Conceptronic Grab'n'Go 3,5 inch Network (LAN) hard disk box Review

rover56Newbie 16 oktober 2006, 1.147 views

Conceptronic Grab'n'Go 3,5 inch Network (LAN) hard disk box

Pluspunten

• Als het werkt, is dit een prima manier om centrale gegevensopslag in een thuisnetwerk te realiseren. Via USB kan het apparaat als gewone externe harddisk worden ingezet. Een ingebouwde FTP-functionaliteit maakt het mogelijk om bestanden over Internet te delen.

Minpunten

• Als de USB-poort is verbonden, werkt het LAN-interface niet meer. Deze box voorziet niet in een printerserver. Schijven kunnen alleen FAT(32) worden geformatteerd, NTFS wordt niet ondersteund.

Kwaliteit voeding Score: 3
Het apparaat werkt alleen in de USB-modus volgens plan. Installatie van de LAN-koppeling werkt niet volgens de methode in de handleiding. Default IP-adressen wijken af, DHCP lijkt niet te werken.
Na aansluiting herkent de router wel het aangesloten MAC-adres, dus er is een verbinding. Een correct IP-adres wordt niet uitgegeven, hoewel het apparaat standaard wel in die moduis staat.
Sommige delen van het apparaat (zoals de RESET switch) worden in de handleiding niet eens vermeld. Op de print brandt een LED waarvan de functie niet duidelijk is. De firmware lijkt een aantal versies achter te lopen, maar is alleen te updaten via het webinterface dat niet werkt als de IP-koppeling niet beschikbaar is. Nadere info van de leverancier is gevraagd, anders gaat het apparaat retour.

Heb jij ook een Conceptronic Grab'n'Go 3,5 inch Network (LAN) hard disk box?

Ook ik heb een paar maanden geleden eenzelfde apparaat gekocht.
Aangezien dit een van de weinige betaalbare externe schijven met een RJ45 aansluiting is zag ik hierin een perfekte back-up .storage oplossing.
Na al mijn data van zowel laptop als desktop erop gezet te hebben en beiden opnieuw geformatteerd te hebben kwam ik op het punt aan dat ik mijn data terug wou zetten.
Helaas...de schijf weigerde iedere dienst. USB of netwerk maakte niet uit, het ding deed niets meer.
Met ietwat beverige handen de winkel gebeld waar ik de schijf had gekocht (Media Markt, Rotterdam Alexandrium).
Die zagen gelukkig mijn probleem in en ik kreeg toestemming om het apparaat te demonteren (garantiezegel verbreken) en de HDD in mijn systeem te hangen (top service!).
Gelukkig was er met de schijf zelf niets aan de hand en lag het aan de controller,dit had ik zelf al geconstateerd en gemeld.
De controllerprint was sterk gecorrodeerd, wat vreemd op mij overkwam aangezien ik het ding uit een gesealde doos had gehaald.
Maar het verklaard misschien wel waarom dat ding het ineens niet meer deed.
Ik heb m gelukkig terug mogen brengen en mijn geld terug gekregen, maar voor mij geen Conceptronics meer.