Specificaties Rad. HD6850 (775MHz), 1GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

XFX HD 6850 1024 MB DDR5 DisplayPort (HD-685X-ZNFC) Review

huntedjohan 7 januari 2013, 1.334 views

XFX HD 6850 1024 MB DDR5 DisplayPort (HD-685X-ZNFC)

Pluspunten

• redelijk compacte kaart die in mijn mid tower zonder problemen paste met nog genoeg ruimte tussen mijn hdd en kaart.
  • temperatuur blijft laag
  • idle geluid is laag

Minpunten

• bij levering geen crossfire bridge
  • geluid loopt aardig op bij volle belasting (voor mij niet echt storend, maar voor anderen misschien wel)

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Hier dan mijn allereerste review.

Na lange tijd met mijn 8800 gt gegamed te hebben werd het nodig tijd om een nieuwe graphische kaart aan te schaffen! Na lang wikken en wegen toch gekozen voor de 6850, niet te duur en toch goede prestatie’s tegen een laag verbruik

Waarom XFX 6850
Ik heb gekozen voor de XFX 6850 XXX edition (meerendeels omdat de andere kaarten lange levertijd hadden) en omdat deze kaart toch al af fabriek leuke Overclock heeft, dus zonder gezeur een leuke snelheid behaald met behoud van garantie.

Waar besteld
Kaart is besteld bij mycom omdat ze daar de supersnelle levering hebben, dus kon de volgende morgen om 09:00 gelijk beginnen met hobbyén.

Levering.
Eerste wat mij opviel bij ontvangst was de omvang van de doos, had verwacht een redelijke grote doos te krijgen, maar viel me heel erg mee, lekker klein en compact, geen onnodige lege ruimtes precies passend.
De kaart word geleverd met drivers cd-rom, een kaartje waarmee je je kun registreren en daarna voor de fun factor aan je deur kun hangen zodat anderen zien dat je bezet ben om te kunnen gamen, en verder alleen de kaart! geen crossfire bridge wat mij wel tegen viel.

Installatie
Na de 8800 gt eruit gehaald te hebben viel me op dat de kaart nagenoeg gelijk is qua grote van de 8800 gt en dat de kaart gelukkig maar 1* 6 pins connector nodig heeft! Het bezet wel 2 sloten van je kast, maar dat is tegenwoordig denk bijna standaard.
drivers installeren was fluitje van een cent, en kon de eerste 3dmark beginnen.

Test opstelling
Behuizing is de Coolermaster gladiator 600 met standaart cooling fans
Enermax 600 voeding
Asus M4A88T-V Evo moederbord
Corsair XMS 1600 4Gb geheugen
Amd phenom 2 x3 720 + amd X2 250 cpu
Coolermaster X3 cpu koeler.

3Dmark 2005
Heb 2005 getest met mijn oude cpu de X2 250 en kwam ik op een score van 19,1K
Draaide ik 2005 met de phenom x3 720 op standaard kwam ik op nagenoeg de gelijke score.
schroefde ik de x3 720 op naar een snelheid van 3,4Ghz werd de score 23,8K.

3Dmark2006
Bij 3dmark 06 heb ik alleen getest op mijn phenom x3 720 en kwam ik tot de volgende waardes.

Standaard cpu snelheid kwam ik op 14,5K marks uit met de volgende temperaturen na verschillende tests.
GPU test 1 temperatuur op 56°c
GPU test 2 temperatuur op 58°c
GPU test 3 temperatuur op 61°c
GPU test 4 temperatuur op 60°c

Gooide ik de snelheid van de cpu omhoog naar 3,4Ghz kwam ik op een score van 17,2K maar heb hier geen temp’s gemeten.

3Dmark Vantage X2 250 Cpu
3Dmark vantage heb ik getest op een athlon x2 250 en kwam ik op een max score van 8639,
waarvan de Gpu 11779 punten haalde en de Cpu 4800 punten!

3Dmark Vantage phenom X3 720 3,160Ghz
11190 max score uit waarvan de Gpu er 12971 voor zijn rekening nam en de Cpu 7925 punten.

3Dmark Vantage phenom X3 720 3,4Ghz
11573 punten waarvan de Gpu er 13036 voor zn rekening nam en de Cpu 8659.

Geluid
Geluid kan ik niet meten maar vind ik persoonlijk heel erg mee vallen al hoor je wel degelijk een redelijke toename als je ga gamen of bencmarks ga draaien. maar nog altijd niet storend voor mij.

Persoonlijke bevinding tot nu toe
Persoonlijk ben ik tot nu toe blij met de kaart, black ops loopt gewoon soepeler op 1680X1050 en dat is op dit moment het enige spel wat ik speel dus verdere games kan ik nog niet opnoemen.

Positief
Prijs/prestatie sprak mij aan
Verbruik van de kaart

Negatief
enige negatieve wat ik kan opnoemen aan de kaart van xfx is het ontbreken van de crossfire bridge want dat is wel de opzet om binnenkort (als mijn boot met geld aangekomen is ) crossfire te draaien.
verder geen klachten van mijn kant en tot nu toe zeer tevreden

hoop dat men er wat aan heeft gehad

a.u.b. niet over spelfouten beginnen want ik weet dat ik zeer slecht ben in het correct nederlands schrijven.

