Sparkle GeForce 7600 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI) SP-PX76GDH Review

125679 19 maart 2007, 1.351 views

Sparkle GeForce 7600 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI) SP-PX76GDH

Pluspunten

• Goede prestaties voor weinig geld
  • Goedkoopste 7600GT
  • Redelijk energiezuinig/koel
  • Nieuwe revisie: passief gekoeld, aardig overclockbaar

Minpunten

• (voor sommigen:) geen games gebundeld

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Als onderdeel van een goedkope game-pc heb ik deze 7600GT van Sparkle voor het mooie bedrag van ¤ 139,- kunnen bemachtigen, ten tijde van aankoop de goedkoopste 7600GT.

Featureset
De kaart is voorzien van 2 DVI poorten en een (HD)TV-out.
Het geheugen is GDDR3 en is 256 MB groot. De gpu is een nVidia G73.
Bij deze kaart zaten geen games gebundeld, maar dat heeft ongetwijfeld te maken met de relatief lage prijs.
Zoals bij de meeste kaarten zit ook op deze kaart de 'standaard' nVidia koeler gemonteerd.
Er werd één DVI -> d-sub convertor bij de kaart geleverd.

Prestaties
De prestaties van deze kaart zijn geweldig in vergelijking met mijn vorige, een Radeon 9600. De meeste nieuwe spellen kunnen probleemloos op hoge resoluties icm hogere kwaliteit gespeeld worden.
Voor de fanatieke gamer zal het wel niet snel genoeg zijn, maar voor mensen die zo nu en dan gewoon willen gamen (zoals ik) is het meer dan voldoende.
3DMark scores zeggen an sich natuurlijk weinig (afhankelijkheid van processor), maar een indicatie geeft het wel van de videokaart. Ik haal icm mijn Intel E6300 zo'n 3500 punten in 3DMark06.

Overklokbaarheid
Een heel fanatieke overklokker ben ik niet, maar ik vind het wel leuk om te kijken hoe ver deze kaart kan. De standaard snelheden zijn 560/700 MHz voor core resp. memory. Met atitool heb ik deze 3DMark stabiel weten op te krikken tot 640/810. Dit (icm kleine CPU-overclock) geeft een winst van zo'n 300 punten in 3DMark06.
Op verschillende fora ben ik mensen tegengekomen die met standaard voltages hogere snelheden uit hun 7600GT kregen, dus die van mij is niet meer dan een 'aardige' overclock.
Op internet zijn enkele guides te vinden om een 7600GT te voltmodden, maar helaas is de PCB van de Sparkle niet volgens het 'reference model'. Dit wacht dus nog op een vervolg...

Beeldkwaliteit
Ik gebruik deze kaart icm een 17" CRT van NEC. Over de kleuren been ik heel tevreden. Ze zijn gewoon goed helder, bovendien is er voldoende mogelijkheid om softwarematig de instellingen/balansen aan te passen.

Modbaarheid
Toen ik mijn nieuwe, zojuist in elkaar gezette PC voor het eerst aanzette, schrok ik van het enorme lawaai. Dit bleek van de videokaart afkomstig.
De ventilator van de reeds vermelde stockkoeler is erg klein en draait op erg hoge toeren, zodat het geluid niet om aan te horen is. De eerstvolgende maandagochtend heb ik er meteen een Zalman VF-700 AlCu voor gehaald. Hij blijft nu een stuk koeler en tegelijk veel stiller. De deïnstallatie van de stockkoeler verliep, net als de installatie van de Zalman, vlekkeloos.
Zoals gemeld is de PCB helaas niet gelijk aan die van het reference model. Zodoende ben ik nog op zoek naar een guide voor een voltmod van dit model 7600GT.

Driver- ondersteuning en compatibiliteit
Op dit punt niets te klagen. Onder Windows XP werkt alles naar behoren. De drivers zijn redelijk uitgebreid; je kunt er erg veel instellen, bovendien kun je simpel de temperatuur van de gpu uitlezen. Ook kun je ermee de kaart overclocken, al bleek dat bij mij iets minder effectief dan atitool.
Onder linux (Ubuntu 6.06 Live) werd de kaart direct herkend. Omdat ik een live-cd draaide heb ik niet de moeite genomen drivers te zoeken en installeren, maar voor simpele zaken was dat niet nodig. De standaard in te stellen opties waren ruimschoots genoeg voor 2D-werk.

Warmte- en geluidsproductie
Zoals hierboven beschreven maakt de stockkoeler zoveel herrie, dat ik deze direct heb vervangen door een Zalman VF-700 AlCu. Nu blijft hij redelijk stil en lekker koel.
De gpu produceert vrij weinig warmte; in 2D-werk kan de koeler van de Zalman uit blijven, en tijdens lang, intensief gamen hoeft de Zalman fan niet hogen dan 5V om de kaart niet warmer dan zo'n 55o C te laten worden.
Zie edit onder

De prijs van deze kaart is erg gunstig. Het is de goedkoopste van alle hier beschikbare 7600GT's. Daarbij zijn weliswaar geen games gebundeld, maar voor mij is dit geen probleem. De meeste games die bij videokaarten worden gebundeld interesseren mij niet zo, dus je moet maar net geluk hebben dat je een goed spel krijgt.

[Edit 19/3/07]
Nadat mijn eerste kaart kapot was gegaan en op RMA moest, heb ik nu ene nieuwe kaart ontvangen. Tot mijn grote verblijding was het een passief gekoelde kaart ditmaal!
Er zit een flink koelblok op, met heatpipes verbonden aan een gpu-blok. Zodoende is de kaart helemaal geruisloos, en blijft hij, ook in mijn krappe kast met amper airflow, goed koel.
Daarnaast heeft deze versie een ander PCB; het was nu heel makkelijk om een pencilmod uit te voeren: voltmodden met slechts een potlood :)
Met behulp van deze mod, en een 120mm fan op de stockkoeler, wist ik de snelheid van core/mem van 560/700 naar 675/900 te krijgen, 3DMark stabiel. Met een score van 4495 in 3DMark06 wist ik ook nog eens de 5e plaats voor een single 7600GT te behalen in de ORB.

Deze nieuwe revisie van Sparkle's 7600GT is dus een heel mooie kaart!

Heb jij ook een Sparkle GeForce 7600 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI) SP-PX76GDH?

op wat spelfouten na is het een leuke survey... het is ook leuk om aan te geven.. AGP of PCI-E...... ;)
Dit kan je ook vinden boven de survey :)
Productsurvey » Sparkle GeForce 7600 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI) SP-PX76GDH » Survey van cpec
Foutjes? Waar? dan verbeter ik het, maar ik kan ze niet vinden...
Dat is echt mierenneuken. een foutje kan gebeuren.
En die fouten vallen echt wel mee, oke er zit er misschien 1 in maar dan maakt niet uit.
Het is geen bR33zAh taal en goed leesbaar.

Mooi survey iig. Ik heb een 7600GO maar die presteerd toch duidelijk minder :)