Panasonic DMR-EX93 (Zwart) Review

TombaLaBombaNewbie 19 januari 2011, laatste update op 19 januari 2011, 1.155 views

Panasonic DMR-EX93 (Zwart)

Pluspunten

• Uitstekende kwaliteit digitale opnames
  • Eenvoudige bediening
  • Geen settop box meer nodig door slot CAM CI+ module

Minpunten

• Geen Ziggo certificering, je moet de zenders zelf sorteren
  • Keuze maken voor Guide digitale zenders ůf analoge zenders
  • KopiŽren van digitale opnames naar DVD wordt verhinderd door kopieerbeveiliging

De Panasonic DMR-EX 93 is een DVD recorder met als interessante optie een CAM CI+ module aan boord om direct digitaal op te nemen van je provider. Officieel is de DMR-EX 93 niet Ziggo gecertificeerd maar ik besloot toch de gok te wagen.

De Panasonic doet zijn werk goed, ziet er verzorgd en compact uit en is eenvoudig te bedienen.

De opnames kunnen zowel van digitale als analoge bronnen worden gemaakt. Bij het instellen van de digitale en analoge zenders moet je het hele bereik laten afspeuren naar zenders en kun je de zenders daarna in 2 favorietenblokken (digitaal en analoog) in de gewenste volgorde zetten. De digitale opnames zien er fantastisch uit, de analoge zo goed als mogelijk.

Voordeel is dat je nu geen settop box meer nodig hebt om de digitale zenders op te nemen. Nadeel is dat Ziggo bij de digitale zenders een beveiliging meezendt waardoor je de opnames niet naar DVD kunt copiŽren. Bij de analoge zenders blijft dat uiteraard nog wel mogelijk. De Guide werkt prima, maar je zult een keuze moeten maken uit de Guide voor de digitale zenders of de analoge zenders.

Al met al een prima recorder als je kunt leven met de kopieerbeveliging en je opnames vanaf de harddisk terugkijkt.

• Samsung UE37C6700

Heb jij ook een Panasonic DMR-EX93 (Zwart)?

Lijkt me sterk dat Ziggo een beveiliging meestuurt. Met de Humax 5050 FTP ik elke zender opname, HD ... SD naar mijn computer. De beveiliging zal dus wel in jouw DVD speler zitten.
Mede op basis van deze review heb ik als Ziggo klant deze recorder gekocht, inclusief een door Ziggo gecertificeerde CAM module en smartcard. Nadat ik een full scan heb gedaan om de digitale kanalen binnen te halen, geeft de recorder op alle zenders "no signal". Wat een teleurstelling, ik had me zo verheugd om digitaal te kunnen opnemen! Enig idee hoe dit kan?
Beste Gurphy,

is het je inmiddels gelukt de recorder aan de gang te krijgen?
Gedeeltelijk aan de gang: analoge kanalen geinstalleerd, een aantal digitale kanalen kan ik ontvangen maar de meeste Nederlandse niet. Volgens Panasonic komt dit omdat dit model niet voor de NL markt is bestemd. Zij adviseren deze te retourneren en een andere te kopen!
Ik ben niet blij.
Ik heb wel eens een niet ziggo-gecerftificeerde ontvanger gehad, de full scan deed het daarbij ook niet. Ik moest handmatig het netwerk id en de symbolrate enz. instellen, toen deed ie het goed. Had gehoopt dat de panasonic het zou doen, ik ben gewoon niet kapot van al die andere digitale PVR's.