Specificaties Bedraad Qwerty met standaard toetsen - Bekijk alle specificaties

Logitech G110 Gaming Keyboard (Qwerty US) Review

Joindry 21 januari 2011, laatste update op 21 januari 2011, 2.031 views

Logitech G110 Gaming Keyboard (Qwerty US)

Pluspunten

• Sober design voor een gaming toetsenbord
  • Kwaliteit van de toetsen
  • G toetsen die "vrij" in te stellen zijn
  • Ergonomie

Minpunten

• Tegenvallende helderheid van toetsen in het donker
  • Cablemanagementslots missen klemsysteem
  • Drivers en gebruiksgemak van G toetsen
  • Het schuiven van de polssteun
  • snel smerig worden van de half-matgemaakte toetsen

Eerste indruk

Pakket besteld bij nabijgelegen zaak en zelf gaan ophalen. Net geen 70 euro voor betaald. De doos ziet er zoals gewoonlijk deftig uit, we gaan dan ook geen foto's posten van dozen, we gaan voor een review met meerwaarde. Wat vooral mijn aandacht trok was het gewicht van de doos. De doos woog een stuk meer dan verwacht. Eens het toetsenbord uit de doos gehaald blijkt dat een groot stuk van dat gewicht te wijten is aan de verpakking. Het toetsenbord is niet veel zwaarder dan het vorige. Wel net iets zwaarder, maar dat is ook niet te verwonderen gezien er zowat 15 toetsen meer opzitten.

Whats in the box

Zoals hierboven al kort aangehaald, een hoop karton, een cd-rom met drivers, kleine papieren handleiding en het toetsenbord dat mooi vast zit in de kartonnen vorm met extra bescherming in een plastiekje.

Eerste gebruik

Toetsenbord ligt platter op het bureau dan mijn vorig bord ( basic dell toetsenbord) is ook iets van een 7-8 cm breder en beiden ben ik wel voorstander van, het platte element is beter voor de polsen. en het bredere werk is voornamelijk te wijten aan de 12 G toetsen.

Tweede indruk, na één week gebruik

Na een weekje martelen kan ik al een en ander zeggen over het bord. G toetsen zijn makkelijk. Als de driver meewillen natuurlijk. Bijvoorbeeld, niet alle spellen worden direct herkend door het autodetectprogramma ( G-profiler) van logitech zelf.
Het toetsenbord vertoont ongelofelijk snel vette sporen, wat te maken heeft met de lichte matte afwerking van de toetsen. Deze geven tegelijkertijd wel een goed gevoel met de toetsen zelf. De toetsen hebben een heel aangenaam gevoel. Weinig initiële weerstand en stil bij gebruik.
Bij het gebruik bij donkere omstandigheden werkt de verlichting ook goed, als het scherm niet te helder ingesteld staat. Bij donkere games zoals Wolfenstein valt het toetsenbord heel goed mee (zie fotos in bijlage) Maar echter in mijn gewone bureaubladomgeving reflecteert het licht van het bureaublad op mijn toetsenbord en komt de verlichting van de toetsen maar heel zwak over. (zie ook foto)

Het cablemanagment systeem is heel handig om die kabel van de koptelefoon wat weg te werken, zolang ik mijn toetsenbord niet ophef. De kabels van mijn creative fatality headset zijn dunner dan de groeven die voorzien zijn onderaan het toetsenbord. In de groeven zitten nergens klempunten voorzien voor deze kabels zoals je wel kan zien bij een gewone telefoon en dus bij het opheffen van mijn toetsenbord valt de kabel er gewoon uit. Hoewel de sleuven te breed zijn ben ik er toch voorstander van, het idee was goed, maar er is ruimte voor verbetering. Mijn probleem is nu opgelost met papierplakband :S

De polssteun gebruik ik omdat hij best handig is. Echter zit hij ook niet zo goed vast en maakt redelijk lawaai omdat hij enkele mm schuifruimte heeft in de horizontale zin. Begrijp: als ik mijn polsen beweeg in de richting van mijn scherm of mijn lichaam kan het enkele mm schuiven en dat maakt het moielijker om je toetsen exact terug te vinden. 2 mm maakt een groot verschil tussen met je linkerpink de shift te raken of je capslock (leven en dood bij FPS)

Het scrollwiel voor je geluid is dan weer goed, het is zeer gevoelig en je kan er heel precies mee regelen, iets waar andere producenten te licht overgaan.

USB aansluiting op toetsenbord is ook handig maar gebruik ik op dit moment niet, het zijn enkel extra kabels op mijn desk en daar ben ik dan geen voorstander van.

Een element dat is meegenomen uit de oude G11 is de windows-blokkeertoets, of beter gekend als game-key, deze werkt nog steeds naar behoren. Bij mij staat hij eigenlijk zo goed als altijd op aan, waardoor ik soms vergeet waarom mijn windows toets niet meer werkt. Dit link ik dan weer terug naar mijn eerder gemaakt punt over de tegenvallende helderheid van de toetsen.

Het lichtgevende element van het toetsenbord was natuurlijk een must voor mij. Hoewel de helderheid is in te stellen met de bijgeleverde software ben ik toch niet volledig tevreden. De helderste stand is helemaal niet zo helder.

En hoewel je een heel veld hebt om door te schuiven welke kleur je uiteindelijk wil, je ziet nauwelijks verschil. Uiteindelijk blijft het een combinatie tussen de blauwe leds en de rode leds. Je hebt dus eigenlijk enkel rood, paars, roze en blauw om uit te kiezen. En laten we eerlijk zijn, wie gaat er nu roze kiezen. Dus eigenlijk drie kleuren.

De multimediatoetsen gebruik ik eigenlijk zelden, rechtsboven bevinden zich een play/pauze, stop, next en previous toets die ik echt nog maar een keer heb gebruikt om te testen of ze werken. Gezien ik ze zo weinig gebruik wil dat wel zeggen dat ze voor mij goed geplaatst staan.
De toetsen waarmee je je koptelefoon of micro instant kan uitschakelen of inschakelen zijn op zich een goed idee. Was het niet dat mijn headset zelf al een knop heeft voor de micro functie. En wat nog beter zou geweest zijn bij het uitschakelen van de oortjes dat de boxen automatisch zouden overnemen. Jammergenoeg volgt er enkel een stilte dan. Deze toetsen hebben elk dan wel een apart ledje die hun status weergeeft. Deze led is helderder dan de Game-key en alle toetsen op zich. Deze (maximale) helderheid hadden de toetsen op het toetsenbord ook moeten krijgen!!

Bang/Buck

70 euro is toch een flinke slok op de borrel voor een toetsenbord zonder lcd schermpje. Maar goed, ik had het er voor over, zo een LCD ben ik niet echt een voorstander van. Ik zocht een goed gamingboard met redelijk sober design, dus weinig toeters en bellen, extra combotoetsen voor zowel gaming als programeren en verlichting bij donkere omstandigheden.

Heb jij ook een Logitech G110 Gaming Keyboard (Qwerty US)?