Gigabyte GA-965P-DS4, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394) Review

frankknopers 15 oktober 2006, laatste update op 17 november 2015, 8.526 views

Gigabyte GA-965P-DS4, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394)

Pluspunten

• Heatpipe (passieve chipset koeling)
  • Crossfire support (2x PCI-e 16x slot)
  • Veel sata-poorten en RAID5
  • Ondersteunt 800MHz DDR2 geheugen
  • Drie PCI-e 1x slots
  • BIOS flashen in Windows (geen floppy gedoe meer)

Minpunten

• Een lange kaart in het 2e PCI-E 16x slot blokkeert SATA en IDE poorten
  • Slechts één PCI slot bruikbaar bij CrossFire
  • Vergeelde IDE kabel is esthetisch minpuntje

Layout Score: 2
Ik zocht een goed moederbord als basis voor mijn Core 2 Duo platform. De keuze was tussen de Intel 975 en 965 based moederborden. Mijn budget lag op 150-175 euro, dus de eerstgenoemde viel eigenlijk al af (een beetje compleet X975 mobo was 200+ euro).

Binnen de Intel 965 serie was er voldoende keuze, voor een prijs van rond de 150 euro had je al een compleet uitgerust moederbord. Er waren twee moederborden die mijn belangstelling hadden, namelijk de Asus P5B Deluxe end e Gigabyte GA-965P-DS4. Hoewel ik al jaren met Asus moederborden werkte heb ik toch voor de DS4 gekozen, met als voornaamste reden de betere featureset en de good-looking heatpipe koeling voor de mosfets en de chipset.

Eerste indruk
De DS4 wordt geleverd in een grote - maagdelijk witte - doos, met enkele kleurige opdrukken en achterop een beknopt overzicht van de features. Enkele vernieuwende features zijn het heatpipe koelsysteem, de solid condensatoren en het @BIOS systeem waarmee het BIOS in Windows te flashen is. Tijd om de doos open te maken.

Accessoires en boekjes enz..

Eenmaal geopend vinden we het nodige aan papierwerk en kabels om snel aan de slag te kunnen met het moederbord. Even een korte opsomming van wat er zoal in de doos zit:
  • 1x Gigabyte GA-965P-DS4 moederbord
  • 4x SATA kabel met klemmetjes aan connectors (geel)
  • 1x FDD lintkabel (grijs)
  • 1x IDE lintkabel (vergeeld, schande! :( )
  • 1x CD met drivers, software en utilities
  • 1x Shieldplate
  • 1x Handleiding bij moederbord
  • 1x Franse handleiding? (nooit in gekeken)
  • 1x Snelstart installatiehandleiding
  • 1x Boekje met installatieinstructies voor de Intel processor
  • 1x Gigabyte casebadge
Een complete bundel aan accessoires dus. Positief zijn de aparte Intel processor installatiegids en de hoogwaardige SATA-kabels. Minpunt is de spuuglelijke IDE lintkabel, deze hoort meer thuis in een P1 233MHz MMX computer!! :P

Featureset
De Gigabyte DS4 heeft een goede featureset voor zijn prijs. Naast de reeds genoemde heatpipe en de solid condensators zijn er ook een hoop andere dingen op het moederbord te vinden. Een kort overzichtje van de specs:
  • 1x S775 (dualcore en 65nm supported)
  • 4x DDR2 800MHz sloten goed voor 8GB ram totaal
  • 3x PCI-E 1x
  • 2x PCI-E 16x (eerste op 16x, tweede op 4x)
  • 2x PCI legacy
  • 6x SATA/300 op onboard ICH8R chipset (RAID 0, 1 en 5)
  • 2x SATA/300 op extra Gigabyte sata-chip
  • 1x IDE/133 poort
  • 1x Floppyconnector
De PCI-E sloten.

Een uitstekende featureset. Veel SATA-poorten, veel PCI-E connectors en 2 fysieke 16x slots die sinds korte tijd Crossfire mogelijk maken. Hierover later meer.

Layout
De layout is op het eerste gezicht redelijk logisch. Er is voldoende ruimte gelaten tussen de PCI-E 16x slots, alle stroomconnectors zitten redelijk aan de rand van het moederbord, dus die zijn wel goed weg te werken. De 24-pins ATX moederbordconnector zit op goede hoogte aan de rand van het moederbord. De heatpipe is ook netjes gerouteerd langs de slots, want deze zal niet in de weg zitten bij de installatie van grote insteekkaarten.

