erg mooi in balans te brengen en met de juiste instellingen kun je de ware potentie van de XB500 krijgen.

Neem hier maar eens een kijkje voor de juiste EQ instellingen!

En daarnaast zou is whathifi.com absoluut geen mooie website voor audiofielen. :) (Kuch sponsors kuch kuch). Die gasten weten absoluut HELEMAAL niks over headphones en geluid en schrijven op basis van sponsors... Neem anders maar even een kijkje bij de Bose reviews... Die onder echt audiofielen bekend staan als "troep".

Hier nog een leuke link met een echte audiofiel die hele gedetailleerde reviews geeft van meer dan 300/400 headphones: http://www.head-fi.org/t/...-gr06-gr01-added-04-19-12

Succes!!!

(Hint: Sla hem op in favorieten.) ;)

Neem hier maar eens een kijkje voor de juiste EQ instellingen!

Succes!!!

(Hint: Sla hem op in favorieten.) ;)
Hey,

Ik ben t op een aantal punten niet met je eens, maar vind het wel een mooie reactie. Bedankt voor de links trouwens!

OFF TOPIC: Eerst eventjes over bose. Dat is misschien een beetje off topic, maar wel een mooie brug naar what hifi. Er zijn inderdaad veel mensen die over bose materiaal roepen dat het troep is. Ik ben het daar niet mee eens. Bose bouwt echt goed materiaal dat in zijn prijsklasse qua geluid constant mee kan met de top. Echter, bose staat bijvoorbeeld bekend om zijn 'highs en lows' die niet tot de sterren reiken. Een bose subwoofer heeft als laagst opgegeven frequentie geregeld 60 hertz. Wat, laten we eerlijk zijn, voor een subwoofer nogal hoog is. Ook de boventonen houden volgens de 'specs' op bij 18.000 hz. Voor veel mensen die zich 'audiofiel' noemen is dat een van de basissen om bose als 'troep' te beschrijven op fora. Feit is echter wel dat bijvoorbeeld een bose accoustimass set qua zuiverheid EN ook diepte van bas EN hoge tonen de gemiddelde prijsgenoot compleet afslacht. Dit komt omdat de belangrijkste tonen tussen die 60 en 18k hz liggen. En omdat bose buiten dat 'bereik' ook gewoon nog geluid produceert, alleen met een iets minder extreem volume.

Verder heb je wel gelijk, voor een bose product zijn er vaak enkele concurrenten die het qua geluid iets beter doen. Dat is waar. Bose is een merk dat naast geluidskwaliteit ook erg op het formaat van haar producten let. Zoals je weet zijn bose satelliet speakers vrijwel altijd erg klein. En inderdaad, een klankkast is gewoon fijner en beter voor je geluid. Dat is inderdaad de reden waarom er inderdaad producten bestaan die het beter doen in hun prijsklassen. Dat maakt echter bose nog geen troep.

What hifi heeft uiteraard ook sponsoren en ik geloof best dat er in de achterhoofden van de reviewers wel eens wat mee speelt van wie er wel en niet sponsor zijn. Echter, dat ze geen verstand van zaken hebben is gewoon niet waar. Die mensen zijn afgestudeerde geluidstechnici die dag en nacht niets anders doen dan audio producten beoordelen. Whathifi is zo groot geworden door haar uitstekende reviews dus hier ben ik het niet helemaal met je eens.

ON TOPIC:

Ik heb wel met de equalizer gespeeld, maar niet tot in het extreme. Dat komt ook omdat een equalizer (met name die van mp3 spelers en telefoons) de geluidskwaliteit in meer of mindere mate negatief beinvloed. Dat is een reden waarom het juist zo jammer is dat er zo veel met de equalizer gedaan moet worden om de koptelefoon goed te laten klinken. Onthoud wel dat ik ook niet gezegd heb dat het per se een slechte koptelfoon is. De hoofdboodschap van het verhaal was: Deze koptelefoon is niet geschikt voor alle muziekstijlen, wees daarom heel zeker van je keuze als je hem wel wilt kopen.

Aangezien je best wel wat lijkt te begrijpen van muziek neem ik van je aan dat met sterke invloed van een equalizer er best nog wat van te maken is. En laten we eerlijk zijn, jij hebt hem, zet maar eens Jason Mraz - Sleeping to Dream op. Dat klinkt ook zonder equalizer erg goed. Net als dat de koptelefoon verbluffend presteerd op het nummer A Milli van Lill Wayne. Voor die twee nummers kun je voor dat geld haast geen betere koptelefoon krijgen. Het nummer Viking van Orjan Nilsen vind ik er echter niet fijn op klinken. En als dat met je equalizer beter wordt had voor het afspelen van dat nummer ik alsnog liever een Phillips SHP8500 koptelefoon voor hetzelfde geld. Die koptelefoon is veelzijdiger en gedetailleerder op de midden en hoge tonen door zin half open achterkant. Het ligt er dus wat mij betreft aan wat voor muziek je afspeelt bij deze koptelefoon.

En als je goed naar de review achter je eerste link kijkt (http://www.head-fi.org/t/...h-d1100-vs-sony-mdr-xb500) dan zie je dat zijn conclusies over de XB 500 niet veel verschillen van de mijne. Ja de XB is een sterspeler op basgebied, en hij vermeld ook dat het product 'muddy' is en geeft een lage score op 'music separation'. Ik heb het dan in deze review over een rommeltje als je meer instrumenten door elkaar haalt. In hoofdlijnen staat er het zelfde, dus stiekem vind ik het wel jammer dat ik niet zo'n hoge score van je gekregen heb.

Toch bedankt voor je reactie, want het zijn wel mooie en uitgebreide reviews op die links! Kun je die links nog even opnieuw posten? Dan kan ik die een '+2 informatief' waardering geven.