LG BXC590 Review

roxxxfanatic 18 januari 2011, laatste update op 19 januari 2011, 2.292 views

LG BXC590

Pluspunten

• HD TV-Tuner
  • DNLA
  • Youtube
  • 1080, HDMI etc...
  • mindless-setup, geen instellingen om je gewenste audio te krijgen, subs e.d.

Minpunten

• Geen IFO ondersteuning via USB of netwerk
  • Geen ISO ondersteuning via USB of netwerk
  • Niet alle video codecs werken.

Geluidskwaliteit Score: 4
Dit is mn eerste review, ik hoop dat ik het goed doe...

Ik heb hem 3dagen geleden gekocht om een MS Windows Mediacenter met dvb-c tuners te vervangen dus ik stel hoge eisen, hoewel ik wel snap dat sommige dingen zoals codecs altijd een probleem zullen blijven.

Relevante info omgeving:
Pioneer DTS versterker met HDMI en van alles
Samsung 8xxx series 42" Full HD 100hz
Shuttle -> FreeNAS 7.2
Windows 7 Ultimate

Algemene beoordeling:
Ik ben niet zo een LG fan, maar voor zover ik weet is dit het enige apparaat met deze features behalve natuurlijk een PC.

Featureset:
Een kant en klaar apparaat dat:
- HD TV afspeelt via Ziggo
- Blu-rays afspeelt
- Video's, muziek en foto's van USB
- Video's, muziek en foto's van Netwerk
- Youtube en Picasa kan weergeven op je TV

Eigenlijk is dit het enige apparaat dat ik tegen ben gekomen met deze functies! Dus ik was onder de indruk!
Beeldkwaliteit:
Digitaal: 1080P volgens mij, HDMI, Dus lijkt me in orde

Geluidskwaliteit:
Tegenwoordig luistert iedereen digitaal met HDMI, optisch of coaxiaal, dus de geluidskwaliteit hangt meestal af van de media-drager. Daar kan ik niet echt een oordeel over vellen. DTS, DD5.1, MP3 - 192kbps klinkt gewoon goed...

Plus puntje voor dit systeem tegenover een Windows mediacenter, is dat je geen gezeur hebt met VLC, of andere media-spelers over wat voor geluid je moet doorvoeren. Het werkt gewoon in 1x. Ik doel op de settings binnen VLC om bijvoorbeeld Dolby Digital, DTS, PCM door te sturen.
Die settings zijn altijd al een "Pain in the @$$" geweest.

Gebruiksgemak:
Aansluitingen:
Simpel! Het is allemaal net Lego, een kleuter kan het aansluiten.

Menu's:
In het algemeen voelen de menu's wat stroperig
Tijdens de Homelink functie functioneert de "Terug" knop als HOME i.p.v. een map terug. Dat is iets waar je waarschijnlijk even aan moet wennen.
De menus zijn wel overzichtelijk, maar de vormgeving is niet echt vernieuwend of mooi
Het is gewoon degelijk.
TV:
Werkt vloeiend alleen de menu's hebben naar mijn idee te veel info! En zijn te flets.
Maar dat is een kwestie van smaak.
EPG:
set back: Ik kom van WMC, dus dan ben je verwend
Het menu is wat flets en druk.
Je kan wel je kanaal volgorde aanpassen (heb ik gezien in de handleiding)
Alles is in ieder geval beter als die Ziggo/Samsung set-top box EPG.
Foto's en audio van netwerk/USB:
Werkt uitstekend, jammer dat hij geen thumbnails cached, hij heeft geen disk!
Video's van netwerk/USB:
Minpuntjes
MKV: De container zegt nog niets over de werkelijke codec, dit betekend dat sommige MKV’s gewoonweg niet afgespeeld worden.
VOB: Met .vob files heb ik iets raars meegemaakt
Van een ge-ripte DVD:
- Video_TS.vob, speelt af
- VTS_00_1.vob, “Audio codec word niet ondersteund”
- VTS_00_2.vob, “Video codec word niet ondersteund”
Dezelfde bestanden over het netwerk, kreeg ik de volgende melding:
“Zijn er netwerk problemen?” <- Serieuze foutmelding!
M2TS, WMV, DIVX en AVI Ben ik nog niet aan toe gekomen. Komt komende week nog!
Design
Hij ziet er leuk uit, maar over smaak valt te twisten!

