Conceptronic CPSERVU Printserver (1x USB) Review

jandebehanger 22 januari 2011, laatste update op 24 november 2012, 1.671 views

Conceptronic CPSERVU Printserver (1x USB)

Pluspunten

• Na enig uitzoekwerk werkt het volgens de verwachtingen

Minpunten

• Meegeleverde software werkt op mijn computer niet.
  • Wordt geleverd met een vast IP adres, is in de wizzard weliswaar te wijzigen.
  • Daar na is het instellen vrij gemakkelijk.
  • Geen resetknopje, waardoor als je een verkeerd IP adres invult nooit meer in het menu terug komt.

Features Score: 3
Kwaliteit Score: 4
Onlangs via vraag en aanbod de printserver aangeschaft voor ¤15,-
De printserver bleek ongebruikt en nog nieuw in de doos te zitten.

De levering bestond uit:
- Printserver Srvu
- adapter 5V / 2,5A
- Papieren handleiding
- Cd net handleiding en software

Een utp kabel bleek niet meegeleverd te zijn.

De conceptronic servu hangt aan eenTP-link TL-WR842ND Wireless Router, welke in bridge staat met een Zyxel P-2812HNU-F1
Vdsl modem/router.
Er is een Samsung ML-1610 laserjet aangesloten.

Het doel van de aanschaf is vooral om toch te kunnen printen vanaf mijn huis netwerk zonder dat de desktop is opgestart.

Na de Cpservu aangesloten had zag ik de servu in de thuisnetwerkpagina van de speedtouch.
Vervolgens de software van de meegeleverde cd geistalleerd.
Helaas werd de CPservu door de meegeleverde software niet herkend.
Toen het adres van de CPservu welke zichtbaar was in de Speedtouch in firefox ingetikt.
Gelijk maar volgens het advies van de verkoper firmware V4.06 opgewaardeerd naar 4.30(2007-11-21).
Met het opnieuw opstarten bleek de Cpservu niet meer zichtbaar te zijn in mijn router.
Na enig zoeken op internet kwam ik erachter dat ik mijn pc een vast IP adres moest geven in de range 192.168.0.XX.
Volgens de handleiding heeft de Cpservu een vast IP adres, 192.168.0.1
Dit IP adres ingegeven in firefox, vervolgens kwam ik weer op de home pagina terecht van de Cpservu.
In de Setup wizzard IP - adress heb ik "automatically Assign" aangevinkt,
met als resultaat dat de printer nu een adres door de modem/router toe gewezen krijgt.
Dit adres vast gezet inde modem/router.

Als eerste de printer ingeïnstalleerd in xUbuntu.
Toepassingen > Systeem > Afdrukken > printer > Netwerkprinter, aldaar werd de printerserver gevonden op P1(JLDB-X,10.0.0.4)
Vervolgens winddoos Xp opgestart, in de printer wizzard werd de printserver niet gevonden.
Daarom in de onderste tab het adres van printxerver ingetikt, http://10.0.0.4/P1.

Nu kunnen alle gebruikers van mijn thuisnetwerk printen met de ML-1610 zonder dat de desktop hoeft te worden opgestart.
Jammer dat de handleiding niet duidelijk is over het probleem van een vast IP adres van de printserver en hoe dit op te lossen.
Voor ¤15,- is deze printserver heel interessant, maar voor de nu gevraagde nieuw prijs, zou ik toch liever voor een Wlan router gaan met USB.

Highlights
- Suitable for 10/100Mbps networks (Ok)
- IP automatic assignment (DHCP) (moet dus wel eerst zo ingesteld worden)
- Easy Web configuration (daar denk ik toch iets anders over)
- Share printers in your network (er wordt één printer gedeeld, niet meerdere)

Heb jij ook een Conceptronic CPSERVU Printserver (1x USB)?