MSI GeForce 7900 GTO 512MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) NX7900GTO-T2D512E Review

Reg-Edit 19 december 2006, laatste update op 19 december 2006, 4.252 views

MSI GeForce 7900 GTO 512MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) NX7900GTO-T2D512E

Pluspunten

• Zeer goedkoop
  • Een GTX voor bijna de helft van de prijs
  • Boxed koeler is er goed
  • Voltmods zijn goed te doen
  • Clockt goed over

Minpunten

• [Negatieve eigenschappen voor de mede mens]
  • Fan op 100% is "hoorbaar" (maar voor mij niet storend)
  • Geen extra software of spelen erbij (ben al blij dat ik zo een goede kaart heb voor deze prijs, dus dat kan me gestolen worden)

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Bij deze mijn eerste productsurvey.

Ik was van plan om een nieuwe video kaart te kopen. Het zou een nieuwe Ati X1900XT of een 2de handse XTX, een Nieuwe 7900GT of een 2de handse 7900GTX worden...

Tot dat ik ineens een bericht kreeg te lezen dat de 7900GTO uit zou komen, en die identiek een een GTX zou moeten zijn ! (op het geheugen snelheid na)
Dat voor bijna de helft van de prijs ! Dat kon ik dus niet laten liggen ..

Ik heb de kaart getest met de volgende specificaties:

Asus P5W DH Deluxe
Intel Conroe E6600 @ 3400Mhz
Team Extreem DDR2 PC6400 @ 378Mhz 1:1 op 3-3-3-8
500 Watt PSU van Spire Rocketeer 5 (stabiel op alle lijnen, gemeten met multiemeter onder volle belasting)
Zooi hdd's geen raid
En natuurlijk Windows XP Pro SP2

Eerste wat ik dacht toen ik de verpakking open maakte; WOOW EINDELIJK EEN DIKKE KAART :P
Was overgestapt ven een 6600LE naar deze .. dus je snapt me wel .. ;)

Natuurlijk is die erg lang (maar dat weet iedereen) en neemt 2 pci sloten in gebruik (wat ook bijna iedereen weet)
Had er wel heel wat problemen mee toen ik de kaart voor het eerst in mijn pc stopte.
Was zo bang dat die RMA moest gaan .. maar blijkbaar was er niks aan de hand.

Wat de situatie was:
GTO erin en ik kon Windows niet meer opstarten, zodra ik door de post was kan ik kiezen welke OS ik wil opstarten.
Daarna bleef alles zwart ... Save mode werkte ook niet, die liep ook gewoon vast.
Daarna kreeg ik een foutmelding tijden de post ; CPU uCODE error.
Toen heb ik dus maar mijn oude kaart erin gedaan en ik kwam Windows weer in.
Toen merkte ik dat er niks meer werkte qwa snelkoppelingen programma's mappen enz.
Bleek dus dat die GTO mijn hele register over hoop had gehaald :(

Dus was mijn volgende stap opnieuw Windows installeren met de GTO erin, tadaaa het werkte weer, nieuwe bios flash en de error was ook weer weg !

De kaart werkte nu dus perfect !

Overklockbaarheid:

Right out the box doet die bij mij 700/1580
Echter had ik binnen 24 uur al voltmods erop gesoldeerd
Mijn overklock was dus 800/1640 ~[artifacts vrij/ATI-tool]

Het geheugen is ondergevolt in vergelijking met een GTX
Zodra ik die van 1.8 volt naar GTX volt zet (2.1volt) krijg ik meteen erge artifacts.
Dat kan het geheugen dus totaaal niet aan ..
Ik had al gelezen dat het "defecte/afgekeurde" GTX modellen waren en daarom zo de deur uit gingen.
Dus het voltage kan niet zo hoog opgeschroefd worden voor het overklocken voor de mem.

De kaart wordt maar 61 graden met 800Mhz core snelheid en fan op 100% [1.73volt]~[originele pasta]
Met stock speed en fan op Auto is de fan totaal niet te horen !
Ik heb nog niet met mn PCI-e bus verhoogd, die stond op 101 (schijnbaar kun je die opkrikken tot 120Mhz )

Het verschil tussen GTO en GTX:

Mem loopt op 1340 ipv 1600Mhz
Core draait op het zelfde snelheid 650Mhz
Pipelines zijn het zelfde 24 stuks
Timmings van het mem staan strakker dan een GTX
Mem voltage is minder als een GTX
Verder is die identiek aan een GTX, zowel kaart als koeler.
Ik heb ook de voltmods genomen van een GTX variant :D

Mijn score's @ 800/1640 :

