Gigabyte GA-965P-DS3, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID) Review

AtleX 20 oktober 2006, laatste update op 2 december 2010, 3.633 views

Gigabyte GA-965P-DS3, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID)

Pluspunten

• Goedkoop
  • Stabiel
  • Voldoende features

Minpunten

• Rare plaats voor de IDE connector

Layout Score: 3

Sinds augustus 2006 beschik ik over dit moederbord. Ik heb het gekozen omdat het precies de features had die ik wilde, en in die tijd een van de weinige borden was die out of the box de Intel Core 2 Duo ondersteunde en ook nog eens betaalbaar en goed verkrijgbaar was.

De layout
Dit bord is kleiner dan een normaal ATX bord, en dat heeft nogal wat consequenties voor de bevestiging. In mijn kast heb ik bijvoorbeeld de meest rechtse rij schroefgaten niet kunnen voorzien van afstandshoudertjes omdat mijn kast daar geen gaatjes heeft zitten. Verder zit de IDE connector op een nogal onhandige plek, als je een wat langere PCI kaart hebt zit de connector in de weg en wordt in veel gevallen onbruikbaar. Het PCI-E 1x slot direct onder het PCI-E 16x slot is onbruikbaar door de koeling van de grafische kaart, maar dat is bij de meeste borden het geval, en in dit geval niet echt een nadeel omdat er nog 2 van die sloten aanwezig zijn.

Features & aansluitingen
De DS3 beschikt naast de 3 oude PCI sloten ook over 3 PCI-E 1x en 1 PCI-E 16x uitbreidingsmogelijkheden. Dit is ruim voldoende voor een computer die niet voornamelijk voor high-end games gebruikt wordt, want dan is 2x PCI-E 1x ivm Crossfire of SLI wel wenselijk.

Naast de mogelijkheden voor verschillende insteekkaarten heeft de DS3 natuurlijk ook nog wat externe aansluitingen. Naast de natuurlijk aanwezige PS2 poorten voor toetsenbord en muis is er ook een SPDIF uitgang, 4 USB2.0 poorten, 1 COM-poort, 1 parallele poort en 6 audioaansluitingen (Line In / Line Out / MIC In/Surround Speaker Out (Rear Speaker Out)/Center/Subwoofer Speaker Out/Side Speaker Out). Voor de netwerkfunctionaliteit is er ook een RJ45 poortje, verbonden met een onboard Marvell Yukon 10/100/1000mbit chip die op de PCI-E bus is aangesloten. Intern zijn er nog aansluitingen voor 6 SATA2 apparaten, 6 extra USB-poorten en 2 IDE apparaten. Natuurlijk ontbreken ook aansluitingen voor front-audio niet, dit kan zowel HD audio als het oude AC97 zijn.

Qua features beschikt dit moederbord onder ander over de nieuwe all-solid capacitors die een langere levensduur zouden moeten hebben dan de oude electrolytische modellen. Daarnaast kan zo ongeveer elk onderdeel van het moederbord worden overgeclockt of van andere timings en voltages voorzien worden. De meeste instellingen hiervoor zijn verborgen in het BIOS, maar met een druk op CTRL-F1 komen deze te voorschijn.

Stabiliteit
Hier heb ik totaal geen problemen mee ondervonden, toen ik het moederbord ontving bevatte het BIOS een F2 image, die hopeloos instabiel was met mijn RAID controller (3Ware Escalade 7500-4LP). Gelukkig was versie F3 al te downloaden, en na het flashen heb ik geen vastlopers of hickups meer gehad die niet direct terug te leiden waren op software. Met de nieuwere BIOS versies heb ik ook geen problemen. Op het moment gebruik ik versie F6, en deze is voor zover ik merk foutloos.

Na het bouwen van m'n systeem heb ik een 4 uur durende stresstest gedraaid. 2x Prime95 torture test tegelijk met 3D mark 2005 in een loop terwijl Scandisk m'n schijven op fouten controleerde. Het moederbord heeft dat zonder problemen doorstaan, dus ik ga er vanuit dat ook bij langdurige belasting het bord stabiel zal zijn.

Overclockbaarheid
Voor de meesten erg belangrijk, voor mij niet zo. Op het moment is m'n computer snel genoeg, maar toch heb ik even geprobeerd hoever ik kon komen. Met de boxed koeler op de Intel Core 2 Duo E6400 en 2 reepjes PC2-5300 kwam ik zonder voltageverhoging probleemloos tot 3,1GHz. Een overclock van bijna 1GHz, en toen was de rek er nog niet uit.

Prestaties
Zeer goed, ik heb een hoop benchmarks gedraaid op zowel m'n oude AMD Athlon XP 2600+ als deze nieuwe C2D E6400, en in alle gevallen is mijn nieuwe PC veel sneller. De resultaten van die benchmarks zijn terug te vinden in mijn fotalbum.

Ik ben erg tevreden over dit moederbord. Het is goedkoop, stabiel, heeft voldoende features en aansluitmogelijkheden, heeft een passief gekoelde chipset en afgezien van de rare plaats van de IDE connector een goede layout.

Overig
-Productpagina op de Gigabyte site

Heb jij ook een Gigabyte GA-965P-DS3, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID)?

Loop die E6400 wel op de juiste snelheid?

32sec is namelijk erg langzaam..
Een 6400 hoort 26-28 stock te scoren oid..

Anyway, Goed review :)
Ik had het verkeerde plaatje geŁpload zie ik, het is nu vervangen door de juiste afbeelding. Die tijd van 32sec. heb ik behaald met geheugen dat a-synchroon liep. De 26,6 seconden op het huidige plaatje was met synchroon lopend geheugen.
Mooie review, er zit een hoop werk in zo te zien. :)

Ik ben de eigenaar van de grotere broer van dit moederbord, namelijk de DS4. De basis van de DS3 is praktisch hetzelfde, alleen ontbreken bij de DS3 bepaaalde features van de DS4 (met als voornaamste de 2xPCI-E16x op de DS4). Voor mensen die de extra's van de DS4 of DQ6 niet nodig hebben is dit inderdaad een zeer mooi bordje.

Nog bedankt trouwens voor de tip hoe je in het verborgen overclockmenu moet komen. Ik vond het namelijk al zo gek dat die opties in het BIOS zo beperkt waren. Ik kon niet eens de geheugentimings tweaken. ik ga zo gelijk in mijn BIOS kijken of ik ook nog verborgen functies kan unlocken.

En voor mensen die een leuke vergelijking willen maken: mijn review van de Gigabyte GA-965P-DS4 :)