Apple MacBook Pro (T2500; 512MB; 80GB; DVD+/-RW; 15.4" TFT; OS X NL) Review

Robin 17 oktober 2006, laatste update op 17 november 2015, 6.368 views

Apple MacBook Pro (T2500; 512MB; 80GB; DVD+/-RW; 15.4" TFT; OS X NL)

Pluspunten

• Een goede prijs-kwaliteitverhouding
  • Mooi design en goede afwerking
  • Kleine afmetingen

Minpunten

• Wordt af en toe erg warm
  • Strakke bepalingen met betrekking tot uitbreidingen

Sinds augustus 2006 ben ik in het bezit van een MacBook Pro 15 inch. De laptop heb ik gekocht omdat dit een vereiste is voor de opleiding Communicatie & Multimedia Design, waar ik dit jaar mee begonnen ben en over vier jaar hopelijk heb afgerond. Via school was het mogelijk om een Fujitsu-Siemens Amilio Pi 1536 aan te schaffen, maar mijn bloed - en beurs ;) - zei dat ik toch voor wat anders moest gaan. Na lang wikken en wegen heb ik uiteindelijk gekozen voor de Apple-notebook; de andere gegadigden waren een IBM ThinkPad T60 en een Apple MacBook. Ik heb juist voor de MacBook Pro gekozen omdat deze een mooiere afwerking heeft dan de ThinkPad T60 en ten opzichte van de MacBook een aparte gpu en een groter beeldscherm heeft, iets wat ik voor de opleiding een pré vond. Qua kosten verschilt een MacBook Pro niet tegenover een BM ThinkPad T60 met dezelfde specificaties. Wat mij heeft tot een Apple heeft 'bekeerd' waren de looks en de ervaring opdoen met een compleet ander besturingssysteem. En naar nu blijkt dat dit niet een slechte keuze is geweest, voornamelijk omdat de laptop die school adviseerde erg veel problemen kent - vrij veel studenten hebben problemen met de laptop: lopend van een niet-functionerende rechtermuisknop van de touchpad tot lade van de dvd-brander die niet open wilt, evenals vrij veel softwarematige problemen met betrekking tot Windows en programma's.

Specificaties

Voor ongeveer tweeduizend euro krijg je een laptop die uitgerust is met een Intel T2500-processor, ATi Radeon X1600 Mobile, 512MB-werkgeheugen, 80GB-hardeschijf en een beeldschermresolutie van 1440 bij 900 pixels. Eveneens zitten er genoeg aansluiting op, waaronder twee USB 2.0-poorten, FireWire 400-poort, dual-link DVI, 1Gbit-ethernet, WLAN en een ExpressCard/34-slot. Genoeg aansluiting om hardware op de MacBook Pro aan te sluiten, en zowat alles wordt door Mac OS X herkend waardoor je niet altijd aparte drivers moet installeren voordat je het kan gebruiken. Het is een kwestie van inpluggen en gaan. Wat wel een gemis is, is het ontbreken van een dual-layer dvd-brander op de 15"-modellen, een dergelijke brander is alleen voorbehouden voor het 17"-model van de MacBook Pro. Gelukkig heb ik wel een duallayerbrander in mijn werkbak zitten, dus een echt gemis is het niet helemaal. Op dit moment heb ik nog geen last van de marginale opslagruimte van 80GB, maar voorlopig kom ik daar nog lang niet aan. Gelukkig is het mogelijk om er een grotere hardeschijf erin te bouwen, maar dit moet dan wel gebeuren door een Apple Service Centre, anders verlies je de garantie op de notebook. Daarentegen kan je wel zelf meer werkgeheugen erin stoppen, dus dat levert niet direct een probleem op. De 80GB ook niet direct, maar op den duur zal ik daar wel aankomen en heb ik of een externe hardeschijf nodig of ben ik gewezen op het kopen van een grotere schijf.

