Specificaties WiFi - Bekijk alle specificaties

AC Ryan Playon! HD Review

ray1618 20 januari 2011, laatste update op 20 januari 2011, 1.539 views

AC Ryan Playon! HD

Pluspunten

• Speelt de meeste media bestanden af
  • HDMI meegeleverd
  • Aansluit mogelijkheden
  • Stil
  • Compact

Minpunten

• Aparte adapter
  • Linux formateren verplicht
  • Afstand bediening
  • Bittorrent af en toe buggy

Geluidskwaliteit Score: 5
Ik was inmiddels alweer 2 maanden geleden op zoek naar een htpc, toen ik op de playonHD stuite. Na wat reviews gelezen te hebben heb ik toch besloten de gok te wagen en voor de acRyan playon HD te gaan.
Wat het media apparaat voor mij in ieder geval goed moest kunnen was: het afspelen van 1080p mkv bestanden met ondertiteling, muziek spelen en foto's bekijken.

Toen ik het apparaat had uitgepakt en mijn vers (met windows) geformatteerde 2TB hd eenvoudig had aangesloten, kwam ik erachter dat ik beter heel even had kunnen wachten want op zich werkte de schijf zo wel maar ik kreeg toch elke keer eerst een foutmelding over de schijf. Na een format met de ACRyan zelf en nog een nachtje overpompen van data(via de usb aansluiting). Kon ik dus aan de slag.

De interface
De interface is iets wat houterig maar doet zijn werk op zich wel ok.
Je kan met een basic browser over de hardeschijf of andere aangesluiten media te browsen, dit werkt alleen niet altijd even snel. Maar je kan natuurlijk niet alles hebben. Het kopieren en verplaatsen van bestanden is niet echt een functie om over naar huis te schijven, dit werkt voor de gemiddelde windows gebruiker denk ik een beetje omslachtig, dit doe ik dan ook meestal via mijn pc.
Door muziek bladeren kan je op verschillende manieren doen, gewoon door de mappen bladeren maar dit kan ook op ID3 tags. Hiervoor moet je alleen wel altijd weer id3 tags laden.
Er schijnt binnenkort wel een compleet nieuwe verbeterde interface uit te komen. Maar dat is nog even afwachten.

Video en audio
Tot nu toe ben ik nog geen mkv bestanden tegen gekomen die dit apparaat niet aan kan. Zelfs 1080p wordt zonder problemen, vloeiend afgespeeld. Op de audio heb ik niets aan te merken. Dit is gewoon goed tenzij ik een mp3 met lage bitrate afspeel, maar dit is natuurlijk te verwachten.

foto's
De optie om foto's te bekijken werkt goed, de foto's zijn scherp en je kan in de settings verschillende instellingen van b.v. effecten of snelheid veranderen.

extra features
Ook de extra Features als bittorrent, NAS, externe HD, en ftp zijn een welkome toevoeging. Hoewel de voor geďnstalleerde firmware met bittorrent nogal slecht werkte. Maar na een firmware update is dit grotendeels verholpen en is bittorrent redelijk stabiel. Met windows 7 en ubuntu krijg ik zonder problemen verbinding met de netwerkschijf en hier hd films vanaf te streamen. Mijn acRyan is aangesloten via een lan kabel dus ik weet niet of dit ook kan met een wifi adapter.

Hardware
De acryan zelf heeft een solide casing en ook de HD installeren ging erg makkelijk. Hij is ook mooi compact en neemt een stuk minder ruimte in dan een logge HTPC. Het geluid van de ventilator zou sommige mensen kunnen storen maar dat is zo zacht dat ik er totaal geen last van heb, zeker niet als er geluid uit de speakers komt.
De afstandbediening vind ik niet echt gebruiks vriendelijk, met af en toe de knoppen op een aparte plek, hier kan je misschien aan wennen, maar hier heb ik verder geen last van want hij laat zich uitstekend met mijn logitech harmony bedienen. Ook erg netjes van ACRyan om de hdmi kabel mee te leveren. Een klein min puntje is de grote adapter aan het stekkerblok.

Prijs/kwaliteit
De prijs kwaliteit verhouding is echt goed, het apparaat heeft erg veel functies voor relatief weinig geld en ik heb ook echt geen spijt dat ik hem gehaald heb in plaats van een HTPC.

Heb jij ook een AC Ryan Playon! HD?

Reviews door de redactie

Ik zou externe adapter eerder positief vinden, maakt de Ryan toch weer een stuk koeler.
Ja, ik kan het begrijpen. Maar aan de andere kant, het is in een (klein) TV meubel wel weer zo'n lig-in-de-weg en een extra eind snoer.
inderdaad. en hij neemt op deze manier wel weer 2 extra stekkers in beslag op mijn stekker blok.
deze manier wel weer 2 extra stekkers in beslag op mijn stekker blok ??????????

1 x adapter = toch 1 x stekker
wat dacht je van de ruimte die deze inneemt ?