Gigabyte GeForce 7900 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, ViVo) GV-NX79T256DP-RH Review

AtleX 20 oktober 2006, laatste update op 17 november 2015, 1.130 views

Gigabyte GeForce 7900 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, ViVo) GV-NX79T256DP-RH

Pluspunten

• Dual link DVI-aansluitingen
  • HDTV ondersteuning
  • Standaard van een zeer stille koeler voorzien
  • Voorzien van standaard 4-pins Molex aansluiting ipv een PCI-Express stroomconnector

Minpunten

• Meegeleverde DVI->VGA adapters zijn nogal gammel.

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Tegelijk met mijn Core 2 Duo E6400 processor en Gigabyte GA-P965-DS3 moederbord heb ik ook een nieuwe grafische kaart aangeschaft aangezien mijn oude 6600GT een AGP aansluiting had. Na het lezen van wat reviews en het bekijken van prijzen bleek dat een Geforce 7900GT kaart mooi binnen mijn budget pastte. Maar, ik wilde niet weer zo'n herriemaken kaart als die 6600GT en ik had ook geen zin om al direct na aanschaf m'n garantie kwijt te raken door zelf een stillere koeler te monteren. Gelukkig had Gigabyte een mooie kaart met een 7900GT chip, de GV-NX79T256DP-RH. Deze kaart heeft een voorgemonteerde stille Zalman koeler. Toen ik in reviews las dat deze kaart door de standaard overclock ook nog eens beduidend sneller is dan andere 7900GT's was de keus snel gemaakt. :)

Verpakking en specificaties
De kaart zit in een behoorlijk grote doos, die naast de kaart ook nog een handleiding, driver CD, 2 dvi->vga adapters, een HDTV/video-out kabel, en het bijzonder vermakelijke spelletje Serious Sam II bevat.

De specificaties van de kaart zijn vrij normaal. Een 7900GT chip met 256MB GDDR3, 2 dual link DVI uitgangen, een door middel van een extra kabeltje HDTV/video-out. Zowel de GPU als het geheugen zijn standaard overgeclockt. De GPU van 450MHz naar 525, en het geheugen van 1320 naar 1440MHz.
Om deze kaart van extra stroom te voorzien is er een normale 4-pins Molex connector gemonteerd, eenzelfde als opticals en pre-SATA harde schijven gebruiken. Dat is handig, want veel oudere voedingen (zoals de mijne) beschikken niet over PCI-Express voedingsconnectoren en deze Molex stekkers zijn in elke PC aanwezig.

Warmte en geluid
Allebei uitstekend, ik was plezierig verrast door de compleet onhoorbare koeler, en de temperatuur komt na zeer langdurige belastiging (3 uur 2D mark 2005 in een loop) niet boven de 55 graden uit. Idle is de kaart ongeveer 40 graden, wat prima te doen is.

Prestaties
En dan het belangrijkste, de prestaties. Die zijn uitstekend. Deze kaart heeft geen enkele moeite om hedendaagse spellen op hoge instellingen te draaien.

Een paar scores:
3D Mark 2003:
3D Mark 2005:
Aquamark:

Voor niet al teveel geld heb je een snelle kaart, met een stille koeler. Dat zijn de belangrijkste argumenten om zo'n kaart te kopen. Ook de geschiktheid voor HDTV en de aanwezigheid van dual link DVI aansluitingen zijn pluspunten die zeker met de hedendaagse grote TFT monitoren erg belangrijk kunnen zijn.

Overig
-Productpagina op de Gigabyte site

Heb jij ook een Gigabyte GeForce 7900 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, ViVo) GV-NX79T256DP-RH?