Specificaties 350W (80 Plus), niet-modulair - Bekijk alle specificaties

be quiet! Pure Power L7 350W Review

Niekleair 31 december 2010, laatste update op 31 december 2010, 2.412 views

be quiet! Pure Power L7 350W

Pluspunten

• Erg EfficiŽnt
  • Stil

Minpunten

• Korte kabels (en weinig tussenruimte tussen de connectors)
  • Geen sleeving
  • Weinig aansluitmogelijkheden

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 3
Uitrusting Score: 3
Koelvermogen Score: 4
Aangezien ik geen voltagemeters of geluidsdrukmeters heb, ligt de nadruik in deze review op gebruiksgemak (aansluiten en inbouwen). Benchmarks heb ik dan ook niet.

Voedingkeuze
Enkele maanden geleden heb ik voor in de woonkamer een mediacenter in elkaar gezet. Daarvoor zocht ik een stille voeding. HIj hoefde niet al te krachtig te zijn en aangezien het mediacentertje in een (afgesloten) kast zou staan en ook de behuizing zelf geen window of iets dergelijks heeft, hoefde de voeding niet modulair te zijn.

Enkele dagen geleden heb ik een Lanparty PC in elkaar gezet. De componenten zijn vrij bescheiden (dualcore'tje en een 5570) waardoor er niet veel power uit de PSU hoeft te komen. Deze PC zit in een ĶATX behuizing, maar die behuizing heeft wel een enorme zijkant van gaas waar je dwars doorheen kijkt. Toch leek mij in eerste instantie ook hiervoor een modulaire voeding onnodig. Eventuele nadelen van de voeding die niet aan de orde zijn bij keuze voor een modulaire keuze beÔnvloeden de beoordeling dan ook niet.

Eerste indruk
Als je de voeding uit zijn behuizing haalt, maakt het geheel een best solide indruk. De behuizing is van mat zwartmetaal, wat een stoere uitstraling heeft. De merknaam zit in relief in de zijkant verwerkt. Wat wel meteen opvalt is dat de kabels niet gesleeved zijn. Dit is voor mij dan ook meteen ťťn van de grootste nadelen van deze voeding, maar hierover later meer.

Een groot pluspunt is de hoeveelheid voeding die je voor je geld krijgt.

Geluid & koeling
De voeding krijgt zijn frisse lucht door een 120mm fan, die behoorlijk stil zijn werk doet. De maximale rotatiesnelheid is 1350 toeren. Ik heb geen geluidsdrukmeter, maar op het gehoor komt de fan van de PSU niet boven de casefans en CPUfan uit. Echt heet wordt het bij normale belasting niet in de voeding.

Stroomlevering
De volgende gegevens zijn afkomstig uit de Bios van mijn MSI moederbord.

3,3v: 3,360V - 2% afwijking
5v: 4,970V - 0,6% afwijking
12v: 12,232V - 2% afwijking

De PSU heeft twee 12v lijnen die elk 18A kunnen leveren. Daarnaast kan de voeding 21A leveren op de 3,3v lijn en 15A op de 5v lijn.

Bij 100% belasting haalt de voeding een rendement van 84%, wat voor een voeding in deze prijsklasse zeer netjes is. De voeding heeft dan ook een 80plus standaard certificaat.

De stroom wordt afgegeven door middel van 5 kabelbundels, namelijk de 20+4 pins ATX aansluiting, een P4 4pins aansluiting, een PCI-e 6+2 pins aansluiting en 2 gecombineerde kabelsets die gecombineerd 4 SATA aansluitingen, 3 IDE (molex) aansluitingen en 1 floppy aansluiting hebben.

Inbouw en aansluitgemak
Inbouwen van de voeding levert geen noemenswaardige problemen op. In mijn mediacenter was het aansluiten ook geen enkel probleem. Loze kables vonden een plekje in ongebruikte bays. Het aansluiten in mijn Lan-PC was een groter probleem. De drivebays zaten door de gehele kast verspreid, en hier speelde ook het lage aantal IDE aansluitingen mij parten. Ik heb namelijk een Scythe Kama Bay Speaker en een Sata DVD speler bovenin zitten. Daar onder zit een fancontroller. Hiervoor heb ik bovenin de ĶATX behuizing al 1 Sata aansluiting en 2 molex aansluitingen nodig. Onderin de kast zit de HDD Drive. Daarnaast heeft ook de ingebouwde fancontroller van de kast een IDE molex nodig.

Met veel moeite heb ik alles aangesloten gekregen, maar hier zou het fijn geweest zijn als de kabels iets langer zouden zijn. Als je echter niet zo veel componenten hebt, of de componenten geclusterd zitten, is het allemaal prima te doen.

Het grootste gemis vind ik het ontbreken van sleeving. Hierdoor nemen de kabels meer ruimte in dan nodig, en krijgt het binnenste van de PC een onnodig rommelige uitstraling. Daarnaast heeft sleeving een positieve invloed op de airflow, en maakt sleeving de kabels optisch veel compacter.

Technisch is deze voeding erg goed. De voeding kan voldoende stroom leveren voor een gemiddeld systeem. Bovendien is de voeding erg efficiŽnt en stil. Echter zijn er wat minpuntjes, namelijk zijn de kabels niet gesleeved, en zijn de kabels ook aan de korte kant. Verder hadden er van mij nog wel wat aansluitingen bij gemogen.

Heb jij ook een be quiet! Pure Power L7 350W?