Samsung Digimax V700 (7MP, 3x zoom, 38-114mm, f/2.8-5.1) Review

Velvet 3 november 2006, laatste update op 17 november 2015, 1.355 views

Samsung Digimax V700 (7MP, 3x zoom, 38-114mm, f/2.8-5.1)

Pluspunten

• Heel veel mogelijkheden om dingen handmatig in te stellen
  • Mooie realistische kleuren op de foto's
  • Goede videomogelijkheden
  • Scherp geprijsd
  • Mooie scherpe foto's

Minpunten

• Problemen bij te weinig licht
  • Ruis op de digitale zoom
  • Kleurschifting bij grote contrasten

Snelheid en automatiek Score: 4
Batterijduur Score: 4

In november 2005 heb ik deze Samsung V700 gekocht bij de Mediamarkt. Mijn oude Jenoptik-cameraatje had het begeven en ik zocht een goede vervanger. Deze Samsung V700 zag er goed uit qua mogelijkheden en was scherp geprijsd (toen volgens mij 222 euro).

De Samsung Digimax V700

Featureset

Deze camera heeft een maximale resolutie van 7,1 effectieve megapixels, wat best veel is voor een compactje. Een optische zoom van 3x en een digitale van 10x zijn vrij standaard en dus ook aanwezig. De digitale zoom kun je beter niet gebruiken, omdat je dan eigenlijk de foto verkleint, je kunt beter later in bijvoorbeeld Photoshop precies de uitsnede maken die je wilt. Ook bevat de digitale zoom teveel ruis.

De camera bevat een echt Schneider-Kreuznachobjectief (f/2.8 ~ 5.1 7.8mm ~ 23.4mm lens, equivalent aan een 38 ~ 114 mm lens bij een 35mm camera), en dit is een goed merk voor lenzen. Op het 2 inch LCD-scherm valt alles goed te zien, en er is ook nog een zoeker aanwezig. Daarmee zie je alleen niet precies wat de sensor ziet. Er is een goede 1/1.8 inch CCD sensor aanwezig. De camera slaat ook netjes de EXIF-informatie op.

Op deze camera is veel zelf in te stellen. Je hebt een A- (diafragmaprioriteit), een S- (sluitertijdprioriteit), P- (program) en een M-stand (allles handmatig in te stellen). De macrofunctie is goed, je kunt tot op 4 cm afstand foto's maken, en je kunt ook nog eens zelf focussen. Voor de mensen onder ons die gewoon een point-'n-shooter willen, zit er een autostand op, die prima zijn werk doet. Met de "scene"-knop kun je dan nog omstandigheden instellen zoals tegenlicht, vuurwerk, panorama, etc.

Je kunt opnames maken in jpeg, exif 2.2, dpof of in tif-formaat, en ook videofilmpjes behoren tot de mogelijkheden. Deze zijn met een resolutie van 640x480 en 30fps geschikt om op je tv af te spelen. Door het mpeg4-formaat kun je op een 128MB SD-kaartje ruim een uur aan video kwijt! Een movie stabilizer zorgt ervoor dat het geheel er niet te schokkerig uitziet. Bovendien kun je eventueel al in je camera je filmpjes bewerken (knippen en plakken).

De Digimax V700 is dus een vrij complete compact camera, geschikt voor zowel de amateur die wat meer wil kunnen instellen in zijn camera, als voor de (semi)pro, die een klein cameraatje erbij wil voor dagjes uit en niet een heel arsenaal aan glaswerk mee wil slepen.

Close up is goed te doen in macro

Ergonomie

De camera ligt lekker in de hand. De afgeronde hoeken voelen prettig aan. De bedieningsknopjes zijn op een logische manier geplaatst en de menustructuur is al snel duidelijk. De taal van de camera is in te stellen op Nederlands, wat voor veel mensen waarschijnlijk prettiger werken is. Ook de handleiding is erg duidelijk en Nederlands geschreven. De paar dingen die je niet zelf had bedacht worden daarin helder uitgelegd. Voor veelvoorkomende zaken zijn speciaal knopjes gemaakt, andere zaken zijn snel in het menu in te stellen.

Snelheid en accuratesse

De V700 start snel op. Binnen 2 seconden kun je je eerste foto maken. De ontspanknop reageert snel, al merk ik wel dat er een klein beetje vertraging zit tussen het moment waarop je de knop indrukt en het moment waarop de foto wordt gemaakt. Na een foto met flits duurt het een paar seconden voordat de flitser weer is opgeladen, en kun je dus even geen foto's maken.

