Sapphire Radeon X1800 XT 256MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI) Review

Zuluman 16 oktober 2006, laatste update op 21 oktober 2006, 1.966 views

Sapphire Radeon X1800 XT 256MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI)

Pluspunten

• goede prijs / prestatieverhouding
  • goede beeldkwaliteit
  • goede prestaties
  • no nonsence levering

Minpunten

• slechte standaard cooler (luidruchtig en slecht koelvermogen)
  • trage opstart catalyst control center
  • enigzins groot formaat

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Gezien deze kaart niet meer verkrijgbaar is lijkt een survey overbodig. Maar ik ben zo positief over deze kaart dat ik besloten heb om toch een survey in te vullen.

Keuze videokaart:
Na mijn besluit naar PCI-E over te stappen ben ik op zoek gegaan naar de PCI-E kaart met de beste prijs-prestatieverhouding. Na veel reviews en benchmark te hebben gelezen heb ik de getallen in een spreadsheat gestopt met daaraan gekoppeld de prijzen van dat moment. (begin juli 2006) De kaarten waarmee ik heb vergeleken waren:

7600GT
X1800XT 512
X1900GT
X1900XT
X1900XTX

Na het loslaten van de prijzen destijds op de kaarten en deze te delen met de prestatieindex voor verschillende benchmarks kwam de X1800XT 256mb als voordeligste (prijs/prestatie) uit de bus samen met de 7600GT. De beeldkwaliteitsvoorsprong van ATI maakte de keuze makkelijker.

De kaart wordt gebruikt in combo met een:
- Athlon 64 3000+ Venice E6 s939
- Athlon X2 4600+ Manchester s939
- MSI K8N Diamond Dualnet s939
- 2*1Gb Kingston PC3200 C3
- 21"Phlips CRT
- Antec True Blue 480watt

Featureset
De kaart wordt geleverd in een zogenaamde light versie. Geen aanvullende software en games maar alleen de benodigde kabels zoals dvi-vga adapter, vivo kabels, etc. Niet bijzonders gewoon het nodige toebehoren.

Prestaties
Deze zijn boven verwachting. Met name de sprong van Athlon 64 3000+ naar de X2 4600+ kwamen er in 3Dmark 2005 bijna 1000 punten bij. De onderstaande benchmark heb ik gedaan met de standaard beschikbare overclock opties van ATI en MSI. De cpu draait op 2664 Mhz ipv 2400 en de videokaart op 625/1500 met de catalist 6.9.

- Athlon 64 3000 + 3dmark 2005 > 8411
- Athlon X2 4600+ 3dmark 2005 > 9278
- Athlon X2 4600+ 3dmark 2006 > 4802

Overclockbaarheid
De enige optie die ik heb gebruikt is ATI overdrive. Verder heb ik nog niet veel geprobeerd kwa overclocken.

Beeldkwaliteit
Gewoon goed zoals je van ATI mag verwachten. Binnekort ga ik een breedbeeld 20"LCD aanschaffen. Dan kan ik de DVI kwaliteit goed uitpoberen.

Modbaarheid
Ik heb de standaard koeler vervangen voor een Artic cooling ATI Accelero X2. Dit was echt nodig want naast het geluid van een jumbojet was de koeling prestaties niet geweldig. Dit wist ik al toen ik de kaart kocht en daarom heb ik meteen de X2 erop gezet. dus dankzij Artic cooling geod modbaar. Verder zou ik niet weten wat ik er aan zou modden.

Driverondersteuning
Geen problemen met de drivers en compatibiliteit. Alles werkt naar behoren en geen noemenswaardige problemen gehad. Ik vindt wel dat het catalyst control center traag opstart. De nieuwste versie 6.9 is al stukken beter.

Warmte en geluidsproductie
Ik heb wel de nodige luidruchtige onderdelen in mijn kast gehad maar deze koeler sloeg wel alles. Idle valt mee maar als je aan de gang gaat dan lijkt het wel of er een stofzuiger in zit. Ik heb hem ook maar een uurtje op gehad om de kaart te testen voordat ik de Arti Cooler Accelero X2 op heb gezet. dusi k heb geen temps met de standaard cooler. De X2 blijft met ATI overdrive aan en een 2 uur Quake 4 onder de 60 graden stressed.

De kaart kostte me 250 incl. verzend prijspeil 3 juli 2006 Zoals ik eerder zei was ik op zoek naar de ideale prijs/presatie verhouding. En dat was het zeker. Maar tijd staat niet stil en de X1900XT en X1900GT heeft m alweer ingehaald. Maar we weten allemaal dat het hard gaat met grafische kaarten. Desondanks is dit nog steeds een prima kaartje voor de prijs

Concluderend kan ik stellen dat dit een prima kaartje is die zeker nog mee kan. Jammer dat ie niet meer verkrijgbaar is. Ik had hem graag in Crossfire willen uitproberen. Ik heb wel de Crossfire versie dus hopelijk kom ik m ooit 2e hands tegen.

Heb jij ook een Sapphire Radeon X1800 XT 256MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI)?

De beeldkwaliteitsvoorsprong van ATI maakte de keuze makkelijker.
waar slaat dat op :? , de beeldkwaliteit tussen ati en nvidia is altijd ongeveer gelijk geweest, en nu DVI er is is er helemaal geen verschil meer
hij bedoelt in 3d, iedereen weet dat Ati in 3d standaart betere pics geeft
Je hebt 2 foutjes in je Negatieve eigenschappen staan:
- Koelvermogen van deze cooler is beter dan welke andere Air cooler dan ook. Hij is een heel stuk cooler dan de VF900. alleen die Fan maakt gewoon te veel lawaai. Maar dit hebben ze bij de X1950 koeler in orde gemaakt.

-En over dat CCC. En zijn wat tweaks waardoor je em sneller kunt laten starten. Aan de andere kant dat ding gebruik je bijna nooit. Als je gamer bent maar 1x. Je steld alles in op HQ en daar na heb je em niet meer nodig.
Dat zijn geen foutjes maar verschil van mening/inzicht. Er zijn een aantal reviews waar het tegenstelde wordt beweerd mbt de koeling. kijk alleen maar naar de andere user review die er is van deze kaart. Mijn ervaring is dat de temps met de Artic X2 veel lager zijn idle/stressed. Hier is wel degelijk een duidelijk verschil merkbaar.

Tevens blijft het opstarten van CCC voor mij dus een minpunt. Of ik m nou vaak gebruik of niet. Ik ben niet alleen gamer maar ik doe ook DTP, CAD, fotobewerking en speel geregeld dvd's , divx en HDTV series af.
Zomaar een grapje, maar er staat bij "gebruikt onder welke besturingssystemen" Palm OS.

Dat draait vast hard op dat beestje :D !
@ Liquix...ja LOL inderdaad....jammer dat ik 3dmark niet draaiend krijg op Palm ;-)
ja ati gaat voor beeld nvidia voor speed..

ben ik ff blij met de x1900xtx speed en beeld :7
Nee hoor..
als er nou eens iemand is die deze kaart tweedehands voor een leuk prijsie over kan nemen, heb je iig iets om te vergelijken :)