Asus A6TC-AP003H (Turion TL50; 1GB; 100GB; DVD+/-RW; 15.4"TFT; WXP Home) Review

DaMarcus 3 maart 2007, 4.397 views

Asus A6TC-AP003H (Turion TL50; 1GB; 100GB; DVD+/-RW; 15.4"TFT; WXP Home)

Pluspunten

• Strak design
  • 'Bang for the Bucks'
  • 5400RPM HDD
  • Snel en toekomstvoorbereid
  • Ingebouwde webcam

Minpunten

• Reflecterend scherm in zonlicht
  • Brakke built-in speakers

Aangezien mijn huidige notebook destijds verouderd was, ben ik opzoek gegaan naar een nieuwe notebook. Ik kwam uit bij de MyCom waar ik een actiefolder kreeg met daarin de nieuwe A6Tc. Iedere Mycom-vestiging had er maar 5 op voorraad en zodoende heb ik er 3 besteld.

Specificaties van de notebook

• AMD Turion X2 TL-50 1.6GHz
• Nanya PC5300 DDR667 1024MB
• Seagate 100GB 5400RPM HDD ATA
• nVidia GeForce 7300Go 256MB (350Mhz core/700Mhz mem)
• Dual Layer DVD+RW Combo Drive
• Cardreader (SD / MMC/ MS/ MS PRO)

Verdere specificaties van de notebook:

• WLAN 802.11 b/g
• Realtek Gigabit LAN
• Motorola 56K6-modem
• Touchpad met scroll
• 1.3MP webcam
• Microfoon
• AudioDJ

De aansluitingen op de notebook:

• AC-in
• 4-in-1 cardreader
• USB 2.0
• Firewire

Introductie
De Asus A6-serie was destijds een notebook die werd aangeraden < 1000,-. De notebook is voorzien van een degelijke look, maar is helaas de gebruikte lak voor de behuizing ruk niet aan te raden. Deze lak krast snel, ook al ga ik niet ruig om met de notebook.

Aangezien ik dagelijks naar school toe ga en elke dag mijn notebook gebruik, was mijn wens bij de aanschaf ook dat de notebook niet te groot is, De afmeting van de A6-serie zijn 354 x 284 x 35.2 mm. Met zijn gewicht van 2.8kg klaag ik niet en neem ik de notebook met plezier mee naar school.

Door gebruik te maken van een 15.4&#8221; scherm valt de notebook niet groot uit. Een 14.1&#8221; notebook had ook kunnen voldoen, maar met een groter en breder scherm is film kijken geen probleem.
Als je de notebook opent, kom je 88 toetsten tegen welke samen een toetsenbord vormen. De toetsen geven enige weerstand, maar voelen fijn aan. Onder het toetsten vind je een touchpad met scroll-functie en 2 muisknoppen. Voor wie over een A6J beschikt: de toetsen en muisknoppen bieden meer weerstand dan de A6T, maar het is geen enkel probleem.

Under the hood....
De Asus A6-serie is niet het nieuwste model meer. De Asus F3-serie is de nieuwe lijn van Asus waarin de schoonheidsfoutjes zijn verwerkt.

In de notebook bevindt zich een AMD Turion X2 TL-50 welke prima presteert. De Turion X2 is de nieuwe dual-core processor van AMD welke fungeert op Socket S1-schoeisel. Het betreffen 2 cores welke beide voorzien van 256kb cache per stuk. Ondanks het feit dat 2x 256kb niet geweldig is, zul je niet snel power tekort komen. De Turion X2 is gebaseerd op de K8-architectuur, maar is voorzien van een ge´ntegreerde DDR2-geheugencontroller.

Voor de leken die nog die de term &#8216;Meer GHz is beter&#8217; in hun gedachten hebben, slaan tegenwoordig de plank volledig mis. 2x 1.6GHz is niet bizar veel, maar zoals we weten van AMD (en tegenwoordig ook van Intel) kun je op minder GHz meer klokcycli uitvoeren. Rarren, videobewerken en DPC zijn een genot met de dual-core van AMD.

Het voordeel van de Turion X2 is natuurlijk de zuinigheid van de processor. Bij weinig CPU-verbruik clockt de Turion zichzelf terug naar een luttele 800MHz om zo minder stroom te verbruiken.
Standaard wordt de notebook afgeleverd met 1024MB, maar de notebook is voorzien van 2048MB. Dit is ruim voldoende om meerdere applicaties te verwerken

Het videogedeelte wordt verzorgd door een nVidia GeForce 7300Go met 256MB eigen geheugen. De 7300GO is een grafische chip welke gebaseerd is op de desktop GeForce 7300LE. Je begrijpt hier al uit dat je niet teveel mag verwachten op het gebied van 3D-prestaties.

De 7300Go is voorzien van 3 vertexshaders, 4 pipelines en een 64-bits bus. Hoewel dit allemaal teleurstellend klinkt, komt het erop neer dat de huidige spellen goed te spelen zijn op 1024 x 768 widescreen / 1280 x 800 met Medium Detail.