Maar dan heb je opeens Crossfire, en dan komt er een gigantisch probleem aan het licht. Zoals je op de verschillende productfoto's kunt zien zit het 2e PCI-E 16x slot precies ter hoogte van de SATA en de IDE poorten, en we weten allemaal hoe godsgruwelijk lang de X1900 videokaart is. Problemen dus!

De 2e X1900 videokaart blokkeert de SATA poorten 3,4,5 en 6 alsmede het enige IDE poortje van het moederbord. Lastig.

En opeens heb je geen 8, maar 4 SATA poorten. Voor het afspelen van een DVD'tje moet je opeens een SATA optical kopen. Erg handig Gigabyte!! :(

Prestaties
Op het gebied van prestaties valt er niet veel op dit moederbord aan te merken. Het tweetal 74GB Raptors scoort ongeveer 100MB/s gemiddeld bij een accesstime van 7.6ms, naar mijn mening voldoende.

De processor en het PC6400 geheugen werken ook prima. De performance ligt op het niveau van verwachting. De onboard gigabit LAN is van Marvell en werkt prima onder Windows XP. Ik kan op 40% (=40 MByte/s) bestanden tussen mijn server en mijn PC heen en weer pompen. Allemaal prima in orde dus!

Stabiliteit en betrouwbaarheid
De stabiliteit en betrouwbaarheid is goed te noemen. Gigabyte heeft in de afgelopen 2 maand al een aantal BIOS en driver-updates beschikbaar gesteld, welke makkelijk zijn te downloaden via de (lichtelijk trage) website van Gigabyte. Inmiddels zit de BIOS alweer aan versie 5 (F5), welke stabiel werkt en alle hardware uitstekend ondersteunt.

Ik heb totnogtoe geen problemen ondervonden met dit moederbord welke te wijten zijn aan instabiele drivers of het BIOS.

Crossfire
Nu wordt het spannend, we gaan dit Intel 965 moederbord onderwerpen aan de ultieme performance-test. Crossfire!! :D Gisteren heb ik een Sapphire X1900XT CF in mijn systeem geplaatst als aanvulling op mijn Sapphire X1900XTX. Nadat de stroomconnectors waren aangesloten, de DVD speler uit het IDE slot was gehaald en de welbekende Crossfire dongle was aangesloten was het tijd om het systeem op te starten.

Ik kwam zonder problemen in Windows XP, met diverse meldingen van nieuwe hardware gevonden. Vervolgens had ik de bestaande Catalyst 6.9 drivers verwijderd m.b.v. Drivercleaner Pro en CCleaner. Toen een reboot en weer terug in windows er een verse Catalyst 6.9 incl CCC erop gezet. Toen nog een keer rebooten om de installatie af te ronden.

Vervolgens kon ik in het Catalyst Control Center de Crossfire inschakelen. Het was tijd voor een goede test. Daarvoor heb ik 3Dmark06 erbij gepakt.

Resultaten 3DMark 06 - Crossfire

SM2.0 = 4254
SM3.0 = 4707
CPU = 2706
Total = 10198

Dit is een verbetering van ongeveer 60-70% t.o.v. een single X1900XTX setup. Dat is ongeveer wat ik verwacht had van Crossfire op de Intel 965 chipset. Volgens verschillende bronnen valt er nog wel wat extra winst te halen door optimalisaties in de drivers en de southbridge interconnect, verschillende tests met pre-releases van Catalyst 6.10 lieten nog weer een extra 10% winst zien, dus de toekomst ziet er prima uit voor mijn Crossfire setup. Toch jammer dat ik er zoveel sata poorten voor moest inleveren.

Al met al een uitstekend moederbord voor een goede prijs. De DS4 is aanmerkelijk goedkoper dan verschillende Intel 975 based moederborden, zoals bijvoorbeeld de P5W DH van Asus. De performance van dit moederbord is prima en de featureset is goed in orde. Grote pluspunten zijn de Crossfire support en de heatpipe. Het grootste minpunt wat ik heb kunnen vinden is de layout, deze is niet erg logisch i.c.m. Crossfire.

