Cooler Master Centurion 531 (ATX, Geen PSU, Zilver) Review

Zyth 17 oktober 2006, laatste update op 23 oktober 2006, 556 views

Cooler Master Centurion 531 (ATX, Geen PSU, Zilver)

Pluspunten

• prijs
  • mooi design
  • veel inbouwmogelijkheden
  • handig railsysteem voor harde schijven, klik systeem voor de andere bays
  • simpel te gebruiken klemmetjes voor insteekkaarten

Minpunten

• power knop zit veels te los (voelt niet degelijk aan)
  • reset knop zit rechtsonderaan de kast, precies waar je je voet snel tegen de kast zou kunnen zetten
  • harde schijven resoneren mee door het rails systeem
  • insteekkaarten kunnen niet altijd extra bevestigd worden dmv schroefjes

Algemeen
Ik heb deze kast gekozen omdat deze een goede indruk maakte in verschillende reviews en zijn niet al te hoge prijs. Zo heeft de kast bijv. een 120mm fan voorin en verder nog aan de achterkant en zijkant mogelijkheden om casefans te plaatsen. Een voorwaarde was dat er usb en audio+mic aan de voor- of bovenkant zat. Bij deze kast zit er ook nog een firewire aansluiting bij. Verder sprak de vormgeving mij wel aan, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak. Verder blijft het natuurlijk een beetje een gok, aangezien een kast lastig(er) objectief te beoordelen is.

De kast heb ik zelf opgehaald, deze zat in de originele verpakking. Stevig verpakt mbv 2 tempexblokken, daar kon niks mis mee gaan. De kast ziet er goed uit, de voorkant heeft een soort van tralies voor de fan + stoffilter, wat een mooi effect oplevert icm de blauwe ledjes. Verder ziet de kast er gewoon netjes uit, zonder allerlei poespas.

Bouwkwalititeit
Ik heb geen scherpe randjes kunnen ontdekken en me ook nergens aan gestoord, de zijpanelen zijn solide genoeg. De voetjes zijn misschien iets te glad, de kast wil vrij makkelijk schuiven, maar niet zodanig dat het echt ergerlijk is. Wat wel minder is is de power knop. Ik startte de pc voor de eerste keer en de 'dop' schiet er gewoon af. Natuurlijk even gelach, maar die knop is alles behalve degelijk. Als je de rand aanraakt zit de knop al wat scheef, druk wat harder en hij valt er af. De resetknop steekt misschien iets te ver uit, ik kan me voorstellen dat je deze per ongeluk aanstoot met je voet. (bij mij staat de kast op een bureau)

Inbouwmogelijkheden
Ruim genoeg voor mij, ik kon de kabels prima kwijt, maar dat is ook niet zo verwonderlijk met slechts 1 dvd drive en 1 harde schijf. Er zijn 5 5.25"bays, daaronder 2 bays voor diskette/hd's, onderin 3 hd bays. Ik heb mijn harde schijf in de onderste bay gezet, waardoor ik de sata kabel met een hoek erin niet kon gebruiken (tenzij ik de kabel bijna om zou knakken zeg maar). De rechte aansluiting kan wel, maar dan komt de kabel ook vrij dichtbij het zijpaneel.

Koeling
De harde schijf/schuiven worden goed gekoeld aangezien ze recht achter de 120mm fan aan de voorkant zitten, dat betekent natuurlijk wel wat minder koele lucht voor de rest. Aan de achterkant kan nog een casefan geinstalleerd worden (80, 92 of 120mm), hier heb ik een 120mm geplaatst.

GPU (ati x1900xt) idle: 48 graden; stressed 73 graden.
CPU idle: 37 graden
Mobo idle: 29 graden

De videokaart wordt dus redelijk warm, maar dat schijnt normaal te zijn bij deze kaarten. Van CPU en mobo heb ik stressed zo snel geen cijfers, maar ik neem dat dat ook wel goed is aan de idle temps te zien.

Vormgeving
Ik vind het persoonlijk een hele mooie kast, jammer dat mijn dvd drive geen zilver frontje heeft, maar dat kun je de kast natuurlijk niet aanrekenen.

Installatiegemak
Het klik systeem voor de 5.25" en diskette bays is redelijk handig. Met de nadruk op redelijk want het diskette station klemde, echter is dit slechts eenmalig ongemak. De hd bays hebben een handig rail systeem (rails aan zijkant klikken en schuiven maar). Een harde schijf verwisselen doe je in 10 sec met dit systeem, zonder geduw of schroefjes. Wat echter een tegenvaller is is de resonantie die dit systeem voortbrengt. Mijn kast staat op een tafel (dus geen degelijke bureau), dus misschien dat het daar aan ligt, maar ik kan aan het frame heel duidelijk de resonantie voelen.

Verder heb ik in eerste instantie geprobeerd om de voorste fan eruit te halen en achterin te zetten (omdat ik nog geen case fan had verder), maar daar ben ik na een kwartier maar mee gestopt. Bepaalde schroeven zitten in de kast verzonken, geen probleem normaal gesproken, ware het niet dat het gaasje voor de koeler er een beetje overzat waardoor je er niet goed bij kunt.

Het kliksysteem voor de insteekkaarten werkt ook goed, bovendien zijn de kaarten nog eens extra vast te zetten met schroefjes. Helaas kon ik geen schroefjes gebruiken voor mijn x1900xt, maar de klemmetjes voldoen in principe.

Deze kast is ondanks de kritiek zeker wel zijn geld waard, aangezien deze niet al te veel geld kost. Bovendien is alleen de resonantie (waar als ik gewoon computer geen last van heb) en de power knop onhandig (daar leer je mee omgaan) bij dagelijks gebruik.

Heb jij ook een Cooler Master Centurion 531 (ATX, Geen PSU, Zilver)?

Aardige survey! Nog wat kleine tips echter:

-Zet in de survey erbij wat voor hardware je gebruikt hebt (zie het kopje hardware als je je survey edit)
-Zet er een foto bij van de kast in jouw situatie (liefst meerdere :) )

Keep it up
Bedankt voor het commentaar, het is mijn eerste productsurvey ;) Ik kon eerst de hardware instellingen niet vinden, maar na nog eens goed zoeken heb ik ze gevonden: onder het kopje geavanceerd. Foto's zal ik later nog plaatsen.
Perfecte review, maar zoals eerder genoemd is mogen er wel foto's worden geplaatst. Als dat later alsnog gebeurd kun je dit als niet geschreven beschouwen.

Nette survey iig.