Spellen zoals COD2 zijn goed te spelen op 1280 x 800, Direct X7 en 4x AA. Hiermee blijf je boven de 60FPS.

Het voordeel van de 7300Go is dat deze hardware encoding biedt en de processor hierdoor niet teveel belast wordt.

De hardeschijf in mijn A6Tc is een 100GB-versie. Deze hardeschijf is groot genoeg om onderweg je om onderweg films te kijken, gamen e.d. Wel wordt er 2GB ingenomen door de recovery partitie van Asus. De HDD een 5400-rpm versie, waardoor deze niet te snel een bottleneck wordt ten opzichte van een 4200-RPM versie.

De A6Tc beschikt over een DVD-brander welke fikt op een snelheid van 8x en leest met een snelheid van 24x. Dit is tegenwoordig normaal in de meeste nieuwe notebooks. Multi-DVD en Double Layer zijn ook geen probleem voor deze DVD-fikker.

Elke Asus A6 is anno 2006 en 2007 standaard voorzien van een WLAN-adapter. Als ik de WLAN-adapter bekijk, lees ik dat er WL-120G op de adapter staat. Na dit te hebben ingevuld bij Google, blijkt dit een Asus-model te zijn wat ik al vermoedde gezien de naamgeving. De WLAN-adapter bevat een Realtek-chip.

Het scherm en de programma's

De Asus beschikt - zoals ik al vertelde - over een 15.4&#8221; scherm. Mede door de grootte van dit scherm is er de mogelijkheid om een resolutie van 1280 x 800 weer te geven. Desgewenst kan de notebook ook worden geleverd met een WSXGA+ scherm waar door je uitkomt op de resolutie van van 1680 x 1050. 20&#8221;-widescreen scherm bezitters kunnen je vertellen hoe scherp het beeld dan is.

Het nadeel van een WSXGA+ scherm is dat niet elk spel deze resolutie ondersteunt. 1280 x 800 wordt door deze meeste games (GTR2, COD2, CS:S, AoE3) ondersteunt en dat valt niet altijd te zeggen over een WSXGA+ scherm. Ook worden de letters een stuk kleiner en dat is niet voor iedereen even prettig. Gelukkig kun je het aantal DPI instellen waardoor alles weer een stuk beter leesbaar is.

Features

De A6Tc mag je beschouwen een als multimedialaptop waardoor de notebook van veel features is voorzien. Je moet dan denken aan Firewire, 4x USB 2.0, goede speakers (wel helder, maar natuurlijk geen bass), S/PDIF Digital Audio Out etc. Op het moment van schrijven mis ik geen enkele feature. Hooguit zou je infrarood missen (voor een oude GR), maar een GR kun je ook aansluiten via een datakabel.

Alle aansluitingen bevinden zich aan de achterzijde en rechterzijde van de notebook. Gaan we van met de klok mee, dan komen we eerst een VGA-aansluiting tegen. Hierna volgt de DVI-aansluiting welke een goed beeld afgeeft aan een extern scherm. Dit is getest op een Samsung 205BW op een resolutie van 1680 x 1050.

Aan de rechterzijde komen we de modem en de Gigabit-aansluiting tegen. Hoewel Gigabit nog lang niet overal wordt toegepast, is het wel een mooie voorbereiding voor op de toekomst. Verder hebben we geluidsaansluitingen, S-Video Out, Firewire , 4-in-1 Cardreader en een Type II-cardreader.

De voorkant is niet voorzien van aansluitingen, maar wel van Audio DJ. Audio DJ is een feature welke het mogelijk maakt om CD&#8217;s af te spelen ook al is de notebook uitgeschakeld. Ook in Windows Media Player kun je deze knoppen ook prima gebruiken om de muziek en video te bedienen.

And at last but not least: een 1.3MP webcam boven je scherm. Hierdoor hoef je geen externe webcam mee te nemen, mocht je een webcam een pre vinden. De webcam is goed af te stellen (bijv. met Live! Messenger) en over de kwaliteit valt niks aan te merken.

Warmte en geluid

De Turion X2 in de A6Tc wordt gekoeld door 2 heatpipes welke weer worden gekoeld met een kleine fan. Bij licht gebruik hoor je alleen de HDD draaien en draait de kleine fan op de laagste stand. Hierdoor is de fan vrijwel onhoorbaar.

Wanneer je volledige snelheid nodigt hebt, zal de kleine fan op maximale snelheid draaien. Dit is zeer aan te raden zodat de behuizing ook zijn warmte kwijt kan. De hoogste stand is duidelijk hoorbaar, maar stiller dan een DVD-drive.

Mobiliteit

Zoals eerder vermeld heeft de notebook een gewicht van 2.8kg. Dit maakt hem geschikt voor degenen die prestaties verwachten en regelmatig mobiel gebruiken van hun notebook. Ik neem hem elke dag mee naar school naar school (per OV) zonder een overbelaste schouder aan over te houden.