Mooie heatpipe

Concluderend kan ik dit moederbord een gode beoordeling geven, dus voor mensen die een goed Core 2 Duo moederbord zoeken, vergeet zeker deze niet.

Extra foto's

1-11-06 = Benchmarkresultaten geupdated.

Heb jij ook een Gigabyte GA-965P-DS4, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394)?

goede review..

ikzelf ben de eigenaar van de ds3..
simpeler,maar net zo goed alleen geen sli...

met fsb's die over de 500 gaan moet ik zeggen dat gigabyte lekker bezig is..stabiel als de neten..

solid as a rock :Y) "geen asROCK" :Z :z :Y) }:O :r :7 :> :9
Ik heb eens goed zitten kijken naar de product images van de DS3 en de DS4 bij Gigabyte op de site.
Er mist op de DS3 inderdaad de crossfire, maar dat vind ik persoonlijk geen noodzaak. Wat me wel opvalt is dat de DS3 minder spoeltjes en condensatoren bij de voeding voor de CPU heeft dan de DS4. Dat zou betekenen dat de DS3 een simpelere uitvoering heeft.
Ter vergelijking heeft de DQ6 weer meer spoelen en condensatoren dan de DS4.

Of die heatpipe van de DS4 echt nodig is vraag ik me af, in dat opzicht is de DS3 dan ook ok. Het ziet er wel supergaaf uit, maar wellicht alleen bedoeld voor overclocken?
Ja, die heatpipe is echt wel noodzakelijk, want na een tijdje intensief computergebruik zijn de heatsinkjes die aan de heatpipe zitten behoorlijk warm. Een heel stuk waremr dan de koelvinnen op mijn Freezer 7 Pro ii, welke een E6600 moet koelen. :)
hele mooie survey, goed alles uitgelegd en vooral de fotos zijn prachtig en heel duidelijk.
Dankje. Misschien dat ik vandaag of morgen ook nog een review ga schrijven van mijn Crossfire, want daar heb ik ook mooie scherpe foto's van. :P
Crossfire is wel leuk op een 965 chipset maar die 2e kaart draait maar op 4x wat een enorme performance killer is...
Valt reuze mee. Op TomsHardware heb ik vergelijkend materiaal gevonden:

Mijn systeem (965)
- 3Dmark06: ~7200
- SM2.0 score: ~3100
- SM3.0 HDR score: ~3000
Vergeet niet de heerlijke S-ATA kabels met metalen clipjes in de connectoren. Deze klikken vast in de aansluitingen op het moederbord, en in ieder geval klikt hij ook lekker vast in m'n WD Raptor 36GB ADFD.

Hebben meer fabrikanten dit systeem al overigens?
Supernette survey, dit zou mij overhalen om i.p.v. de asus p5b deluxe de DS4 te halen. Mede dankzij de erg mooi geschoten foto's van de heatpipes. Ook heel fijn van deze survey is dat crossfire ook getest is. Aangezien dat redelijk nieuw is op de P965 chipset en nog niet zo heel veel gebruikt wordt.
Keep up the good work! En ik verheug me al op de crossfire survey.
Dit moederbord lijkt de meest probleemloze P965 met ICH8R te zijn en de uitvoering van Gigabyte is geweldig.
Maar het heatpipe koelsysteem en bios flashen vanuit Windows zijn niet features welke deze plank uniek maken, andere hadden dit systeem al eerder, de Solide Capacitors zijn echt uniek tot nu toe.
Dit bord is een aanrader.
Leuke review! leest lekker door :)
En wat een gigantisch mooi bord :o
Mooie review, lekker uitgebreid en met duidelijke foto's. :)

Inderdaad erg stom dat je met crossfire geen ide apparaten meer kunt aansluiten, en je nog maar 4 SATA poorten hebt, dan zou ik dus al tekort hebben.

Wel een erg mooi bord met goede componenten. Die kleurtjes is wel even wennen. ;)
Eindelijk is Catalyst 6.10 final gereleased. Ik zal morgen een serie nieuwe tests uitvoeren en de resultaten hier posten. Dat geld natuurlijk ook voor mijn X1900XT CF review. Ik heb al 2 runs gedaan in 3Dmark 05, en de performancewinst is significant :P