Sennheiser CXL 400 (Rood) Review

flipthegreat 31 december 2010, laatste update op 31 december 2010, 877 views

Sennheiser CXL 400 (Rood)

Pluspunten

• comfort
  • geluid
  • design
  • nekdraad makkelijk los

Minpunten

• nekband te lang
  • draadje naar mp3 speler lastig te knopen
  • draadje naar mp3 speler slijt snel

Allereerst let op als je deze review leest dat er nog modellen zijn met een andere kleur, zoals deze:

Ik heb deze earphones gekocht om mee te sporten (juni 2010). Mijn andere earphones die ik voorheen gebruikte is een Sennheiser CX 300 White (die in 2007 ¤37,82 koste). Probleem met mijn oude earphones is dat de dopjes vaak uit mijn oren gingen tijdens het hardlopen.

-- pasvorm oordopjes --
Tijdens het hardlopen ...
De dopjes blijven redelijk goed zitten, in ieder geval veel beter dan mijn vorige earphones. De pasvorm is niet perfect, maar best goed. Ik heb alle drie de bijgeleverde dopjes geprobeerd. De grootste waren sowieso veel te groot, de middelste wel oké en die kleinste leken het beste te blijven zitten. Maar dit was alleen omdat ze wat verder in het oor te duwen waren wat toch niet comfortabel bleek. De middelste maat werkte het beste voor mij.
Aangezien ik zelf het liefst heb dat oordopjes goed aansluiten aan de ooringang duw ik deze af en toe nog een beetje aan (om de 10min ofzo). Omdat ze door kleine bewegingen toch iets losser gaan zitten.

-- geluid --
Geluid kan ik kort over zijn. Echt heel goed. Ik ben zelf geen audiofiel, maar heb wel goed gehoor en hecht zeker aan goed geluid. Mijn sennheiser PC150 headset (voor de computer) is mijn vergelijkingsmateriaal .. en alletwee geven ze aangenaam geluid. Bassboost is niet nodig want standaard bass is dik in orde. Je zit zeker "in" de muziek. Hoewel dit wel iets minder wordt als je dopjes wat losser gaan zitten.

-- omgevingsgeluid --
Als de dopjes goed in je oor zitten dan hoor je je omgeving nog steeds maar op de achtergrond. Wind, voetstappen (tijdens hardlopen), en verkeer zijn nog gewoon hoorbaar, maar worden genoeg gedempt. De muziek heeft de overhand. Dit ligt natuurlijk ook aan je volume, ik zet mijn volume nooit echt hoog.
Als ik ermee hardloop dan kan ik er echt in opgaan en wordt niet afgeleid door omgevingsgeluid, terwijl ik nog wel medeweggebruikers van achter hoor aankomen.
Volume sterkte van mijn Creative Zen Style 100 zet ik meestal op 10/11 (op een schaal van 25)

-- materiaal kwaliteit / design --
De oordopjes zien naar mijn mening echt heel mooi uit. Verfrissend om eens wat anders dan zwart of wit te zien. Ze zien er stijlvol uit en het Sennheiser logootje staat erop. De oordopjes zijn niet lang, dus ze lijken meer op bolletjes dan lang gerekt.

De rubbere draad voor in je nek (nekband) is dik genoeg en voelt comfortabel aan. Er is een groot probleem met deze earphones. De rubbere draad is TE LANG. Er is geen mechanisme om deze in te korten of iets zodat de draadjes die naar de dopjes gaan kunnen uitrekken. Gevolg is dus dat het gewicht van je mp3 speler dus aan je dopjes hangt en niet aan je nek. Dit voelt oncomfortabel aan en je dopjes gaan veel eerder uit je oren. Ik heb gewoon normale proporties en zo ook de verhouding tussen mijn nek en oren. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat iemand niet dit probleem heeft (dan zouden je oren veel naar beneden zitten). Het is dus gewoon slecht ontwerp en niet over nagedacht door de productontwerpers.
Over dit probleem later meer ...
De nekband is los te halen zodat je de draad niet over je hoofd hoeft te trekken zoals een trui. Dit systeem werkt goed. Makkelijk los te halen, maar blijft wel goed vast zitten. Niet 1x per ongeluk losgeschoten.

De draadjes van de aanknopingspunten van oor- en nek-draden naar mp3-speler zijn rood, degelijk, en zien er goed uit.

Het "medallion" -- aanknopingspunt mp3 speler ziet er goed uit. Het mechanisme om je mp3 speler aan het touwtje vast te maken is een heel gepriegel en daar ben je wel even mee bezig ook. Ik heb het een keer vast gemaakt en is daarna nooit losgegaan dus wel degelijk.

Het draadje waar je mp3 speler aan vast zit begint bij mij nu al te slijten en ik hoop dat het heel blijft zodat de mp3 speler niet los schiet en dan alleen nog maar vast zit aan de 3.5 audio jack. Dit komt omdat de mp3 speler draait tijdens het hardlopen en het draadje meedraait. Het buitenste van het draadje is al kapot, de mp3 speler blijft alleen nog hangen aan de kunststof kern van het draadje.