De accu van de Asus A6 is leverbaar in 2 versies. Een 6-cell accu en een 8-cell accu. Met de 6-cell heb ik geen ervaringen, maar wel met de 8-cell. Bij een volledig geladen accu en niet te hoge brightness red ik 3 uur werken in Office. Dit is naar mijn mening netjes te noemen voor een dual-core notebook.

Wanneer ook WLAN wordt ingeschakeld kom ik tot hooguit 2,5 uur. Gamen is niet aan te raden op accu-kracht. Je mag dan al blij zijn met 1,5 uur.

Software

Elke notebookfabrikant levert software mee en zo ook Asus. Asus levert software die het werken met een notebook zouden moeten veraangenamen. Het merendeel van de software noem ik waardeloos en zitten daarom ook nog keurig in een ongeopende verpakking.

Als eerste voorbeeld wil ik de meegeleverde Asus Wireless Utility noemen. Ten eerste vind 88.18MB (zo groot is de download) asociaal veel voor software en een driver. Ook loopt het programma zo nu en dan vast en WEP-codes heeft deze software geen kaas van gegeten.

Norton Internet Security kan ik het slecht mee vinden en heb ik ook direct verwijderd van de harddisk.

Power 4 Gear krijgt van mija het het predikaat &#8216;zeer nuttig&#8217;. Met deze software kun je de prestaties aanpassen naar de situatie. Wanneer je druk bezig bezig met internetten en Office kun je de modus veranderen naar &#8216;Quiet Office&#8217;. Hiermee verlaag je de CPU-snelheid, GPU-snelheid en brightness. Ga je intensief gamen, dan kun je de modus aanpassen naar &#8216;Super Performance&#8217;.

Als besturingssysteem wordt Windows XP Home SP2 meegeleverd. De software kun je terugvinden op 6 CD&#8217;s. Hierdoor kun je de notebook installeren in het Frans, Engels en Nederlands.

Jullie merken dat ik zeer tevreden met de Asus A6. Het is een notebook die goede prestaties neerzet en niet te groot is. De aanwezigheid van Gigabit LAN, S/PDIF, FireWire en een scherp 15.4&#8221; scherm maken het leven erg aangenaam.

Er schijnt nog geen perfecte notebook te bestaan en zo ook heeft deze notebook een aantal minpunten:

Het scherm geeft een helder beeld, maar is voorzien van een Crystal Brite laag. Hierdoor krijg je een &#8216;glanzend&#8217; scherm wat zeer onaangenaam werkt in de zon.

Ook mis ik goede speakers. Natuurlijk dat is niet te realiseren, maar als ik het vergelijk met m&#8217;n home-set is het bagger.

Met een prijs van ongeveer 900,- is deze notebook een goede aankoop. De nieuwe dual-cores van AMD laten nog even op zich wachten en ben je de komende tijd nog voorzien van de nieuwste generatie. De Yonah en Merom van Intel gaan deze Turion X2 voorbij, maar deze bestaan uit een hele andere processor architectuur.

Al met al is de A6 een goede aanrader te noemen, zeker gezien de prijs. Ben je op zoek naar een goede notebook, dan verdient de Asus A6-serie in het algemeen zeker je aandacht.

Heb jij ook een Asus A6TC-AP003H (Turion TL50; 1GB; 100GB; DVD+/-RW; 15.4"TFT; WXP Home)?

waarom is 5400rpm hdd een +punt :P een 7200rpm is toch weer wat sneller, is het niet meestal dat de hdd 5400rpm is? voor de rest een nette survey. genoeg info, ook de bechmarks erg netjes. Foto's komen der ook aan zie ik.
Waarschijnlijk voor het stroomverbruik, of het is een minimumeis.
Een 7200RPM HDD trekt de accu sneller leeg dan bijv. een 4200RPM HDD. Maar een 4200RPM HDD is daarentegen voor mij te traag. Daarom vind ik de 5400RPM-versie de beste keuze.
Goede redenering, is inderdaad voor mij ook een reden geweest om te kiezen voor een grotere 5400 toeren schijf ipv z'n snellere broetje die kleiner was.

Nette survey ook, lekker uitgebreid en duidelijk.
Bedankt voor 't leesvoer ;)
Misschien is dit wel een leuke optie voor mijn toekomstige laptop voor school.
Graag gedaan en ben binnenkort van plan een uitgebreidere survey te schrijven over de A6J. Degene die ik nu heb geschreven, is redelijk karig.

Helaas is de Asus A6 bijna niet meer verkrijgbaar. Tenzij je natuurlijk geluk hebt ;) Mocht je geen A6T kunnen vinden dan raad ik je de Asus F3 aan. Dat is de opvolger van de A6-serie waarin de schoonheidjesfoutjes zijn weggewerkt.