Dolphix Midi Tower 510 (Zwart) Review

Niekleair 13 januari 2011, laatste update op 13 januari 2011, 2.028 views

Dolphix Midi Tower 510 (Zwart)

Pluspunten

• Net uiterlijk
  • Super goedkoop
  • Lichtgewicht

Minpunten

• Voelt niet solide aan
  • Binnenframe nauwelijks afgewerkt (scherpe randjes)
  • Af en toe hinderlijke resonanties door drives etc.

Keuze voor de Dolphix
Toen ik voor een vriend een PC van mijn oude hardware ging bouwen, had ik een goedkope kast nodig om alle hardware bij elkaar te houden. Een bezoekje aan pricewatch bracht mijn aandacht al snel op deze Dolphix Midi Tower 510. De prijs was namelijk 17,95. En dat is dan inclusief verzendkosten! Voor zo'n prijs moet een fabrikant wel heel erg veel verprutsen wil dit een miskoop worden. Vandaar dat deze kast 2 dagen later bij mij in huis was.

Eerste Indruk
Rechtstreeks uit de doos maakt de kast een goede indruk. Enkel voelt de kast iewat wankel aan nog voor je de zijpanelen (die met thumbscrews vastzitten!) er af haalt. De kast is licht en vrij strak (lees zeer onopvallend) vormgegeven. Een zilveren bezel doorbreekt de grote zwarte vlakken van de kast. Toen ik de kast openmaakte zag ik grote uitsparingen in de mobotray zitten. Eerst dacht ik dat dat voor cablemanagement was, maar gezien er maar ~1mm ruimte tussen de tray en de achterwand zit, zal dit wel uit materieelbesparing gedaan zijn. De gunstige kant hiervan is dat de kast lekker licht is.

Hardware inbouwen
Het inbouwen van hardware is in principe geen probleem. Wel sluit het plaatje voor het I/O panel niet helmaal lekker af. Daarnaast moet je zelf maar uitzoeken waar de meegeleverde spacers ingedraait moeten worden.

De kast heeft standaard een klepje voor de CD/DVD Drive. Deze wilde ik weghalen, maar bij het loshalen van dit klepje heb ik mijn hand lelijk opengehaald. De afwerking van de stalen delen is minimaal. Aan de andere kant is dat niet verwonderlijk gezien de prijs.

Geluidsproductie & warmte
De kast is van licht staal of aluminium. Doordat alles koud aan elkaar geschroefd zit, komen er regelmatig resonerende geluidjes uit de kast. Met name de harddrive en de optical drives hoor je met enige regelmaat opspinnen.

Om de warmte af te voeren kan er een 92 mm fan aan het achterpaneel bevestigd worden. Voorin de kast is in principe ruimte voor een 120mm fan, maar hiervoor zijn geen bevestigingspunten. Er zitten wel ventilatiesleuven in de voorkant. In het zijpaneel zit een rooster. Het lijkt of hier ook een fan geplaatst kan worden, maar er zijn echter maar 2 van de 4 gaatjes voor de schroeven daadwerkelijk doorgetanst.

Verdere details
Om PCI(-e) kaarten vast te zetten, moet eerst een "cover" verwijderd worden. Op zich is dit best netjes, alleen is bij de ingebouwde ATI Radeon HD5570 de VGA poort hierdoor onbruikbaar geworden (de vgakabel komt tegen deze cover aan).

Een "lief" detail is dat er op de cover voor de 3,5" bay staat "zip+floppy", leuke knipoog naar het verleden.

De Dolphix Midi Tower 510 heeft enkele vervelende nadelen, zoals het praktisch niet aanwezig zijn van afwerking van het binnenframe. Daarnaast voelt de kast ook niet zo solide aan als je van een computerkast verwacht. Aan de andere kant maakt de prijs dit bijna allemaal weer goed. De kast ziet er netjes uit, en het doet wat je van een budgetkast verwacht, namelijk je hardware bij elkaar houden. Als je eenmalig een systeem in elkaar zet, en er verder niet meer naar om hoeft te kijken, is deze kast zeker een aanrader (tenzij als je met krachtige hardware gaat werken, want dan wil je meer koeling).

Voor mezelf zal ik voortaan minimaal 10 euro verder sparen en voor een wat degelijker kast gaan.

Heb jij ook een Dolphix Midi Tower 510 (Zwart)?

Ik heb ook ooit een Dolphix kast gebruikt. Die kast was 12 euro zonder verzend kosten. De kast kreeg na een tijdje deuken in de wanden en er kwamen wat lelijke plekjes op waar de verf weg was. De wanden waren dan ook erg dun. Te dun. Maar de binnenkant van de kast was redelijk afgewerkt, een aantal scherpe randjes en vooral een hdd plaatsen was makkelijk. Met de dvddrive 'klep'had ik geen problemen. Gewoon even eruit tikken en klaar. Nu heb ik een duurdere kast en dat is wel een genot. Minder stof dat was toch wel een probleem.