• 1TB samsung hdd
  • 4Gb ddr 1600 corsair xms geheugen
  • asus m4a88t-v evo moederbord
  • Coolermaster gladiator behuizing
  • enermax 600W voeding
  • Phenom x3 720 @ 3,4Ghz
  • Windows 7 Ultimate x64
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een XFX HD 6850 1024 MB DDR5 DisplayPort (HD-685X-ZNFC)?

misschien leuk om ook wat foto´s van de GPU zelf te maken, je 3Dmark scores geloven we wel en dat zou juist wat handiger zijn als je die in een tabel oid zet :)

Veder heb je een aardige review geschreven, deze kan je hier en daar nog wel wat uitbreiden. Wat me echter stoorde tijdens het lezen was de layout, of moet ik zeggen, er is geen layout? Maak dikgedrukte kopjes en bespreek daar de verschillende onderwerpen, dus bijvoorbeeld:
Overclocken

Een antwoord op je vraag van je 3Dmark score, waarschijnlijk is de X2 processor een bottleneck voor je kaart en kan de kaart door de processor niet van genoeg data worden voorzien. Bij de X3 processor krijgt de kaart meer data en haalt ie dus ook een hogere score.
ja ik ben geen held in het maken van een nette duidelijke layout, en ben al wel iets bezig om het iets aan te passen, alleen 1 vraag, als ik een revieuw begin kan ik onderaan maar 4 foto's plaatsen, kan ik meer foto's gewoon tussen de revieuw zelf plakken of hoe doen jullie dat?
dat is voor mij ook nogsteeds een raadsel :9 maar inprincipe heb je aan 4 foto's ook wel genoeg toch? Zoals ik net al zei, de foto's van 3Dmark hoeven niet.
Dus dan maak je een foto van bijv: de doos + kaart + accesoires, een foto van de kaart zelf (stroomconnectors ofzo) en nog een foto van de kaart zodra deze geinstalleerd is in de behuizing (ruimtes die over blijven in de behuizing etc).

Zo krijgen wij een beter beeld van de kaart en daardoor wordt je review dus ook weer beter!
ben al hard bezig, dacht slim te zijn door in word de revieuw te schrijven, maar dan komen de vet gedrukte en of onderstreepte zinnen niet binnen dus schiet niet echt op nog. maar ben hard bezig

denk dat de revieuw nu al beter tot zijn recht komt, commentaar is altijd welkom zolang het maar opbouwend blijft!

eerste revieuw schrijven is altijd lastig.

zal vanavond kaart even uit pc halen en foto maken van kaart zelf, maar heb de pc voorlopig nodig voor werk dus kan de pc niet even uit zetten om mn kaartje er uit te halen. maar foto van kaart zelf komt nog

[Reactie gewijzigd door huntedjohan op 30 december 2010 15:41]

Ik moet wel lachen om je opmerking

zal vanavond kaart even uit pc rukken en foto maken van kaart zelf, maar heb de pc voorlopig nodig voor werk dus kan de pc niet even uit zetten om mn kaartje er uit te plukken. maar foto van kaart zelf komt nog

Vooral van het zal vanavond kaart even uit pc rukken
hahaha

Maar goed
Nice review. Heb ook een review over de Nvidia GT 450. Ik wou hem ook bijwerken (door beter taal gebruik enzo en wat netjes te maken) maar ben er niet meer aan toegekomen. Ik zal hem binnenkort ook weer in orde maken en afmaken.
Maar als je vanavond foto's gaat maken. Pak dan meteen je oude kaart erbij en leg die ernaast. En wat ik zou de kopjes tussen {b} {/b} (de { } moet je wijzigen in [ en ] ) zetten. dat maakt het wat netter. Oh ja ik heb voor iemand ook een pc moeten maken met deze kaart in CF stelling en ik moest dus opzoek gaan naar een Bridge !

Maar mooi, maar zet de puntjes op de i en je krijgt van mij 4 sterren.

[Reactie gewijzigd door Nivida_intel op 30 december 2010 15:12]

zal de tekst wat aanpassen, is misschien i.d.d. niet passend in een revieuw over computer hardware :)

wie kan mijn antwoord geven op de vraag of elke crossfire bridge gelijk is? ik heb namelijk van mijn oude MSI moederbord een crossfire bridge over, werkt dat gewoon ook op een ander merk videokaart?

[Reactie gewijzigd door huntedjohan op 30 december 2010 15:43]

Volgens mij heeft elke serie kaarten een nieuwe vernieuwe Crossfroe bridge. Netzoals NVIDIA Ik kon mijn Nvidia Bridge van mijn 8600 GTS niet zetten op mijn GT450 Dus ik moet een nieuwe bridge kopen wil ik mijn tweede GT450 laten draaien.
(en ook een nieuw moederbord. :P ) Athans dat denk ik! Weet dus niet zeker.
Nauw, nee hoor. Een crossfirebridge is een crossfirebridge.
psst, pishond...gooi je tekst door een spelfoutencorrectie heen, dan zie je dat review zonder u is...staat anders zo lullig }:O
Verder nuttige review ;)
heb gisteravond voor ik het issue van de bridge opschreef eerst de doos helemaal op zn kop gehad, en alles eruit gehaald, maar nee hij zit er echt niet in!

blijkbaar vergeten ze de 6850 met bridges en beginnen ze bij de 6870 er pas mee, of xfx gewoon slordig.
Grappig, bij mijn XFX 6870 (HD-687A-ZNFC) zat toch echt een CF bridge kabel in de doos.
same, mijn 6870 had er ook een.

een collega zijn XFX 6850 XXX had ook geen CF bridge, dus wat hier in de review gezegd word klopt wel.

verschild blijkbaar per model
NVT.

edit:

Kijk dit lijkt er al meer op! Duim omhoog.

[Reactie gewijzigd door johnkessels87 op 30 december 2010 13:25]

hoor jij niet onder een andere nick op tweakers te stoeien? maar zal het vanavond voor je aanpassen. :-P