Bouwkwaliteit/afwerking
Dit had zeker beter gekunt
Het voelt allemaal als van dat goedkope plastic. Leeg, licht en breekbaar.
Iets waar ik me echt aan stoor is het volgende, er zit een usb-aansluiting aan de voorkant achter het 'afwerkklepje'.

Nu zou je denken dat daar niets mis aan is. Het probleem is eigenlijk dat het de enige usb-aansluiting is op het apparaat. Zoals de eerdere review al vermelde kan je alleen opnemen/Timeshiften op een USB-apparaat. Het is dus geen gek idee dat er 24/7 een usb disk op aansloten zou zitten. Dus zit je ermee dat er altijd een lelijke usbkabel uit de voorkant komt als je de tv-functie veel gebruikt!
Dit is toch wel een best design-flaw in mijn ogen.

Prijs: 329,00 bij de Saturn
HD-TV, DVR, Blu-Ray, Youtube, Picasa, netwerk- en USB-Mediaspeler in 1 kastje met 1 afstandsbediening.
Naar mijn weten is er nog niet een vergelijkbaar product, want een bluray speler doet hem te kort, en een mediacenter pc is weer veel meer.
Als je een beetje redelijke vergelijkbare set wilt, ben je dat zelfde bedrag kwijt, of meer.

Als je vragen/opmerkingen hebt, laat het weten dan pas ik het aan, of voeg ik het eraan toe.

EDIT: 2 alineas aangepast, schrijftaal verbeterd, verduidelijking

gr.

Heb jij ook een LG BXC590?

Je zou HandBrake kunnen gebruiken om je video's om te zetten naar het juiste formaat, de juiste codec met de juiste geluidstrack en evt ondertiteling.
Senks! dat ga ik eens checken... hopelijk kan ie ook een batch draaien.. ;-)
Ja, dat kan! Je kunt een queue aanmaken, daar verschillende films inzetten (en elke film kan met zijn individuele settings in die queue gezet worden), en dan 's ochtends de resultaten hebben.
Waarom gebruik je na elke zin " ... " i.p.v. gewoon een punt of komma?
Het leest heel onrustig, en zinnen worden niet goed afgemaakt of opgeschreven.

Het leest bijna als een 'script'. Alsof je een dialoog met met jezelf voert.

Vreemde stijl en het leest onrustig.

Enkele tips:
Probeer anders gewoon normale complete zinnen te schrijven en ook gewoon af te ronden met een punt.
Of probeer je anders in te beelden hoe bijvoorbeeld artikelen of reviews geschreven worden in vakbladen, of het nou ICT ebtreft of een ander branche, dat maakt niet zoveel uit

Dit is opbouwend bedoeld. Dus niet om je af te branden o.i.d.

Ik schrijf en vertaal zelf ook, vandaar. En ik zet dit in het comment omdat je zelf aangeeft dat je openstaat voor vragen en/of opmerkingen.
Ik zal er vanavond naar kijken en het aanpassen. Ik schrijf zoals ik denk. ;)
Aangepast! hopelijk leest het nu wat makkelijker?
Ik wil deze ook kopen maar heb een vraag:
Hoeveel ruimte is er achter het klepje (dit ivm usb)
er bestaan namelijk ook usb kabels waar de kabel aan de boven/zijkant zit
Heeft iemand ervaring of een idee hoe je dit apparaat bekend kan maken op een harmony remote zonder 'self-learning' te gebruiken ? Ik kan m nergens in de database vinden :-(
Is het mogelijk om iets op te nemen en iets anders te bekijken? Heb je zoiets al geprobeerd?

Bij veel van de andere LG decoders, wordt er geklaagd dat het beeldsignaal wel eens wil wegvallen. Dat is irritant, maar ook zeker irritant bij het maken van opnames, heb je hier eens mee te maken gehad?