Beeldscherm

Met het beeldscherm heb ik helaas wel een klein minpunt, en dat is dat ik het scherm niet zodanig gekalibreerd krijg als het scherm van mijn werkbak. Dat scherm is voor mij het referentiekader: websites, films en afbeeldingen heb ik daar alleen maar op gekeken en ik weet hoe het scherm kijkt. Met betrekking tot het scherm van de notebook moet ik daar nog aan wennen. Voor mij is dat scherm iets te rood op sommige punten, maar door een paar keer met de kalibratiesoftware te spelen heb ik het scherm enigszins in de richting van mijn werkbak gekregen. Ik ben mij er van bewust dat je dat niet moet doen, omdat elk scherm zijn eigen instellingen heeft. Ik ben echter zo koppig dat ik het scherm van de laptop ook zodanig ingesteld wil hebben als mijn 'hoofdscherm'. Daar vanaf gezien, het scherm van de MacBook Pro is geweldig, erg helder, een goed contrast en nog geen ghosting tegengekomen. Ik ben blij dat ik geen glossy scherm heb, want als ik glossy schermen van andere notebook zie dan word ik al gek van al die weerspiegelingen in het scherm. Totaal niks voor mij!

Bouwkwaliteit

De aluminium behuizing maakt de MacBook Pro helemaal af en past erg goed bij het dunne design. De behuizing is doorgetrokken naar de touchpad en het (verlichte) toetsenbord; alles heeft één soort afwerking en design. Waar ik echter wel goed oplet, is dat er niets of niemand een kras kan maken op de behuizing, want deze is nogal gevoelig voor een kras, en deze krassen zie je erg goed op het aluminium. De toetsen van de MacBook Pro voelen echt goed aan en typen erg heerlijk. Als je een Logitech UltraX kent, dan voelen de toetsen van de notebook een stuk lichter aan, en hebben eenzelfde kleur als de rest van het apparaat. Een leuke en handige feature van de toetsen is dat die kunnen oplichten. Mocht het donker zijn of niet genoeg licht zijn om goed te kunnen zien wat je type of waar welke toets zit, dan kan je de verlichting aanzetten, die bestaat uit een aantal heldere leds in het toetsenbord die de toetsen laat oplichten. Het scharnier van het scherm is in tegenstelling tot andere laptops niet op de behuizing gemonteerd, maar erachter. Dit heeft wel tot gevolg dat het scherm niet helemaal neergeklapt kan worden, maar voor het gros van de mensen staat het scherm wel in de juiste positie als je deze helemaal open klapt.

Warmteproductie en accuduur

Als je een MacBook Pro koopt, wees er van bewust dat die erg warm kunnen worden. Als je bezig bent met software die veel van het systeem eisen (programma's die flink wat rekenkracht eisen van de processor en/of grafische chip) dan wordt de behuizing zowat heet. Dat trekt door naar de rest van de laptop doordat de behuizing gemaakt is van aluminium. Erg handig voor de aankomende winter om een klein kacheltje op de schoot te hebben. Edoch wordt de warmte binnen de perken gehouden door de twee ingebouwde ventilators, die aan weerszijde in de laptop zijn gebouwd: eentje die zowel de cpu als cpu koelt, als eentje die de hardeschijf koelt. Met een accu kan je ongeveer anderhalf tot drie uur werken, gelet op wat voor soort programma's draaien en hoe helder je het scherm hebt staan. Bij intensief gebruik van het systeem is de accu binnen anderhalf uur leeg, maar als je alleen maar wat typt en de helderheid van het scherm lager zet dan kan je ruim drie uur werken. Apple geeft wel aan dat je een keer per maand de accu moet kalibreren om de capaciteit van de accu zo optimaal mogelijk te houden.

