Maxtor Personal Storage 3200, 300GB (7200rpm, USB 2.0, 16MB) Review

145209 23 oktober 2006, laatste update op 23 oktober 2006, 3.910 views

Maxtor Personal Storage 3200, 300GB (7200rpm, USB 2.0, 16MB)

Pluspunten

• Momenteel de voordeligste GB/euro verhouding voor een ext USB-schijf
  • Performance prima
  • Betrouwbaarheid prima onder zwaar gebruik (3 weken in bezit)
  • Geluidsniveau is meer dan acceptabel
  • Geen installatie problemen
  • Gewoon een prima apparaat

Minpunten

• Externe voeding
  • Geen uit knop
  • Beetje lomp en zwaar (maar ook weer niet heel erg)
  • Door afmetingen en voeding niet super-mobiel (past niet simpel in je zak)
  • Alleen USB connectie
  • Groene LEDje en design in het algemeen zijn niet heel hip

Mobiliteit Score: 3
In feite is het model dat ik gekocht heb de 320GB versie ipv de 300GB, maar ik kon de 320GB niet vinden in de pricewatch. Afgezien van de opslagcapaciteit is dit model identiek aan de 300GB versie.

Het grootste voordeel van de Personal Storage van Maxtor is de prijs. Ik was op zoek naar de USB-schijf met de beste prijs/GB verhouding. Dat was dit model. Ik betaalde 120 euro voor 320GB, wat momenteel het goedkoopst is wat ik kon vinden.

De schijf is verder erg simpel. Je hebt een schijf, een voeding en een USB-kabel. Verder zat er nog een 'quickstart-handleiding' in de verpakking, die uitlegde dat je de stekker erin moest steken en de kabel in de computer moet steken. Misschien stelt het sommige mensen gerust dat je niet meer handelingen hoeft te verrichten. Meer heb je dus ook niet nodig.

De schijf wordt meteen herkend door zowel Windows XP als Windows 2000. Hij werkt zowel onder USB2 als USB1. Bij die laatste gaat de snelheid natuurlijk ernstig naar beneden. De schijf was NTFS geformatteerd.

De nadelen: De schijf is relatief behoorlijk zwaar en groot. Het lijkt alsof er twee normale hardeschijven naast elkaar in de behuizing zitten in RAID0-opstelling. Maar dat weet ik niet zeker. Het groene ledje dat erin zit is niet heel modieus. Disk-activiteiten kun je zien aan het knipperen van het ledje. De schijf werkt op een externe voeding. Nadeeltje misschien, is dat je de disk niet uit kunt zetten behalve door de stekker eruit te halen. Verder is de schijf altijd op volle toeren; als je de stekker eruit haalt hoor je hem duidelijk stilvallen. Als laatste puntje kun je zeggen dat er alleen een USB aansluiting is en geen FireWire, eSata of iets dergelijk. Maar dat moet geen probleem zijn, welk systeem heeft er tegenwoordig geen USB? Qua mobiliteit moet je de schijf wel in een tas vervoeren incl kabel en voeding. Dus je steekt de schijf niet eventjes in je zak. Persoonlijk vind ik elk van de nadelen maar kleinigheidjes.

Qua performance werkt de schijf prima. Ik heb meteen grote data collecties naar de schijf geschreven en uitgelezen en dat is geen enkel probleem. Verder heeft de schijf een week lang dag en nacht aangestaan om torrents binnen te halen. Ook geen probleem. Nu wordt er weer bijhoorlijk veel van de schijf geŽist, omdat ik nu video conversie aan het toepassen ben, van en naar deze schijf. Dit is ook geen enkel probleem tot nu toe. Ik merk met deze schijf qua gevoels-performance eigenlijk amper verschil al met de inwendige ata-hardeschijven. Dit zal liggen aan waarvoor je de schijf wilt gebruiken, want met benchmarking was duidelijk dat er wel degelijk een fors verschil was. Waar mijn standaard 3 jaar oude ata-schijf een maximum transfer-rate heeft van 56,5 MB/sec (en gemiddeld gek gek genoeg maar 46,7 MB/sec), komt de Maxtor 3200 tot de volgende benchmark-resultaten in HD-Tune:

HD Tune: Maxtor 3200 Benchmark

Transfer Rate Minimum : 22.5 MB/sec
Transfer Rate Maximum : 22.7 MB/sec
Transfer Rate Average : 22.7 MB/sec
Access Time : 15.7 ms
Burst Rate : 22.7 MB/sec
CPU Usage : 7.8%

Wat geluidsproductie betreft: ik kan de schijf bijna niet horen - alleen als ik mijn oor er dicht bij houd. Het enige probleempje is dat hij wel wat trilt. Als ik 'm los op mijn triplex-bureautje zet merk ik dat wel. Als ik de schijf op een dvd-hoesje zet is dat al weg. Op een steviger bureau heb ik er trouwens weer helemaal niks van gemerkt. Warmte is verder geen probleem; de behuizing wordt amper warmer dan de omgevingstemperatuur.

Kortom, als de min-puntjes je (net als mij) geen enkel bezwaar zijn, dan heb je met de Personal Storage 3200 van Maxtor een prima en vooral goedkoop product in huis. Hopelijk kan ik er nog een flinke tijd van genieten. Wat mij betreft is het een aanrader.

-edit: zin-constructies hier en daar aangepast en benchmark-gegevens toegevoegd-

Heb jij ook een Maxtor Personal Storage 3200, 300GB (7200rpm, USB 2.0, 16MB)?

Mooie survey :)

Je kan misschien nog even een snelheidstest doen met HD Tune oid om het geheel nog wat op te leuken.

Overigens is het geluid dat de harde schijf maakt als je hem uitzet doodnormaal. Een harde schijf draait altijd op "volle toeren" als hij aanstaat. Als je een externe harde schijf uitzet hoor je vooral de leeskop die terug opzij slaat wat normaal is :)