Sennheiser HD 515 (Zwart) Review

Ynnck 18 januari 2011, laatste update op 18 januari 2011, 1.267 views

Sennheiser HD 515 (Zwart)

Pluspunten

• Geluid an sich
  • Comfort
  • Kan tegen een stootje
  • Openheid = geen te warme oren

Minpunten

• Jackadapter ( of mijn onhandigheid )

Sinds enkele maanden ben ik eigenaar van de Sennheiser HD515. Voor deze hoofdtelefoon had ik de Sennheiser HD465, de HD201, een Razer Carcharias, een Logitech precision gaming headset en mijn allereerst headset ooit, een Ednet studio headset. In deze review gaat het natuurlijk over de HD515, die ikzelf graag als het instapmodel van de high-end hoofdtelefoonserie van Sennheiser zie. Ik zal de review opdelen in de verschillende onderdelen die ook in de eenvoudige productreview aan bod komen, om het zo makkelijk mogelijk te houden. Ik heb er bewust voor gekozen om geen foto’s te gebruiken, er zijn genoeg foto’s te vinden op het internet. (Forgive me my lazyness )

Algemene indruk

De algemene specificaties zijn te vinden op de productpagina op tweakers of natuurlijk de site van Sennheiser zelf, dus hierop ga ik niet dieper in.

Doordat mijn vorige hoofdtelefoon ( HD465 ) toch niet was wat ik wilde en nogal hard op de oren drukte na lang opzetten was ik op zoek naar een open headset, die rondom de oren staat in plaats van erop te rusten. Ik kwam uit op deze hoofdtelefoon en ik nam gewoon de gok, zonder reviews te bekijken of andere bronnen raad te plegen. Dit is tot nu toe de beste beslissing op gebied van geluid, voor mijn persoonlijk althans.

Zoals het hoort na het aankomen van een bestelling komt de uitpakronde. Een mooie doos van Sennheiser en 5 minuten later lag de hoofdtelefoon al naast zijn doos en was de doos mooi verstopt in de kast. Tijd om de hoofdtelefoon te gebruiken waarvoor hij gemaakt is, muziek luisteren !

Geluid

Eventjes inpluggen in de 3,5mm jack en hij is klaar om te spelen. Persoonlijk speelde de hoofdtelefoon in het begin heel dof, bijna alsof je een pot op je oren plaatste. Dit veranderde na een tijdje en ik wil helemaal geen andere meer nu.

Ik luister vooral de hardere stijlen met het nodige gitaar- en drum geweld en ik moet zeggen dat alles fe-no-me-naaal klinkt. Ik hoor dingen die ik voorheen niet hoorde, en bovenal ik kan ook de buitenwereld nog horen ( dit is heel belangrijk in dit huis wegens een nogal agressieve moeder bij het niet naleven van alle regels ).

Waar het vooral om gaat bij een hoofdtelefoon is dat het geluid zo realistisch mogelijk omgezet kan worden en een bepaald zintuig bespeeld, het gehoor uiteraard. Bij de HD515 ontdekte ik een warme en evenwichtige klank, die uitstijgt boven alle klanken die ik al hoorde bij mijn collectie hoofdtelefoons. Er zijn tal van personen die met allerlei klanktermen gooien maar ik ga het houden op, een gebalanceerde klank waarvoor ik graag een hele dag rondloop met de hoofdtelefoon op. Het is bijna een verslaving...

Gebruiksgemak

Over het gebruiksgemak kan ik kort zijn. De kabel is voldoende lang, en misschien zelfs te lang. Het minpuntje is natuurlijk wel de 3,5mm jack, maar dit heb ik opgelost door een verloopje van 20 cm van Hama te kopen ( laptopgebruiker op allerlei plaatsen, dus ook zetel en een stootje is snel gebeurd ). Hij is vrij licht, ofwel is dit gewoon gewenning maar de HD465 lijkt mij toch echt zwaarder. ( HD515 : 255 gram vs HD465 : 220 gram )

Bouwkwaliteit

Voor de rest vind ik de hoofdtelefoon degelijk gebouwd, hij leunt een beetje tegen het hoofd maar dit is snel verholpen door een beetje de kussentjes te bewerken/kneden. De hoofdtelefoon is gemaakt van een soort plastic, maar is toch sterk genoeg om een aantal smakken tegen de grond te overleven. Het is en blijft een gebruiksvoorwerp, geen voorwerp op een troontje. Al zou hij daar wel thuis horen !

Deze hoofdtelefoon is mijn beste aankoop op gebied van geluid tot nu toe. Hij heeft voor mij het beste geluid dat ik al heb mogen aanhoren, liveoptredens niet inbegrepen. Hij biedt een warme klank, met de nodige balans. Een voordeel is ook dat je makkelijk en zonder pijn een oor vrij kan laten ( ligt misschien ook aan de vorm van mij hoofd ). Ik zou hem zeker aanraden, ondanks zijn ‘ouderdom’.

Opmerking – Dit was mijn allereerste review, geschreven op 1 enkele avond. Ik sta open voor opmerkingen en kritieken, toch is het niet de bedoeling om mijn indrukken of schrijfwijze meteen te gaan afbreken. Alle begin is moeilijk ! Bedankt voor het lezen van de review en ik hoop dat hij genoeg informatie bevat om iemand te helpen bij het kiezen van een nieuwe hoofdtelefoon.

Heb jij ook een Sennheiser HD 515 (Zwart)?

Geen idee of je er ervaring mee hebt, maar kan je er ook een beetje mee gamen? Bijv. horen waar iemand loopt.. ik heb nu een HD201 en die heeft dat en dat wil ik niet verliezen tijdens een upgrade
Dat kun je met elke stereo headphones, of heb je ooit nog mono headphones gebruikt? ;)
Wat unfor zegt klopt volledig ;)
Ik gebruik deze nu nog altijd, nog altijd perfect in orde ( zowel uiterlijk als 'prestaties' )

Ook lijkt het alsof de geluiden nu veel harder en puurder overkomen maar zulke dingen zijn relatief :)
Helemaal vergeten te checken of er nog een reactie was gekomen :)
Heb ze ook gekocht, mede door deze review :) Heb nooit mono heaphones gebruikt nee maar ik was bang dat de betere kwaliteit van muziek ten koste zou gaan van zoiets. Heb ook wel eens gehoord dat die HD201s een van de betere opties waren voor games.. maar bedankt nog voor de reactie en ook voor de review! Top koptelefoontje dit :)
Veel plezier met de aankoop in dat geval, je zal het je zeker niet beklagen ;)
Hartelijk bedankt voor het compliment over de review !