HP NC6220 (P-M 740; 512MB; 40 GB; Combo; 14.1"TFT; WXP Pro) Review

Philip_Janssen 29 oktober 2006, 6.836 views

HP NC6220 (P-M 740; 512MB; 40 GB; Combo; 14.1"TFT; WXP Pro)

Pluspunten

• Betrouwbaar/ stevig
  • Goed beeldscherm
  • Uitstekende office prestaties
  • Zeer mobiel (compact, licht, goede accu)

Minpunten

• Niet game-waardig
  • Kleine, langzame harddisk
  • Gemis van een DVD brander

Algemene beoordeling
Op het eerste gezicht is de HP NC6220 niet veel anders dan de HP NX6110. Maar het prijsverschil is toch zeker noemenswaardig. Gelukkig is dat verschil te rechtvaardigen. De NC serie is echt een andere klasse, qua degelijkheid en mobiliteit.

Featureset
De laptop is vrij compleet maar bevat eigelijk weinig bijzonders. Een Pentium M740 is netjes. 512MB Ram is wat standaard en een 40GB harddisk is ook niet overdreven groot te noemen. De DVD/CDRW combo drive is ook geen uitzonderlijk ding. Wat er wel even bij gezegd moet worden is dat de optische drive in deze laptop slechts 11 milimeter hoog is! De meeste laptops gebruiken drives van 13 milimeter hoog. Het plaatsen van een andere optische drive vereist dus enig vooronderzoek! Het scherm is 14" met een resolutie van 1024 x 768 pixels. Het 14" scherm maakt de laptop redelijk compact en draagt ook bij aan een zekere besparing in het gewicht, want dat zijn punten waar deze laptop wel goed op scoort. Verder komt de laptop met geïntegreerd WLAN, Bluetooth, infrarood en Gbit LAN. Wat betreft de connectiviteit is er dus niets te klagen. Ook een cardreader (voor SD en SC) is standaard aanwezig samen met een PCMCIA slot.

De aansluitingen:
1x Line-out
1x COM poort (opvallend)
1x aansluiting voor dockingstation
1x aansluiting voor HP travelbatterij

Firewire moet helaas ontbreken in dit rijtje. Wel komt deze laptop met 3 jaar fabrieksgarantie en een Windows XP Pro licentie.

Prestaties
De prestaties zijn, voor kantoor gebruik, uitstekend. De laptop is goed stabiel, start snel op en heeft geen enkel probleem met de diverse office applicaties. De connectiviteit is ook verder prima in orde. Het synchroniseren van m'n telefoon via Bluetooth gaat gemakkelijk, WLAN functioneerd altijd goed en ook de normale LAN aansluiting laat niets te wensen over. De harddisk is echter de bottleneck van deze laptop. 4200RPM is niet snel, maar de schijf is wel erg stil en word niet overdreven warm. Elk voordeel heeft z'n nadeel. Mocht je een laptop zoeken om mee te gamen, vergeet het maar gerust. Een Intel Media Accelerator heeft nog moeite met het renderen van rook in Half-Life Counter-Strike. DVD's kijken en een simpel (RTS) spel is echter geen enkel probleem voor het apparaatje.

Beeldkwaliteit
De kwaliteit van het scherm is uitstekend. De laptop is inmiddels een anderhalf jaar oud en heeft tot dusver nooit problemen vertoond. Een leuke gadget op het beeldscherm is de omgevingslichtsensor. Deze sensor stemt de backlight van de LCD af op de lichtsterkte in de omgeving. Dit werkt echt heerlijk. Als het donkerder word, word je monitor ook donkerder zodat je ogen minder moe en pijnlijk aanvoelen. Als het echter erg licht is, zorgt de sensor voor voldoende tegenlicht om de monitor goed te kunnen zien.

