Specificaties 15,6" (1366x768), 500GB - Bekijk alle specificaties

MSI CX623-005NL Review

Sm0ke0ut 9 januari 2011, laatste update op 9 januari 2011, 1.427 views

MSI CX623-005NL

Pluspunten

• Prestaties
  • Prijs/Kwaliteit
  • HDMI
  • Accu-duur

Minpunten

• geen

Deze laptop heb ik aangeschaft vanwege school en dan m.n. voor het gebruik i.c.m. VMware Workstation en natuurlijk voor de basis applicaties zoals Word etc., maar dat spreekt voor zich. Om deze redenen heb ik onderzoek gedaan naar een betaalbare, betrouwbare en een goed presterende laptop.

Al snel kwam ik uit bij MSI, andere merken zijn a) of te prijzig (Toshiba, HP) of b) slechte kwaliteit (Packard Bell). Acer zou een andere potentiŽle kandidaat zijn geweest, maar dat is het (helaas) niet geworden vanwege de zoveel slechte reviews over de afhandelingstermijn bij defecten.

Inhoud
De MSI notebook wordt geleverd in een solide groen/witte doos met een handvat.

In de doos is er zoals gewoonlijk een stapelwerk papier te vinden, zoals: garantie voorwaarden, handleidingen, handleidingen en nog meer handleidingen. Maar natuurlijk zit er ook de MSI CX623-005NL laptop zelf in, Accu, Oplader en een CD-ROM* (met drivers en utilities).

*De CD-ROM zal je over het algemeen niet nodig hebben, tenzij je een eigen Windows 7 versie gaat installeren op de laptop

Aansluitmogelijkheden
De aansluitmogelijkheden zijn na mijn mening meer dan goed met een klein nadeel bij het gebrek aan bluetooth (al was dat van te voren al bekend).
De laptop bezit over de volgende aansluitingen:
- DC input (voeding)
- cardreader (SD, MS en XD)
- audio in- en out
- VGA en HDMI poort om eventueel een externe monitor aan te sluiten
- 2x USB 2.0 poorten (wellicht voor sommige wat aan de lage kant, maar voor mij voldoet dit prima)
- eSATA (ook bruikbaar als USB poort)
- RJ-45 10/100/1000Mbit aansluiting

Verder bezit de laptop ook over een ingebouwde WLAN adapter die op de 802.11b/g/n protocol functioneert en een ingebouwde webcam, maar verwacht van de webcam niet al teveel (het is misschien een leuke toevoeginging, maar de kwaliteit blijft natuurlijk matig).

Constructiekwaliteit
Hierover kan ik kort zijn: Goed. De laptop heb ik nu al enige tijd en tot zover sleur ik deze bijna elke dag mee naar school. Toetsenbord is solide, er zijn geen rare buigingen mogelijk. Kortom, perfect.

Draagbaarheid
Zoals besproken bij de Constructiekwaliteit is deze simpelweg goed. Met een gewicht van een kleine 2.5 kilogram is er niks te klagen. De laptop valt verder niet groter uit dan noodzakelijk en zal dan ook makkelijk passen in een15,6" tas.

Kwaliteit beeldscherm
De kwaliteit van het beeldscherm is goed voor mijn gebruik. Ik heb geen ervaring met Photoshop en/of andere dergelijke programma's waarbij kleuren, helderheid etc. etc. van belang zijn. Dus hierover kan ik helaas niet oordelen. Het scherm is in mijn ogen lekker helder en makkelijk aan te passen a.h.v. functietoetsen of profielen van MSI (Zie: Prestaties).

Prestaties
Met een Intel Core i5-450M processor en 4GB DDR3 RAM geheugen heb ik weinig te klagen. Er zitten in principe 2 grafische chips in, een standaard Intel HD (type is mij even onbekend) en een Nvidia Geforce 310M (1GB) voor het zwaardere werk. Er zal automatisch geschakeld worden tussen beide chips afhankelijk van de vraag van het systeem, waardoor de accu-duur bevorderd wordt.

MSI levert standaard een utility erbij genaamd "System Control Manager". Hiermee kan je makkelijk tussen diverse (vooraf ingestelde) profielen schakelen (Fn + ECO). De profielen zijn als volgt gecategoriseerd:
- Gaming Mode
- Eco Off (standaard profiel)
- Movie Mode
- Presentation Mode
- Office Mode
- Turbo Battery Mode
Van boven (beste prestaties, kortere accu-duur) naar beneden (slechtere prestaties, langere accu-duur)

Werktijd op accu
Zoals eerder vermeld beschikt de laptop over zogenaamde "ECO"-profielen. Het is logisch, als je deze op Gaming mode zet dat de accu veel sneller leeg zal zijn dan dat je hem op Turbo Battery Mode zet.

De accu zal over het algemeen tussen de 1,5 - 4 uur mee gaan. Afhankelijk van het gebruik en profiel.

Voor tekstverwerken, chat, email, surfen zal de accu zo'n 3 Š 4 uur mee gaan. Mocht je (HD) films kijken, gamen of andere intensieve taken uitvoeren dan zal de accu zo'n 1,5 Š 2 uur mee gaan.

Conclussie
Het is een ideale laptop met een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding. De laptop is prima in staat om probleemloos b.v. HD films af te spelen, zwaardere programma's te draaien (zoals VMware Workstation) etc. Voor mijn gebruik dus ideaal!

MSI heeft ook als voordeel dat ze niet zoveel standaard "rotzooi"-programma's mee leveren, zoals ze b.v. bij HP wel doen. Hierdoor zal het systeem standaard al prima draaien zonder al teveel prestatie verlies. Mocht er ondanks alsnog een probleem ontstaan in je Windows installatie dan kan je tijdens de POST-screen F3 drukken voor een guided recovery procedure.

En hierbij sluit ik mijn allereerste review af en hoop ik dat deze review nuttig is voor jou.

Heb jij ook een MSI CX623-005NL?

Ik heb de MSI CX620 en die ziet er exact hetzelfde uit. Daarom denk ik dat jij dus ook 3 USB-poorten hebt. Probeer eens een USB-apparaat in de e-sata te doen. Als het goed is, is het een speciale poort die beiden USB en e-sata accepteerd.
Nu je het zegt, dat is me nog nooit opgevallen. Ik zal de review even bijwerken en bedankt!
Kan je 3d mark 06 is draaien? :)
Natuurlijk. Ik zal hier later op de dag de resultaten plaatsen.
Hier zijn de 3Dmark06 resultaten:

[Reactie gewijzigd door Sm0ke0ut op 9 januari 2011 15:46]

Bedankt voor je review. Had het eerst op een blog? van je gelezen. Ben het helemaal met je eens. Heb zelf ook deze laptop aangeschaft een half jaar geleden ongeveer en het enige minpuntje was dat ik dacht dat er maar 2 usb poorten waren. Blijkbaar dacht de verkoper dat ook. Dus GriffioenRico, ook jij erg bedankt. Dit maakt deze laptop helemaal perfect! :)