Specificaties 650W (80 Plus Gold), volledig modulair - Bekijk alle specificaties

Seasonic X-650 80+ Gold V2 Review

G_M_C 28 december 2010, laatste update op 28 december 2010, 1.493 views

Seasonic X-650 80+ Gold V2

Pluspunten

• Mooi afgewerkt. Volledig modulair, k de ATX stekkers. Compleet geleverd, meer dan voldoende kabels. Krachtig, stabiel, koel en stil. Ongetwijfeld een lange levensduur. Wat meer wil je van een voeding ?

Minpunten

• De hoge prijs (ik heb 180 betaald) was wellicht een negatief puntje. Nu de prijs is gezakt naar het huidige niveau is dat negatieve punt imo vervallen.

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 5
Uitrusting Score: 5
Koelvermogen Score: 5
Uitrusting en afwerking
De voeding wordt bezorgd in een stevige doos, waarbij de voeding apart nog in een velours zakje zit. Alle bekabeling is bij deze voeding modulair uitgevoerd, ook de ATX 20/24 kabel. Dat maakt dat de voeding een losse unit is. En die is heel netjes afgewerkt. Nette mat zwarte afwerking, de ventilatieroosters zijn mooi afgewerkt en verzonken.

Alle kabels zitten in een apart dubbel uitgevoerd tasje. De ene helft van het tasje bevat de ATX24 kabel + het netsnoer, het andere tasje alle andere kabels.

Aansluitmogelijkheden
Zoals geschreven zijn alle kabels modulair uitgevoerd. En er zitten er meer dan genoeg bij (uit de lijst van de fabrikant, deze kabels zaten er bij mij allemaal bij):

ATX connector (560mm) 20+4 pin
5.25" Drive (440mm+150mm+150mm) 3
5.25" Drive (540mm+150mm+150mm) 3
3.5" Drive (150mm 5.25-3.5" adaptor) 2
6+2 PCIe (580mm) 4

Alle kabels zijn met een sleeve van net-materiaal afgewerkt.

Prestaties en stabiliteit
De voeding levert meer dan genoeg vermogen voor mijn systeem.
In het systeem zit een EP45-DS4, een QX9650@3200 (8x400), 4GB (2x2), 2-tal green HDD's (1Tb p/st), een Vertex2 (120 Gb) en een HD5770. Mijn systeem vraagt maximaal ongeveer 50% van het opgegeven vermogen van de voeding. Die heeft dan ook geen moeite met mijn systeem van stroom te voorzien. Alle lijnen zijn zeer stabiel en blijven ruim binnen de marges voor de voltage. Mijn vorige PSU (Tagan) was niet zo stabiel, wat dat betreft heb ik nog nooit zo'n stabiele PSU gehad.

Warmteproductie
Dit is de reden waarom ik denk dat de voeding een erg goed rendement levert. De voeding wordt namelijk niet warm. Sterker nog: in mijn systeem is de voeding nog nooit warm geweest, ook niet als ik mijn CPU/GPU een beetje stress en benchmarks als bv. furmark draai. Tuurlijk worden de onderdelen in mijn systeem warm, maar de voeding lijkt er geen graadje bij te krijgen.

Geluidsproductie
Dat de voeding niet snel warm wordt heeft een verder voordeel. Want deze voeding heeft een ventilator die alleen aangaat als de voeding warm wordt. En, zoals ik schreef, wordt de voeding bij mij niet warm, waardoor de ventilator gewoon stil blijft staan. Overigens heeft de ventilator bij mij onder normale condities zelfs nog nooit gedraaid. Stiller dan dit wordt het dus niet :)

Koelvermogen
Geen idee wat ik hierop moet schrijven.Er zitten nl. nauwelijks koelblokken in de voeding en van wat ik heb begrepen wordt de behuizing van de voeding zelf als koelblok gebruikt. Maar hoeveel koeling heeft een voeding nodig als die gewoonweg niet warm wordt ?

Ik heb de voeding nu al meer dan een half jaar. Toen ik hem kocht was de voeding een stuk duurder dan nu. Wanneer ik de prijs/prestatieverhouding baseer op die hogere prijs kom ik bij voldoende tot goed. Bij de huidige prijzen is dat anders. Dan kan ik niets anders zeggen dan dat de prijs/prestatiesverhouding gewoon goed is. Ik weet niet of je voor dat geld een betere zou kunnen kopen.

Heb jij ook een Seasonic X-650 80+ Gold V2?

als je nog wat foto's toevoegd en de review iets uitgebreider maakt (dus niet 4 5 regels per kopje) krijg je van mij 4 sterren, op dit moment 2, echter wel een prima begin voor een goede review!