Apple MacBook (Core Duo T2400; 512MB; 60GB; CD-RW; 13.3" TFT; OS X NL; Wit) Review

awenger 29 maart 2007, 9.478 views

Apple MacBook (Core Duo T2400; 512MB; 60GB; CD-RW; 13.3" TFT; OS X NL; Wit)

Pluspunten

• Goede afwerking
  • Goede prestaties (behalve 3D)
  • Zowel OS X als Windows geen probleem
  • Compleet product voor instapmodel

Minpunten

• Warmte productie
  • Geen goede 3d kaart

Sinds 3 dagen beschik ik over een MacBook. Ik heb deze telefonisch aangeschaft via de Apple Store en heb gebruik gemaakt van studentenkorting en een actie waarbij ik voor ¤14,- een iPod nano 2GB erbij kreeg (via cashback na invullen van formulier). Ik heb het goedkoopste model genomen omdat ik geen ¤200 meer wil betalen voor een DVD brander en een 20 GB grotere harde schijf. Verder heb ik de standaard hoeveelheid geheugen besteld aangezien extra geheugen via Apple ontzettend duur is. (¤500,- meerprijs voor 2GB geheugen), ik heb alleen een mini-DVI naar VGA adapter er bij besteld om de MacBook te kunnen aansluiten op een extern TFT scherm.

De MacBook werd 2 weken na mij bestelling afgeleverd door TNT in een keurig verpakte doos. De doos waar de MacBook in zit is niet gek veel groter dan de MacBook zelf en bevat:

- de MacBook
- adapter om de laptop op te laden (Met 2 typen stekkers, 1 lange en één korte)
- Doosje met 'Quick User Guide' in het Nederlands
- 2 DVD's: 1 voor Mac OS X 10.4.6 en 1 met iLife '06
- Apple remote
- mini-DVI naar VGA adapter (optie)

Omdat ik in verschillende reviews gelezen had dat 512 MB best wel karig is om Mac OS X vloeiend te draaien, had ik bij 4Launch 2 GB DDR2-667 SO-DIMM CL5 (2x 1GB van Transcend) gekocht om het geheugen uit te bereiden tot zijn maximum. Om dat ik toch bezig was heb ik ook direct een Seagate Momentus 5400.2 120 GB harde schijf gekocht om de standaard harde schijf van 60GB te vervangen. Voor al deze onderdelen was ik ¤344,- kwijt, ruim de helft van de ¤750,- die Apple mij zou rekenen voor exact hetzelfde. Overigens zijn deze twee onderdelen uitstekend zelf te vervangen en vervalt je garantie daar niet door. De installatie van de nieuwe harde schijf betekende wel dat Mac OS X opnieuw moest installeren, wat overigens een fluitje van een cent was.

Na de installatie eigenlijk voor het eerst eens gaan klungelen met OS X sinds ik sinds jaar en dag die-hard Widows gebruiker ben. Ik moet zeggen dat ik er laaiend enthousiast over ben. Bij OS X werkt alles gewoon goed, simpel en mooi. Als ik mijn oude laptop op standby zette moest ik altijd weer een gebedje opzeggen met de hoop dat ik weer verder kon in plaats van te moeten rebooten. De Macbook daarentegen klap je dicht, zet zichzelf keurig in sluimerstand en als je hem weer openklapt kan ik na 3 seconden weer aan de slag. Verder ziet OS X er prachtig uit en is alles redelijk eenvoudig te vinden. Het enige wat een beetje wennen is, is het toetsenbord. Zo ontbreekt de delete knop (deze bedien je via appeltje+backspace) en zijn de sneltoetsen anders dan in windows, Alt+F4 is nu Appeltje+W of Q. Dit is een kwestie van wennen en is binnen een paar dagen eigen te maken.

Als fervent Windows gebruiker moest er natuurlijk ook Windows op mijn Macbook. Na installatie van BootCamp wordt er gevraagd om de Windows XP CD in de computer te doen en verloopt de installatie zoals je dat gewend bent. Na de installatie moet je de driver CD erin doen die wordt gebrand tijdens de installatie van BootCamp en worden alle drivers automatisch geinstalleerd van de chipset, grafische kaart, geluidskaart, WiFi, Bluetooth, iSight, Helderheid van het beeldscherm en het toetsenbord. Dit gaat vlekkeloos en alle opties die op de PC zitten werken ook naar behoren. Wel loopt de accu iets sneller leeg onder Windows omdat het niet mogelijk is de Airport / Bluetooth hardwarematig uit te schakelen. Dit neem ik maar voor lief.
De prestaties van Windows zijn goed en niet anders dan gewend van een 'normale PC' (Wat de MacBook eigenlijk ook is na de overstap op Intel)

Verder is de afwerking van het apparaat erg goed met afgeronde hoeken en een lekker groot touchpad. Het toetsenbord vindt ik erg fijn werken omdat er een kleine ruimte is tussen alle toetsen waardoor je niet per ongeluk twee toetsen tegelijk in toetst. Het beeldscherm bevat een (omstreden) glanzende coating, maar aangezien mijn vorige laptop dit ook al had ervaar ik dit niet als storend, verder heb ik geen last van weer spiegeling van het scherm tenzij de zon er recht inschijnt. De ingebouwde iSight is van een hoge kwaliteit, vele malen beter dan mijn Logitech Quickcam Messenger op mijn Windows PC.
De batterij gaat ongeveer 2,5 uur met met WiFi ingeschakeld en dit is voldoende wat mij betreft. Verder heeft de batterij een knopje zodat het mogelijk is om de inhoud van de accu te checken zonder dat je laptop aan staat d.m.v. 5 LEDs, erg handig. Het gewicht van de laptop met 2,5 kg. (volgens Apple site) prima om de laptop mee te nemen voor bijvoorbeeld studie. Tot slot ben ik erg te spreken over de Apple Remote om bijvoorbeeld iTunes of iDVD mee te bedienen. Ook is het mogelijk om de laptop op standby te zetten of er weer uit te halen met de afstandsbediening. Het bereik van de Remote is ook uitstekend te noemen, ik kan zeker op 6 meter afstand de MacBook nog bedienen zonder te richten.

Enige nadeel is de warmte productie, hij wordt niet heet, maar zeker als de CPU load gemiddeld of hoog is wordt de MacBook warm, al is het niet storend. Onder Windows is de warmte productie overigens een stuk minder na undervolten van de processor m.b.v. Notebook Hardware Control (www.pbus-167.com). Tweede punt van kritiek (lees: persoonlijk vind ik het geen nadeel) is de grafische kaart. De MacBook beschikt over een Intel GMA950 welke niet geschikt is voor zware games. Sinds ik geen spelletjes speler ben zie ik dit niet als nadeel, maar ik kan mij voorstellen dat er mensen zijn die dat wel belangrijk vinden.

Al met al ben ik ontzettend tevreden met mijn MacBook en ik kan iedereen die twijfelt om er een aan te schaffen dan ook zeker aanraden om het wel te doen!

Edit: Maart 2007
Ik werk nog steeds dagelijks en met veel plezier op de MacBook. 1 van de bijgekochte geheugenreepjes van Transcend is defect geraakt, maar is inmiddels vervangen door een nieuw exemplaar. Dit allemaal met Transcend zelf geregeld, via uitstekende service.
Mijn volgende nieuwe PC wordt absoluut een Mac.

Heb jij ook een Apple MacBook (Core Duo T2400; 512MB; 60GB; CD-RW; 13.3" TFT; OS X NL; Wit)?