Sid Meier's Civilization V (DVD), PC (Windows) Review

basb 19 mei 2011, laatste update op 19 mei 2011, 1.672 views

Sid Meier's Civilization V (DVD), PC (Windows)

Pluspunten

• Positieve punten van CIV 5, wat is nou echt goed of beter dan in Civ IV.
  • Cultuur is belangrijker geworden i.v.m. de social policys. Hierdoor worden leiders die puur militair bouwen nog harder afgestraft/moeilijker gemaakt.
  • Ook is het een grote verbetering dat steden zich nu beter kunnen verdedigen.
  • Volkeren lijken wat minder oorlogszuchtig, zeker als je beetje behoorlijk leger hebt, zul je niet zo snel aangevallen worden.

Minpunten

• Negatieve eigenschappen van CIV 5, Er is 1 zekerheid in CIV 5, het zal vast lopen.
  • Civ V is heel traag, ook op snelle computers draait het voor geen meter op een grote map met veel units. Je zit vooral te wachten. Maar dat wachten wordt vanzelf een halt toe geroepen vanwege de garantie dat civ V zal crashen bij bepaalde beurten. UPDATE: Crashprobleem is sinds 28-04 voor 99% opgelost, game is iets minder traag geworden.
  • Grafisch is het mooier dan civ IV, maar het heeft geen wow-factor. Zelfde geld voor het geluid. De verbeteringen zijn dan ook geen goede verklaring waarom Civ 5 zo langzaam moet zijn.
  • Een unit maken/trainen duurt een eeuwigheid. Oorlogen worden soms uitgevochten met klein aantal units. Ook het bouwen van gebouwen duurt vaak net iets te lang wat verder bijdraagt aan gevoel van dat alles log en traag gaat. Een simpele markt bouwen duurt 20-40 beurten. Worden de marktkraampjes met één thee-lepeltje als gereedschap gebouwd?
  • Het verwijderen van religies, bedrijven en spionage heeft civ 5 toch een dimensie minder gegeven.
  • Wanneer komt Civ 6 uit?

Stabiliteit Score: 3
Replaywaarde Score: 3
Besturing Score: 4
Geluid Score: 4
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 3
Nadat ik jaren lang civ IV en bts heel, heel veel gespeeld heb, was ik toch wel nieuwsgierig naar Civ 5. Al hoewel ik erg me twijfels had over het niet meer kunnen stapelen van units. Belangrijkste kenmerk van oorlog voeren is toch zorgen voor een grote troepenconcentratie in een klein gebied en dan aanvalluh!

Civ 5 is uiteindelijk beetje een tegenvaller, na aantal avonden gespeeld te hebben, speel ik het haast niet meer. Afgestompt door de traagheid en de diverse crashes. Ook de 1 unit per tile is niet een verbetering te noemen. Grondstoffen zijn vaak ook zo schaars dat een groot leger en luchtmacht op de been brengen totaal onmogelijk is. Units bouwen duurt ook een eeuwigheid, zorgen voor veel geld en units kopen lijkt de beste oplossing.

UPDATE: 19-05-2011
Sinds de patch van 28-04-2011 is Civ 5 eindelijk het spel geworden zoals bedoeld bij de release. Crashen is voor 99% opgelost, het is minder traag en in de gameplay zijn wat verbeteringen toegevoegd.

Wat nog wel af en toe is mis is de diepgang van civ IV die beter is dan Civ V. Religie, spionage, bedrijven mis toch wel af en toe. Civ 5 voelt vaak wat dat betreft beetje oppervlakkig. Misschien dat ze daar nog wat aan kunnen doen....

Beoordeling i.v.m. updates dus ook iets aangepast. Prestaties blijven ondanks verbeteringen slecht, traagheid van de game is niet te verklaren aan de hand van de grafische kwaliteiten die wel goed te noemen zijn maar echt niet meer dan dat.

Heb jij ook een Sid Meier's Civilization V (DVD), PC (Windows)?

Reviews door de redactie

Ik heb ongeveer de zelfde gevoelens bij Civ 5, jammer dat je je negatieve punten niet in de review zelf, wat meer uitgewerkt hebt .
Kleine Update:
Er zijn ondertussen diverse updates uitgebracht die de gameplay iets verbeterd hebben en snelheid verbeterd.
1 ding is absoluut niet verbeterd, er is nog steeds 1 hele grote zekerheid in een huge map, de game zal crashen tussen turn 400 en 500 waarna je vrolijk maar beter weer een nieuwe game kan beginnen.

pff Ik vind dat je je geld terug moet kunnen krijgen. Dat je voor zulke rotzooi moet betalen :(
Volgens mij scheelt er iets met hoe je speelt ? Bij mij "crashed" het game niet, en ik speel lekker vlot op large en huge maps (ja, wachten tussen de turns duurt in de latere eeuwen wel een tijdje). Een market word bij mij op 5 tot 12 turns gebouwd, je moet afleren om steeds constant gebouwen te bouwen, die strqtegie werkt niet meer in Civ 5. Beter eerst wat eenheden/workers bouwen en je steden uitbouwen, daarna pas beginnen met gebouwen.
Ik was bij de eerste game er al achter dat het nog belangrijker is snel workers te bouwen/kopen. Dat doe ik dus ook :-) Maar dan nog duurt het in verhouding allemaal erg lang.

Ik heb bij zoeken op internet vaker reacties gezien dat een enkeling zonder crashes kan spelen. De meerderheid heeft er wel duidelijk erg veel last van.
Hier ook nooit problemen mee gehad (echt niet 1 keer gecrashed!).
Verder is het vrij vlot, zodra je een beetje het spel onder handen hebt, kan je alles binnen enkele beurten bouwen/trainen. Rond 1500 bouwen de grote steden niets langer dan 5 beurten bij mij (ja, wonderen natuurlijk wel).

PS heb je wel een legale versie?
Ik speelde ook zonder crashes! Had ook geen lags.
En bij mij verschilde het ook per stad die ik had. Bij de ene stad heel weinig turns per gebouw ander veel meer!

Opstarten/laden van map duurde echter wel lang!
Maar helaas zorgte virus in spel (gedownload 8)7 )
Dat ik hem moest verwijderen, maar had er toch geen geduld voor :z

P.s. Enne ik vind dat je je meningen wel mooi beschreven hebt ;)

[Reactie gewijzigd door Xm0ur3r op 13 januari 2011 21:26]