Specificaties 15,6", 320GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

HP ProBook 6540b (WD708EA) Review

Spaiker 5 januari 2011, 1.333 views

HP ProBook 6540b (WD708EA)

Pluspunten

• Prestaties
  • Beeldkwaliteit
  • Accuduur
  • Mobiliteit
  • 'Looks'

Minpunten

• Warmteproductie/koeling
  • Robuustheid sommige delen

Dag allen

Hierbij een kleine review van de HP Probook 6540B. (Mijn eerste Review hier op T.Net, tips of (opbouwende) kritiek zijn altijd welkom)
Ik ga hierbij de puntjes waar ik scores heb op gegeven wat toelichten.

Waarom deze laptop?
Deze laptop heb ik aangekocht in de PHL (Provinciale Hogeschool Limburg) vanwege mijn studies. Op het moment van aankoop (Augustus 2010) kostte deze ProBook om en bij de 1.500. Ik heb hem kunnen aankopen voor iets minder dan 900. De laptop is bij mij in gebruik voor schoolwerk, de richting waar ik in zit is Toegepaste Informatica. Dit wil zeggen dat ik er progamma's zoals BlueJ, Access, Visual Studio, Euler en ga zo maar verder op draai.

Featureset
Voor het boven beschreven gebruik is dit ruim voldoende. Je hebt er 4 USB 2.0 poorten op, een D-sub voor een projector, een DisplayPort, DVD-lezer/brander (met LightScribe), microfoon en hoofdtelefoon-aansluiting, UTP en een poort voor inbelmodem.

Velen bij mij in de klas zeggen dat ze een HDMI poort missen, dit is goed voor mensen die het voor meer dan alleen schoolgebruik. Voor mij is dit dus overbodig.

Prestaties
Voor zover ik de laptop al in gebruik nam, heb ik geen last gehad van enige vertragingen. Hij start(te) sneller op dan mijn gamepc (specs in mijn gallery), wat wil een mens nog meer. Van alle programma's die ik in de inleiding gegeven heb, loopt er niet n vast, traag of iets dergelijks.

In de pauze's en tussen de lessen door speel ik regelmatig games. Dit zijn o.a. TM Nations Forever, COD 2 en COD:BO, toegegeven dat de laatste niet zo soepel loopt als op een echte desktop mag ik toch wel stellen dat deze games vlot speelbaar zijn. Natuurlijk moet je de settings niet volledig open gaan draaien en op de native resolutie van 1600*900 gaan spelen.

Beeldkwaliteit
Zoals ik zei is de resolutie van het 15.6" grote scherm 1600*900. Het scherm is mat en weerspiegeld dus geen zon, maar dat even terzijde. Vaak zet ik de helderheid op het hoogste, dan is alles nog nt dat meer leesbaarder, maar overall mag ik niet klagen. Zelfs bij lagere helderheden niet.

Wederom klagen enkelen van mijn klas over de grootte van het scherm, en dat ze daardoor niet goed kunnen lezen wat er op hun scherm komt, maar dat wist je op voorhand.

Bouwkwaliteit en robuustheid
Hier ben ik niet echt zo tevreden over. Deze laptop is gekocht voor toch op z'n minst de 3 jaar dat ik verder studeer mee te gaan. Ik heb hier na verloop van tijd toch zo mijn twijfels over gekregen. Het deksel is gemaakt van dun plastiek, en kan je dus ook gemakkelijk indrukken waardoor het scherm misschien beschadigd kan worden.

Zoals je kan zien op de foto is er onder het toetsenbord, waar het touchpad is, een grijze strook. Op de scheiding tussen het zwart en het grijs, kan je je nagel tussen steken en het grijze gedeelte lichtjes optillen. Dit zit dus ook niet zo goed vast.

Nu, waarom heb ik dit onderdeel dan geen 'Slecht' gegeven? Wel omdat de scharnieren waar het scherm met de laptop samenhangt, zeer solide en stevig aanvoelen. Ik denk dat ik toch wel erg mijn best moet doen om het scherm er vanaf te krijgen :).

Ergonomie
Aangezien dit mijn eerste laptop is, heb ik geen ervaring waar ik mee kan vergelijken. Wat wel kan gezegd worden is dat naar mijn ervaring het een prettige layout is. Ik heb het niet zo voor laptoptoetsenborden, maar dit valt echt wel mee. Ook het tochpad staat op een goede plaats, en is niet al te groot. En natuurlijk ook het numerieke klavier niet vergeten. Altijd zr gemakkelijk als je een gewoon toetsenbord gewoon bent.

Warmte- en geluidsproductie
Dit is natuurlijk ook weer iets dat van persoon tot persoon afhangt. Ikzelf vind dat de laptop niet zo goed scoort op vlak van koeling. Als de fan (ik neem aan dat er maar 1 fan (bij de cpu) inzit) op het hardste draait, valt dit toch wel op in een relatief stil klaslokaal. En zelfs dan kan de temperatuur van de i5 toch (onder load) zo'n 80C worden. Om nog maar te zwijgen van de GPU die in idle al zo'n 55-60C is.

Al kan dit natuurlijk zijn door stof. Daarom ga ik volgende week ergens eens naar de laptop dienst, die de laptop kan schoonblazen. Daarna zal ik ik de review updaten.

Mobiliteit en accuduur
15.6" laptop is natuurlijk niet zo groot. Dit is voor mij van groot belang aangezien ik (altijd behalve putje winter) met de fiets naar school ga. Dit is zo'n 12KM (enkel) en dat met een te zware rugzak is ook niet alles. Ik heb hem gewogen en hij weegt iets meer dan 2.5 kg. Zeer mobiel dus.

Ik las ergens een review voordat ik tot aankoop overging, en daar beweerde iemand dat de batterij 3-4u meeging. Daar heb ik eens goed mee gelachen, toen. Nu heb ik dus ondervonden dat de batterij wel degelijk iets meer dan 3u meegaat op energiebesparende modus, en geen al te zwaar gebruik. Dit is zeer goed want voor sommige examens mogen we onze laptop gebruiken en is er geen stopcontact in de omtrek.

Aangekocht via de PHL dus kreeg ik een goede korting vanwege een overeenkomst met HP. Ik zou hem, met de kennis van nu, ook gekocht hebben als hij toch 1500 zou kosten.

Ik hoop dat ik jullie genoeg kon informeren over mijn gebruikervaringen met de HP ProBook 6540B, en jullie genoten hebben van het lezen.
Mis ik iets in deze review, graag via DM dan, stel gerust vragen :)

Spaiker.

Heb jij ook een HP ProBook 6540b (WD708EA)?

Betreffende het geklaag van jouw klasgenootjes over het gemis van een HDMI poort:

Er zit een DisplayPort op de laptop; oftewel er is een digitaal uitgangs signaal. Je moet gewoon een verloop stekkertje van DisplayPort naar HDMI kopen en je kan de laptop op een TV met HDMI poort aansluiten. Volgens mij heeft HP deze zelf te koop.