Seagate Barracuda 7200.10 ST3320620AS, 320GB Review

Mafkees 16 oktober 2006, laatste update op 16 oktober 2006, 505 views

Seagate Barracuda 7200.10 ST3320620AS, 320GB

Pluspunten

• Snel en stil.

Minpunten

• Wordt wat warm, verder nog geen kunnen vinden

Afgelopen vrijdag heb ik mijn nieuwe schijf, de Seagate Barracude 7200.10, 320GB, in gebruik genomen. Hiermee heb ik mijn opslagcapaciteit verdubbeld :P Ik heb de schijf ook flink kunnen testen tijdens Netgamez en hij presteerde daar prima.

De schijf is sneller dan de WD Raptor 36GB wat mijn dunk over de Raptor nogal terug brengt. Het was al langer bekend dat hardeschijven de kleine raptor voorbij waren gegaan maar toch. Bijgaand is ook een grafiekje van HD Tune welke de transfer rates aangeeft.

De schijf wordt tijdens het gebruik warmer dan ik verwacht had. Idle zit de schijf rond de 38-40 graden en in gebruik tegen de 45 graden aan.

Heb jij ook een Seagate Barracuda 7200.10 ST3320620AS, 320GB?

Je opmerking dat de nieuwe sata2 schijven sneller waren dan de 36GB raptor is oneerlijk. De WD360GD is een schijf die al 5 jaar op de markt is en die vergelijk je met een veel nieuwere sata2 schijf. Vergelijk deze schijf eens met de WD740ADFD of de WD1500ADFD raptors, dan zie je hele andere resultaten ;) Niet voor niks heeft WD nieuwe generatie raptors ontwikkeld :9
Daarnaast speelt accesstime ook nog een grote rol bij all-round gebruik. En deze is bij de Raptor 36GB gewoon een heel stuk lager dan bij deze schijf. Scheelt ruim 5ms!!

Het is dus niet helemaal eerlijk dat je de Raptor zo afschrijft. In bepaalde benchmarks zal hij die 320GB makkelijk kunnen verslaan. :)
Dat is waar. Maar de Raptor 36 GB wordt nog wel verkocht. In ieder geval tot niet lang geleden en het prijsverschil viel me gewoon erg op. Heb mijn raptor een dik jaar geleden gekocht en die lag toen rond de 100 euro.

Al moet ik eerlijk toegeven dat ik er wat betreft het volgen van nieuwtjes even tussenuit ben geweest :P Moet daarom ook nog eventjes oppassen :P