DFI RS482 Infinity, Xpress 200 (mATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA, VGA 1394) Review

mvds 14 oktober 2006, laatste update op 16 oktober 2006, 1.235 views

DFI RS482 Infinity, Xpress 200 (mATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA, VGA 1394)

Pluspunten

• Goede TV-out
  • goede prestaties onboard grafische kaart (Radeon X300)
  • HDTV out via DVI
  • Overklok mogelijkheden

Minpunten

• Slechte geluidskwaliteit S/PDIF
  • trage USB
  • lastige layout
  • Bezuinigd op uitrusting

Layout Score: 3
Algemeen
Ik heb dit bord aangeschaft om in een HTPC te gebruiken. Een van mijn eisen was dat ALLES onboard moest zitten aangezien het bord in een low-profile HTPC kast moet en dat het erg lastig is om half height kaarten en/of slotplaatjes te vinden voor bijvoorbeeld digitaal geluid (S/PDIF) uit en TV-out. Op maat maken kan wel, maar de onderdelen vinden is dan weer lastig.

Als je naar de specs kijkt van het bord dan lijkt het een goede oplossing, en DFI heeft een goede naam qua stabiliteit en kwaliteit. Maar helaas, lees maar eens verder:

Lay-out
De lay-out is ook niet geheel perfect, zo hebben ze de ATX aansluiting zo geplaatst, dat de voedingskabel altijd om de CPU socket heen moet. Nou is dat in een ruime kast geen probleem, maar in een low-profile kast zorgt het voor een flinke belemmering van de airflow. Zo'n kabelbundel om je CPU heen doet niet echt veel goeds voor de koeling.

Onboard voorzieningen
Als je het bord (en vooral de specificaties) goed bekijkt dan zie je dat ze hebben gekort op sommige voorzieningen, zo heeft het bord SATA 150 ipv SATA 300 en is er ook geen ondersteuning voor NCQ. De HD audio die het bord zou hebben is helaas afkomstig van een Realtek 850 chip welke geen ondersteuning heeft voor Azalia HD geluid maar wel voor AC'97 geluid. Maar omdat ik toch de S/PDIF uitgang ging gebruiken leek me dat niet zo'n groot probleem.

De DVI poort op het bord is DVI-D dus het is niet mogelijk om met een DVI naar analoog omzetting een normale monitor aan te sluiten. Maar wel kan je er HD beelden mee naar een LCD TV sturen.

Het aantal USB aansluitingen zou wel genoeg moeten zijn voor de meeste mensen. Ook de aanwezige firewire is vaak iets wat andere fabrikanten weglaten.

Natuurlijk zijn er ook de standaard aansluitingen voor het geluid, beeldscherm, toetsenbord en muis. Wat ik wel mistte was de paralelle poort. Omdat het VFD schermpje in mijn Ahanix kast aangesloten moet worden op een paralelle poort had ik dus wel een probleem. Was mijn fout, had ik op moeten letten natuurlijk.

Omdat het een micro ATX bord is, zijn er ook niet zoveel sloten aanwezig. Maar omdat alles al onboard zit, zou dat geen probleem mogen zijn. Er zitten wel PCI express sloten op, 1 keer een x16 slot, en 1 keer een x1 slot, verder heeft het bord 2 PCI sloten.

In totaal kunnen er 4 SATA schijven aangesloten worden, ook is er mogelijkheid om deze in een RAID opstelling te gebruiken.

Problemen
De S/PDIF uitgang voor het geluid is echt slecht. Het geluid valt steeds weg en ik heb ook veel ruis en gekraak/getik wat soms wel en soms niet aanwezig is. De PC is wel geaard en aardlussen kan ik niet hebben doordat de PC optisch verbonden is met mijn versterker en er dus geen electrische verbinding is. Deze problemen heb ik zowel met de onboard aanwezige optische output, maar ook met de S/PDIF header die op het bord zit.

Prestaties
Over het algemeen genomen zijn de prestaties @stock zeer goed. Dit is nog verder op te krikken door alle overklokopties die het bord heeft.

Voor de taken die een HTPC meestal moet verrichten zijn de prestaties ruim voldoende.

Maar als er ook spellen gespeelt moeten gaan worden, is een losse grafische kaart zeker wel aan te raden.

Wel is de snelheid van de USB bedroevend. Ik heb een Microsoft MCE receiver aangesloten zitten, en soms duurt het echt even voordat de PC reageert op het commando, ook kopiëren van en naar een USB HD is behoorlijk traag.

Overklokken
Het is een DFI bord, dus qua overklok mogelijkheden zit het wel snor. Zo'n beetje alles is aan te passen, van fsb tot aan Vdimm. Finetuning is gezien de mogelijkheden van het bord dan ook goed te doen. Aangezien ik het bord voor een HTPC gebruik is dat alleen een beetje overbodig. Ik hecht meer waarde aan lage temperaturen en weinig geluid.

Positieve punten
Wat wel positief is, is dat de onboard grafische kaart best behoorlijk presteert, ook de TV-out is van zeer goede kwaliteit. Het beeld wat op de TV komt is zeer scherp en vrij van vervormingen, vlekken en ruis. Mits je beeldmateriaal gebruikt van goede kwaliteit natuurlijk.

Verder is het ontbreken van actieve koeling positief, vaak zijn die kleine north- en/of southbridge koelers vrij rumoerig.

Gezien de prijs had ik toch wel wat meer verwacht. Zeker de slechte USB performance en het zeer brakke geluid valt me erg tegen. Vooral het slechte geluid maakt het eigenlijk al noodzakelijk om er een losse geluidskaart in te prikken en dat voor alleen de S/PDIF. Dit maakt het bord ongeschikt voor HTPC's. Het bord zal dan ook binnenkort vervangen worden door een Asus A8N-VM CSM.

Heb jij ook een DFI RS482 Infinity, Xpress 200 (mATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA, VGA 1394)?

Duidelijke, goed onderbouwde survey :)
Dat usb-verhaal kon je weten als je je van te voren had geinformeerd over deze chipset. Dat is precies de reden dat ik dit bordje links heb laten liggen het S/PDIF stemt niet erg vrolijk.
NOFI, maar had je van tevoren niet kunnen zien dat er een aantal dingen ontbraken/anders waren dan je wou? :?

usb poorten: website fabrikant/webshop
audio: idem
firewire: idem
layout: idem

het is niet zo dat je een naampje kiest en je achteraf ziet wat voor mobo je hebt, maar dit had je van tevoren allemaal kunnen zien aankomen, de featureset van dit mobo ;)
Ik vind het gewoon zonde, het bordje had veel aantrekkelijker geweest als ze wel de laatste technieken hadden geimplementeerd :)

Maar voor een HTPC heb ik die dingen niet echt nodig, maar ik vond het wel de moeite waard om te vermelden.