XFX GeForce 7300 GS 256MB DDR2 (PCI-e, DVI) PV-T72G-WHNG Review

holygame 7 oktober 2006, laatste update op 8 oktober 2006, 1.984 views

XFX GeForce 7300 GS 256MB DDR2 (PCI-e, DVI) PV-T72G-WHNG

Pluspunten

• Makkelijke instalatie
  • Makkelijk koeler vervangen

Minpunten

• Beeld kwalitiet
  • Verpakking
  • Overclocking

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Ik heb de XFX GeForce 7300 GS 256MB gekocht als tussen oplossing tot ik meer geld tot mijn beschikking heb.

Games
Over het algemeen kan hij alle nieuwere games wel draaien maar hij heeft er duidelijk moeite meer zoals een hele lage Framerate. Ik speel er Battlefield 2 mee en dat gaat gewoon goed als je de details heel laag zet en de resolutie op 1024 bij 768 dan haalt hij 30 FPS, bij Half life 2 Episode 1 moet je ook alles laag zetten en zelf de resolutie moet 800 bij 600 dan dan het je 20FPS.

Overclock/Temp
Ik clock hem over met CoolBits en dan gaat hij van: GPU 550MHz Mem 530 naar: GPU 631MHz Mem 551MHz, ja merkt wel dat hij iets sneller, maar goede overclock is het niet.
De temps zijn met de stock koeler met BF2 draaiende 50graden, maar de fan hoor je dan ook niet, ik heb toen besloten om er een Zalman VF700-Cu op tezetten en dan is hij 38graden met BF2 aan.

Verpakking
Ik had toch wel wat meer verwacht van XFX, het is een mini doosje hij is amper groter dan de kaart zelf, er zit een driver CD bij, een DVI kabeltje en natuurlijk ook een Install Guide. De videokaart heeft een DVI uitgang dan zal je verwachten dat er een DVI---->VGA bij zit maar das was niet het geval.

Al met al is het een redelijke kaart voor de mensen die geen sublieme beeld kwaliteit willen.

Heb jij ook een XFX GeForce 7300 GS 256MB DDR2 (PCI-e, DVI) PV-T72G-WHNG?

@snake903, Ik snap je niet helemaal.

@SH4D3H, Ik heb me Spec er bij gezet.
Snake bedoelt dat de 7300 maar geheugenchips van het type DDR2 heeft, terwijl de high-end kaarten het merkbaar snellere DDR3 geheugen gebruiken. Dat is wel een bottleneck.

Over het aglemeen bedoelt hij dat de 7300 series geen gaming kaarten zijn, hooguit om Word en Exel enzo mee te draaien, en ik ben het er mee eens.

Ik weet ook wel dat je even een goedkope tussenoplossing nodig had, maar je had als je er toch mee wilde gamen beter een X1600 ofzo kunnen aanschaffen..
Dit staat op de doos van me videokaart:
Extreme Gaming Experience Health Warning
Poeple with high blood pressure, a back or heart condition shuld not use this card; the unmatched graphics quality may be too exhilarating and realistic.(We're just kidding! It's all good. XFX products are safe) :P

En deze kaart werd me aanbevolen op Techzine.nl als goeie tussen oplossing.
Dit zegt niks, dat is gewoon een beetje marketing gein. Stond ook op mijn doos van me XFX 7900GT Xtreme, die toch een stuk beter is, met ddr3 enz.

Denk idd dat de X1600 iets beter geweest zou zijn, al ken ik die niet helemaal, die schijnt wel wat beter te presteren
Elke nieuwe serie kaarten krijgt wel weer de PR talk "Nu dan echt levensechte sensatie van gamen..bla..bla..bla..bla" nu ja dat geldt al voor zo'n beetje sinds 3dfx er was...

En een 7300 is een goed kaart voor een HTPC systeem, leuk voor filmpjes, media en natuurlijk wat licht gamen.

Het is een beetje de FX5200 van de 7 serie ( het neemt die plaats in ) en je moet er nooit teveel van verwachten, het zal iets beter en sneller zijn dan een 6200..maar minder goed dan een 6600 :)
als je voor een 7300 gaat met in het achterhoofd dat je gamed ga dan minimaal voor de 7300GT.
Deze heeft meer pipes en clockt erg lekker (heeft 7600 core).
en als je dan ook nog de 7300GT met GDDR3 pakt is ie met een beetje werk een erg lekkere kaart voor weinig geld.

en het prisj verschil tussen de GS en Gt vind ik niet groot.
Ik kon F.E.A.R. ermee op 1280*1024 op medium / paar settings low spelen, vrij goed. (Intel Pentium D 915 2,8 GHz en 1 GB DDR2 667 MHz geheugen).

Overigens stond dat bericht ook op mijn 6200.. dat staat op veel verpakkingen van XFX.
Een beetje raar dat je het serieus neemt >.>

[Reactie gewijzigd door Red-Front op 30 december 2007 11:28]

Beetje vreemd systeem heb je. Ik heb nog nooit een S939 CPU gezien met ondersteuning van DDR2 geheugen.

Verder kan je verwachten dat deze kaart "niet" presteerd. 3D is gewoon niet voor low-end kaarten weggelegd.
Het DDR2 geheugen is van de videokaart, zijn systeem zelf heeft DDR :)
Beetje dom wat je hier allemaal verteld, je hebt maar DDR2, dat is al trager.

Het is maar een 7300, nu weet ik niet wat voor cores en hoeveel pipelines die heeft, maar je moet geen kwaliteit van een 7900 GT met 24 pipelines verlangen he.

Zelfde met de gehuegenbus, die is 64/128 bit. ( denk 64 )
Vrij zware bottleneck.

Ik denk dat je je eigen fel naar beneden moet doen!
Je systeem erbij vermelden lijkt me ook wel handig.
Kan zijn dat die ook nog wat frames eraf snoept :+
en dan ook nog wat te zeuren hebben voor 45 euro nieuw..!!! :P

hij is 6 euro duurder dan een 6200.
XFX GeForce 6200 64MB DDR (PCI-e, DVI, TurboCache) PVT44PQ... 40,- 12-10

XFX GeForce 7300 GS 256MB DDR2 (PCI-e, DVI) PV-T72G-WAN 46,75 12-10

.wat verwacht je ervan,..?

je zou als score een 10 moeten geven op elk punt..!!!

dat is waarschijnlijk de beste koop die je voor 45 euo kunt krijgen aan een nieuwe kaart
de 6200 heeft 62 mb jij hebt 256 enz..enz enz..

..dus ik snap totaal niet waar dit over gaatm,.. :7