be quiet! Straight Power E8 400W Review

goeievraag 22 januari 2011, laatste update op 22 januari 2011, 916 views

be quiet! Straight Power E8 400W

Pluspunten

• Stil
  • Efficient
  • Voelt degelijk aan

Minpunten

• Verplaatst weinig lucht (omdat hiij natuurlijk zo stil is)

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 4
Uitrusting Score: 5
Koelvermogen Score: 2
Bij het samenstellen van een nieuw systeem stond stilte en zuinigheid voorop. Vandaar de keuze voor een 80+ voeding. Omdat ik geen zware videokaart(-en) nodig heb, is een 400W voeding zat. Bij deze lagere vermogens is een 80+ bronze voeding schijnbaar het hoogst haalbare.
Onder het motto goedkoop is duurkoop niet voor de goedkoopste gegaan en uitgekomen bij de be-quiet. Dat was vooralsnog geen slechte keus.

Verpakking
De voeding zit in een vrij grote doos, omgeven door plastic en karton. Eventjes de oerdrifen erop loslaten en dan ligt er op tafel:
-1 Voeding, zwart
-1 Handleinding, zwart (van buiten)
-1 Reclamefolder voor andere be-quiet producten (zwart)
-4 kabelbinders (zwart)
-4 schroefjes (zwart)
-1 netstoer (zwart)
-1 zakje 'do not eat' (zwart wit)

De voeding zelf
De behuizing van de voeding voelt degelijk aan, je kunt hem niet vervormen oid. Hij is matzwart. Op de foto lijkt hij misschien wat te glanzen, maar dat doet hij totaal niet. Omdat het een voeding van slechts 400W is, is deze niet 'modulair'. Voor mij geen probleem, kwestie van de boel netjes wegwerken. Bij dat wegwerken wordt je trouwens geholpen door de gevlochten plastic 'huls' die om de kabels zit. (Zou deze overigens om een audiokabel zitten dan zou die goud waard zijn :)). Het staat er allemaal net een beetje netter door. Deze huls zou ik overigens niet 20 keer langs een scherp randje in een kast halen, dan istie waarschijnlijk stuk.
Voor de 12cm fan zit geen traditioneel rooster, maar 'spijlen', zie foto.

De Werking
Hier draait het allemaal om.
Is hij stil? Ja. Je moet je oor zowat in de voeding leggen om de fan te horen, kijken of hij draait is dan makkelijker. Omdat hij zo traag draait is de luchtverplaatsing minimaal, hij zal zeker je kast niet vacuum trekken. Hij zit bij mij overigens onderin de kat, en zuigt altijd koude lucht aan. Hierdoor hoor je hem niet en voel je er ook onder full load geen warme lucht eruit komen. De interne verliezen zijn dus laag.

Is hij efficient? Dat kan ik niet direct testen, maar idle verbruikt het systeem 34W! In een test op een andere hardware-site verbruikte dit moederbord met een Cooler Master Real Power M850 voeding 40W, dus waarschijnlijk is hij behoorlijk zuinig. Onder full load komt ie niet boven de 105W.

Ik heb ook nog even de spanningen nagemeten met een multimeter, de 12V, 5V en 3.3V lijnen zaten ca 2% te hoog, ruim binnen de tolerantie van 5%. Ik heb hem onder full load (100W) ook nog aan de scope gehangen, zie foto (100mV/div, 5 us/div). Er zit op de 5V en 12V lijnen een rus van 50mVpp, en pieken van 200mVpp. Dit was overigens gemeten aan het uiteinde van een sata-kabel, dat kan enige invloed hebben. Ik heb ook geen idee hoe dit zich verhoud tot andere voedingen.

Al met al vind ik dit een goede voeding en kijk bij mijn volgende aanschaf weer naar be quiet.

Heb jij ook een be quiet! Straight Power E8 400W?