-- nekband probleem --
In eerste instantie heb ik dit probleem heel eenvoudig opgelost: door een knoop te maken in de rubbere draad. Ik voelde de knoop niet dus zat nog heel comfortabel, alleen je hebt dus wel een knoopje in je nek. Wat ook vervelend was is dat de knoop af en toe los ging (omdat het van rubber is). Ik was dus op zoek naar een andere oplossing. Omdat ik geen zin had om met schaar en lijm aan de slag te gaan en zo mijn earphones sloop heb ik eerst maar eens een e-mail gestuurd naar sennheiser met mijn probleem. Tot op heden heb ik geen reactie gekregen en ben dus teleurgesteld in de support van een bedrijf dat naar mijn mening koptelefoons met superieure geluidskwaliteit levert.
Omdat ik het nog steeds zonde vond om in de draad te knippen heb ik het de draad maar dubbelgevouwen en toen zwarte tape erom gedaan. Dit werkt wel, maar het ziet niet uit. Alles wat stylish was aan deze earphones boeit niet meer want je hebt een draad met tape in je nek.
Misschien binnekort toch maar eens een schaar/lijm poging doen.

-- conclusie --
Ik twijfel of ik deze earphones kan aanraden, dat ligt echt aan de concurentie. Als je het geen probleem vind schaar en lijm te gebruiken en je kan deze earphones voor een redelijk prijs kopen zou ik zeggen zeker doen! Het comfort en geluid en design is gewoon echt goed.
Persoonlijk zou ik na deze ervaring meer geld uitgeven aan earphones met een verstelbare nekband. Eventueel nog niet iets meer comfort met de oordopjes (zodat je ze helemaal niet meer hoeft aan te duwen) en shoppen bij een ander bedrijf dat WEL terug mailt.

Ik heb ze voor ongeveer 17 euro gekocht en een zeer goede koop gehad. Voor 60 euro zou ik het waarschijnlijk niet doen.

Heb jij ook een Sennheiser CXL 400 (Rood)?

Nette review, belangrijk ook dat je aangeeft dat de nekband niet goed is doordacht. Zelf heb ik in-ear dopjes omdat ik op de motor zit (dempt het geluid en als de muziek niet hard staat dan heb je een prettig achtergrondmuziekje). :)

Waarom gebruik je geen conventionele koptelefoon? Mijn ervaring met dopjes is ook dat deze de neiging hebben om uit een oor te schieten, tijdens sport zou je misschien geen in-ear willen gebruiken.

Doordat de dopjes in je oor zitten hoor je ook andere geluiden (iets wat tegen het snoertje schuurt of een bonkend geluid tijdens het hardlopen). Steek maar eens je vingers in je oren en ga dan eens hardlopen, het geluid wat je dan hoort heb je ook bij de meeste in-ear dopjes. Voor dergelijke activiteiten heb ik dus een conventionele koptelefoon. :)
Wat bedoel je hier met een conventionele koptelefoon? De klassieke over-je-hoofd-koptelefoon, of toch de dopjes die niet in-ear zijn? Een grote over-je-hoofd-koptelefoon lijkt me met sporten niet ideaal, omdat de band bij mij althans de hele tijd van mijn hoofd af valt. Dan heb je nog die koptelefoons die je in je nek legt, die kunnen wel handig zijn. En de klassieke dopjes vallen bij mij al meteen uit, ik hoef daar niet eens voor te sporten.

Verder een nette review, die makkelijk doorleest. Ik vind het knap dat je deze voor 17 euro hebt weten te kopen, terwijl de Pricewatch op dit moment 59 euro aangeeft. Heb je geen Chinese namaak? Die bestaan namelijk ook en daar heb ik erg slechte ervaringen mee (snelle slijtage vooral).

Het touwtje waarmee je de mp3-speler aan de koptelefoon vastmaakt is op de foto te zien als een erg dun touwtje, mijn ervaring met die dingen is dat het een hel is om vast te maken aan de speler, maar uiteindelijk sterker is dan het oog aan de speler zelf. Dat valt weer mee dus.
Ik heb deze oordopjes ook voor € 17,- bij Paradigid.
Het soort rubber wat wordt gebruikt voor de draadjes naar de oren, is van zeer goede kwaliteit.
Dat geldt ook voor de rubberen neckstrap, die inderdaad iets te lang is, waardoor het komt dat de draadjes naar de oren te kort zijn.
Prijs/kwaliteit verhouding is on-geevenaard [dank zij Paradigid]. De prijs die Pricewatch aangeeft,
is echt niet te duur voor deze doppen, maar er is wel concurrentie in dit segment hoor.
Ik ben in het bezit van een Cowon S9 en ik kan je vertellen dat de sound overall heel goed is, maar
bv iets minder geschikt voor black- of doom metal. Daarvoor klinken ze te 'beschaafd'