Voor ruim tweeduizend euro heb je in mijn ogen een zeer degelijke en goeie laptop die goed kan concurreren met andere gelijkwaardige laptops. Niet alleen heb je dan een laptop met een stoer design, maar ook afmetingen en de afwerking zijn door andere merken niet te evenaren. Als je op zoek bent naar een degelijke laptop en je hebt daarvoor een ruime beurs, dan is een MacBook Pro geen slechte aankoop. De problemen die met de eerste series aanwezig waren, zijn al een lange tijd uit de hardware gehaald en sindsdien hebben zich geen noemenswaardige problemen voorgedaan. Het draaien van Windows op de MacBook Pro via Boot Camp levert wel regelmatig een blauw scherm of een freeze op, maar de problemen die daardoor ontstaan zijn marginaal: tot nu toe nog geen verlies gehad van data door de bsod, waarbij ik moet opmerken dat de problemen veelal door de geluidshardware wordt veroorzaakt, die soms op de stomste momenten besluit het hele systeem onderuit te halen. Ook het programma om de helderheid van het scherm in te stellen veroorzaakt af en toe een reboot, maar daar kan ik tot nu toe nog altijd mee leven omdat ik Windows alleen gebruik als ik op school ben. Al met al ben ik meer dan tevreden met mijn MacBook Pro.

Heb jij ook een Apple MacBook Pro (T2500; 512MB; 80GB; DVD+/-RW; 15.4" TFT; OS X NL)?

mooie laptop... :9~
ik heb zelf een iMac Core Duo 2.0 Ghz 20" en zit te twijfelen over een MacBook Pro... ik heb altijd het idee dat de behuizing erg snel krast... :?
eentje die zowel de cpu als cpu koelt
CPU en GPU bedoel je?
Positieve eigenschappen:

- Een goede prijs-kwaliteitverhouding
das niet waar, apple is altijd iets duurder dan zijn concurrenten, en dat is echt wel waar, een Asus met x1600 en C2D en evt 1 GB kan je al voor minder krijgen...

voor de rest een prachtige review :)
De prijs kwaliteit verhouding kan wel goed uitvallen. Als de kwaliteit ook hoger is dan blijft de verhouding goed.
@ twixxie

Dat is niet helemaal waar wat je zegt. Kwaliteit en specificaties zijn 2 heel verschillende dingen. Wanneer beseffen mensen dat toch eens. En in dat opzicht heeft deze laptop zeker wel een goede prijs kwaliteit/verhouding maar geen goede prijs/specificatie verhouding.
Mooie survey !
Mag ik vragen wat voor muis je op die foto naas je MacBook Pro hebt liggen ?
Dat is een simpele Logitech G1-muis. Eenvoudige knoppen en licht genoeg om mee te nemen in de tas. Eveneens gemakkelijk om snel aan te sluien als je flink wat muiswerk moet doen. Een touchpad is niet altijd even gemakkelijk als je moet werken in Photoshop of een kwartier wil surfen over het net. Voor enkele handelingen of vijf minuten werk lukt dat wel op de touchpad, voor wat langer is dat niet echt bevorderend voor je hand.
Hier inmiddels de nieuwe generatie van de macbookpro, een 2.5/15"/250 met 4 gigabyte geheugen erin.
apparaat functioneert uitstekend op de gebruikelijke warmte na.

Het lijkt erop dat Apple, althans de assemblage fabriek in China nog steeds niet door heeft dat er weinig warmte pasta gebruikt moet worden voor het beste resultaat.
Enige oplossing zou zijn om je latop uit elkaar te schroeven, de cpu en gpu ontdoen van de warmte pasta, een heel dun laagje aanbrengen en dan weer in elkaar schroeven.
Handleidingen hier voor zijn legio te vinden op het net. je garantie is wel weg natuurlijk

Een andere mogelijkheid is het programmaatje smc fancontrol te gebruiken en de ventilators wat harder te laten werken voor hun geld.

In mijn werk gebruikt ik nog wel windows en het leuke is dat onder VMware windows 2000 nog eens stabieler draait dan op mijn oude t41 .... :-), Dit natuurlijk om dat VMware geen exotische hardware emuleert, maar alleen datgene wat bewezen goed werkt met windows

Al met al ben ik erg blij met mijn appletje. en Leopard doet het hier ook prima