Het navigeren binnen het menu gaat snel, de knoppen reageren direct. Ook de autofocus is snel. Op autostand maakt de camera mooie foto's, al gaat de ISO in donkere ruimtes erg snel omhoog met ruis tot gevolg. Als je de moeite neemt om af en toe wat handmatig in te stellen, kun je de kwaliteit van je foto's nog verbeteren.

Een kasteel in Portugal

Beeldkwaliteit

Buiten gemaakte opnames zijn prachtig van kleur. Binnen, met name in wat donkerder ruimtes merk je toch de beperkingen van deze compact camera. Maar dat is bij de meeste zo. Je hebt binnen de keuze tussen flitsen (met als gevolg scherpe schaduwen, erg donkere achtergrond, en soms te witte gezichten) en zonder flits werken (wat toch snel bewogen is). De flits is niet zachter te maken, en een externe flitser kan niet worden aangesloten. Bij contrastrijke opnames zie je paarse kleurschifting aan de randjes.

De kleuren van de foto's zijn erg mooi en realistisch. Doordat je de mogelijkheid hebt om alles handmatig in te stellen, kun je experimenteren met instellingen en omstandigheden. Er valt best wat kwaliteit uit te halen! Natuurlijk blijft het een compact camera met zijn beperkingen, maar dan wel eentje waarbij je nog veel invloed kunt uitoefenen op het uiteindelijke resultaat.

Mijn kat neemt risico's...

Bouwkwaliteit

De camera voelt degelijk aan, niet alsof hij direct kapot is als je hem een keer laat vallen. Al moet ik zeggen dat ik dat toch liever niet ga uitproberen. Aan een van de zijkanten zit een klep waarachter de SD-kaart en de batterij (Li-ion) gaan. Op de achterkant kun je een soort lipje optillen met daarachter de USB-aansluiting. Dit lijkt wat gammel, maar na een jaar regelmatig gebruik is het nog steeds prima in orde.

Ook de knoppen voelen prettig stevig aan. Misschien een beetje klein voor sommigen onder ons, maar ik ben zelf niet zo groot en dus is het voor mij perfect. De coating is lekker stroef, waardoor de camera niet gemakkelijk uit je handen glijdt.

Batterijduur

De Li-ionbatterij houdt het vrij lang vol, al wordt die tijd verkort wanneer je veel de flitser gebruikt. Zonder flits kun je makkelijk een dagje rondlopen en naar hartelust schieten. Met flits wordt dat wat korter. Gelukkig kun je voor 15 euro een tweede batterij kopen, zodat je kunt afwisselen.

Toen ik deze camera kocht, was deze zeer scherp geprijsd. Je krijgt echt waar voor je geld, een compact camera met daarop zeer veel mogelijkheden en een goede lens en sensor. Het is een goede camera voor de beginnende fotograaf, die nog niet echt weet of hij er echt wat mee wil en eens wil experimenteren met belichtingstijd en andere zaken.

Als je wat langer bezig bent, krijg je echter wel het gevoel dat je tegen de grenzen van je camera aanloopt. Dat ligt niet aan de Samsung, maar aan de beperkingen van een kleine compact camera in het algemeen. Vandaar ook, dat ik recentelijk een Fuji Finepix s9500 heb gekocht, het spelen met de Samsung heeft me ge´nspireerd en nieuwsgierig gemaakt naar fotograferen op een hoger niveau.

Heb jij ook een Samsung Digimax V700 (7MP, 3x zoom, 38-114mm, f/2.8-5.1)?

Hele nette survey, dat mag wel gezegd worden!

Over de gemaakte fotos, wat heb je daar allemaal mee gedaan? Volgens mij maak ik met mn Canon Powershot A80 (4Mpix) nog scherpere fotos :)

Ga zo door!
Eigenlijk niet zoveel, met Photoshop zou ik er vast nog meer van kunnen maken. Maar ik zal wat betere foto's uitzoeken ;), die ook klikbaar zijn zodat je ze op het originele formaat kunt bekijken.
En bedankt voor de complimenten :D

Edit: andere foto's geplaatst, alleen lukt het me niet om er linkjes van te maken helaasch.