Audio-Technica ATH-M50 (Zwart) Review

Harrstein 29 december 2010, 11.739 views

Audio-Technica ATH-M50 (Zwart)

Pluspunten

• Zeer goed en zuiver geluid
  • Stevige bouw
  • Goede Garantie
  • Kan klein gemaakt worden

Minpunten

• Duur

Heb in januari dit jaar deze koptelefoon besteld. dit omdat ik het langzamerhand zat was aan het worden van de slechte kwaliteit van mijn voorgaande koptelefonen. Ik had de volgende eisen aan de koptelefoon.
- Full size
- Helder en waarheidsgetrouw geluid
- Stevig
- (Compacter te maken)

Afin ik kwam uit op de M50 en op de Sennheiser HD280

zoals je kan zien laat de goedkopere Sennheiser alleen in het >10000 een paar steekjes vallen. dus hierop kon ik nog geen beslissing maken. Ook waren de reviews van beiden erg lovend. maarja daar kan ik nog geen keuze maken. tot ik ergens in een forum (headfi ofzo) hoorde dat de Sennheiser een kleinere hoofdband heeft. Dit was voor mij een probleem voor mij aangezien ik een niet te klein hoofd heb. Maar de keuze M50 was snel gemaakt. toen kon ik nog kiezen tussen 2 versies namelijk de gene met coiled kabel en de met straight kabel. aangezien kabels altijd in de weg zitten maar de coiled genomen.

En nog steeds vraag ik me af waarom ik niet eerder voor een echte kwaliteits koptelefoon ben gegaan. het moment dat ik hem in mijn computer plugde heb ik zowaar 30 GB aan muziek weggegooid het kwam nu namelijk zo naar voren wat nou zuiver was en waar en duidelijk compressie aan de muziek geknaagd heeft. Door de naar verhouding korte kabel ik hij nog prima te gebruiken tijdens het fietsen en hij houd hierbij ook een hoop geluid buiten. het geluid komt vrij neutraal maar toch zeer krachtig over. Je zult verbaast staan hoe gigantsich goede geluidsweergave en bereik het beneden-spectrum heeft (erg essentieel bij stoner). Over midden en hoog kan ik gewoon zeggen dat ze natuurgetrouw overkomen.

Over de bouwkwaliteit kan ik kort zijn. Deze is namelijk echt goed. Het geheel voelt stevig aan en heeft zich ook als zijnde stevig bewezen. Na ong een jaar brak een pinnetje van het draaimechanisme af (vrij lang als je bedenkt wat hij meemaakt.). Maar dit werd kosteloos binnen garantie vervangen.

Heb jij ook een Audio-Technica ATH-M50 (Zwart)?

ik ga hier verders niets technisch aan toe voegen, maar toch :)

Zelf ben ik al een goeie 2 jaar eigenaar van deze zeer fijne koptelefoon.

Destijds heb ik hem gekocht omdat mijn pa deze koptelefoon aan zijn DPS24 mixer had hangen, en het meer dan geweldig vond klinken :)!

Dagelijks gebruik ik deze gemiddeld 6 uur (heen / terug rijs en op de PC), en soms ook 10 uur achter elkaar.
In deze 2 jaar intensief gebruik heb ik alleen de oorkussens moeten vervangen, deze stonden op het punt van ontbinden en waren niet bepaald zacht meer, echt aan hun einde dus.
De hoofband is nog vrijwel in nieuwstaat, evenals alle andere onderdelen, incl de kabel.
In totaal heb ik hem 2 x laten vallen, en heb hier nooit schade van terug gezien.

Wel is het jammer dat de Aluminium ringen die voor de sier op de buitenkant zitten aan het "roesten" zijn, aluminium roest & aanslag zitten op de ringen, en dit krijg ik er niet af met een nat doekje.

Hij word ook buiten gebruikt, en heeft al een regenbui of 2 overleeft in mijn tas en het mooie leren zakje wat je er bij krijgt.

Deze koptelefoon gebruik ik i.c.m een Creative ZEN vision:M onderweg, en op de pc met een E-Mu 1212m icm een cheapo Millenium HP1 Koptelefoon versterker (gebalanceerd).
Op de Creative ZEN klinkt het al aardig goed, maar op de 1212m echt heerlijk.

De reden waarom ik hem ook onderweg gebruik is omdat de koptelefoon op vrij laag volume al vrijwel alle omgevings geluiden afsluit.
Iedere dag maak ik gebruik van het OV, en heb gewoon een *** hekel aan alle mensen die zitten te bellen, praten schreeuwen of wat dan ook, en deze koptelefoon bied hier na mijn idee een prima oplossing voor.

Kortom, ook voor dagelijks en intensief gebruik is deze koptelefoon geschikt, zolang je er voorzichtig mee om gaat.

[Reactie gewijzigd door ericie op 29 december 2010 17:09]

Gefeliciteerd met je keuze. De M50 is een betere hoofdtelefoon dan de HD280. De HD280 is ook nog eens belachelijk groot en oncomfortabel. Heb je deze test gezien? De M50 wint het van veel duurdere modellen.

Verder vind ik het wel een beetje karige review. Je geeft geen enkele uitleg over waarom je het geluid goed vindt, geen vergelijkingsmateriaal waardoor iedereen maar moet aannemen dat hij goed is, geen foto's van het produkt, geen opmerking over het benodigde vermogen (mp3 speler voldoende? klinkt hij beter vanuit een receiver?) etc.

Je kunt het geluid beschrijven door te beginnen de low-mids-treble proberen te benoemen. Dan krijgt iedereen een beetje een idee van het geluidskarakter. Is hij bass-heavy? gebalanceerd? gedetaileerd? warm/analytisch? etc. :)

Je hebt als negatieve eigenschap "duur" ingevuld. Dit is natuurlijk heel erg subjectief. Deze koptelefoon staat juist bekend om zijn lage prijs in verhouding tot de geluidskwaliteit. Hij kost gemiddeld 115 euro.

[Reactie gewijzigd door Negakinu op 29 december 2010 14:23]

in het buitenland kost hij 115 euro ja. maar in nederland dok je gewoon 160 euro weg
Ze worden niet veel aangeboden maar zijn in Nederland zeker wel voor minder te vinden.

hij kost daar inderdaad 134 euro. Alleen bij afrekenen kom ik er achter dat de prijs exclusief btw en verzendkosten is. Totaal kom je dan op 165 euro alsnog....

zie schermafbeelding https://skitch.com/jatmoos/gtkcg/mid-town

[Reactie gewijzigd door jatmoos op 14 december 2011 18:31]

Dat was mij even ontgaan, dan zijn ze inderdaad lastig te vinden voor een redelijke prijs.
Inderdaad een beetje jammer dat je niets te vertellen hebt over het geluid dat de cans produceren, dat lijkt me toch redelijk essentieel.
Is deze koptelefoon ook comfortabele met een bril? Want ik heb nu een razer kraken 7.1 ( die ook wel goed klinken naar mijn mening ) maar daarmee kan ik niet onderweg luisteren als ik bijvoorbeeld naar school fiets en dan moet ik oortjes in en dat is super irritant want dan hoor je de wind in je oren en de muziek niet meer en hiermee is dat denk ik ( hoop ik ) niet meer zo.