Bouwkwaliteit en robuustheid
Hierop word echt gescoord met deze laptop. De laptop zit goed in elkaar. Na 1,5 jaar heb ik nog nergens problemen mee gehad en ik ben niet de meest voorzichtige gebruiker. De laptop gaat gewoon onbeschermt in de rugzak mee naar school, de bus/trein in enzovoorts. Een stootje krijgt-ie dus regelmatig. Ook is het opvallend dat de behuizing erg krasvast is. De laptop beschikt naast een stevige behuizing over het HP Mobile Data Protection System wat schade aan de harddisk voorkomt door de harddisk te beschermen tegen schokken en vibraties die optreden bij het normale, dagelijkse gebruik. Uiteraard zit er ook een "val beveiliging" op. Deze valbeveliging werkt (heb het per ongeluk getest).

Ergonomie
Het toetsenbord is in mijn optiek vrij standaard. Ik vind dit toetsenbord prima werken: lichte aanslag, knoppen zijn van voldoende grootte en alle toetsen zijn logisch geplaatst. De laptop heeft niet alleen een touchpad maar ook een trackpoint. Ieder met hun eigen setje muisknoppen. Je hebt dus in feite 2 muizen en 4 muisknoppen. Het touchpad beschikt uiteraard over een scroll zone. Tot slot de extra knoppen. Boven het normale toetsenbord zitten een aantal extra knoppen met de volgende functies:

- WLAN / Bluetooth aan/uit
- Volume up
- Volume down
- Mute
- Presentatie toets

De eerste 4 knoppen zullen duidelijk zijn. De presentatie toets is echter een ander verhaal. Met de presentatie toets kan in één keer een presentatie viewer geopend worden, het externe beeldscherm geselecteerd worden en het energieschema wordt direct aangepast. Dit is erg handig in zakelijke omgevingen.

Warmte- en geluidsproductie
De laptop produceert gelukkig niet teveel warmte en geluid. De laptop is, vooral op accu, erg stil. De harddisk functioneerd vrijwel onhoorbaar. De fan is luidruchting, maar word gelukkig zelden voluit gebruikt. Vooral op accu is het waarnemen van het fannetje een zeldzaamheid. Deze laptop kun je gerust een uurtje op schoot nemen, zonder dat je bang hoeft te zijn voor tijdelijke of permanente onvruchtbaarheid. Ook het touchpad en het toetsenbord worden niet echt warm. Daarmee bedoel ik: ieder laptop toetsenbord word wel een beetje warm, maar het is niet hinderlijk. Ook niet na een aantal uren werken.

Mobiliteit en accuduur
In één woord: uitstekend. De laptop is met een 14" scherm en een dikte van 27mm redelijk compact. Het gewicht van 2,1 kilo is zeer acceptabel, naar mijn mening. De accu gaat redelijk lang mee. Als men WLAN / Bluetooth uitschakeld en de lichtsensor inschakeld kan de laptop 3,5 tot 4 uur werken op de normale accu. Als de travel batterij word toegevoegd, is ruim 9 uur goed haalbaar. Bij gebruik met WLAN / Bluetooth gaat de accutijd snel achteruit. 2,5 uur met enkel de gewone accu is dan echter nog altijd goed haalbaar. Met travelbatterij kan dit opgerekt worden tot ongeveer 7 tot 8 uur.

Destijds was deze laptop ruim 1900 euro. Dat is eigelijk een beetje te gek voor woorden. Zeker gezien de kleine harddisk en het gemis van een DVD brander. Dat had, voor dat geld, echt gemogen. Inmiddels valt de prijs wel mee. Vanaf 1100 euro heb je deze laptop. De prijs is (inmiddels) geheel naar het product. Niet goedkoop, niet te duur. Je krijgt een mobiele, betrouwbare laptop welke uitstekende office prestaties weet neer te zetten. In mijn optiek is dit een uitstekende, zakelijke laptop.

Heb jij ook een HP NC6220 (P-M 740; 512MB; 40 GB; Combo; 14.1"TFT; WXP Pro)?

Zou graag willen weten welk P/N de laptop heeft omdat ik ook een NC6220.
maar ik heb het vermoede dat ik geen bluetooth heb?

ik heb de PL814AV

Alvast bedankt