3D Mark 2005 :13119 Punten
3D Mark 2006 : 7453 Punten

Ik heb het allemaal nog niet uitgebreid kunnen testen omdat mijn Conroe setup op het moment niet meer werk ..
Zodra die weer online is zal ik het uitgebreider gaan testen en zal ik de score's updaten.
Dat is ook de reden dat ik het nog niet heb kunnen testen met een GTX bios.
Dat zal ik later ook nog effe toe voegen ;)

Verder haal ik met het spel CounterStrike Source continu 299FPS @ OC cpu en vga [1280x1024 alles high no aa or af]

Er zitten geen extra's bij de kaart zoals extra software en spellen. Maar goed dat maakt mij niks uit aangezien ik gewoon een GTX voor de helft van de prijs heb ;)

Ben er dus dik tevreden over !!

Hoop dat het een geslaagde survey is geworden, op/aan merkingen zijn altijd welkom

Hoop dat de mensen er wat aan hebben,

GteetzZz Reg-Edit

Update 1 :

AS5 ertussen scheelt nog eens wat !
Hij is nu stressed @ 800Mhz core 55 graden :D
Heb hem ook al op 820Mhz core stabiel weten te draaien !
Binnenkort maar weer ff testen op een Conroe systeem en zal ik de score's wel posten :)

Heb jij ook een MSI GeForce 7900 GTO 512MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) NX7900GTO-T2D512E?

Vandaag weer wezen testen en kom nu uit op 820/1660, heb er AS5 tussen gesmeerd en mijn temp is gedaalt van 61 naar 54 graden ! [dat was ATI-tool stressed @ 820 core met 1.74volt]
Waar is een heldere instructie te vinden voor het modden van de Vcore van deze kaart? Kben ook wel benieuwd of ik verder dan mijn 670 Mhz kan komen :)
Leuk geschreven survey, maar als ik overal 5/5 ingevuld zie..ja 'k weet niet, het oogt wel erg optimistisch, minder betrouwbaar. Wat ik niet persoonlijk bedoel natuurlijk, maar misschien is het wel goed om toch kritisch te blijven ondanks dat je leuke clocks en scores uit je kaart hebt kunnen trekken.

Verder al die problemen die je hebt gehad met je Windows XP klinkt ook niet heel aanmoedigend..een normale videokaart installatie zou toch wel met minder problemen gepaard mogen gaan.

DDR 2 PC 6400 @ 378 Mhz ?
Draait toch effectief op 800 Mhz normaal gesproken?
met 378x2 kom ik daar alsnog onder..(of moet ik x4 doen? :o if so -> respect :Y)
Vanwaar deze instellingen?
Het is idd wel een erg positieve survey, maar eigenlijk zou er alleen op de drivers, featureset en beeldkwalteit gezeurt kunnen worden. (de rest blijkt zeer goed te zijn uit de revieuw)

Beeldkwaliteit is niet zo goed als zou kunnen (x1900's/8800)
Drivers tjah daar is ook altijd wel iets mis mee, maar als je daar nu zelf geen last van hebt (ghad), zou ik ook gwoon 5sterretjes geven.

Hey dat ram heb ik ook, die zijn vet :*)

Zeer aanlokkelijk kaartje die 7900gto moet me inhouden mijn 1900 geen schop te geven (overklokke jij.. jij ATI |:( )
Ik heb zelf ook een 7900GTO, echt een heelijke kaart en echt niet duur... Weet je zeker dat je register van je pc naar de $% is geholpen door je videokaart? Dat lijkt me vreemd
Ja weet ik zeker omdat ik daar een melding over kreeg.
Het rigister blablablabla is succesvol blabla je weet wel..
Maar had mn oude vga drivers niet ge-deinstaleerd .. ws is het daar door gekomen
met wat kan je het geluid van deze fan vergelijken, dit gezien ik waterkoeling heb en deze mogelijk wil aanschaffen.
Als je hem @ stock laat lopen en fan op auto is die niet hoorbaar.
Als je hem OC meet fan auto laat staan wordt die een stuk warmer maar blijft die ook onhoorbaar (voor mijn oren)

Maar ik heb liever koud dan stil. dus fan op 100% :+

Ik weet niet waar ik het mee kan vergelijken ..
Zeer mooi kaartje! :Y)
heb hem zonder mods op 750/860 draaien, dit in combinatie met 53 C load en 40 C idle :)
Update:
AS5 ertussen scheelt nog eens wat !
Hij is nu stressed @ 800Mhz core 55 graden
Heb hem ook al op 820Mhz core stabiel weten te draaien !
Ik heb dezelfde kaart, m'n oude ATI x800xt drivers verwijderd, nergens last van, drivers installen en gaan met die banaan :) 700/1640 out of the box