Specificaties Bluetooth trackpad - Bekijk alle specificaties

Apple Magic Trackpad Review

breinonline 26 december 2010, laatste update op 9 januari 2011, 1.769 views

Apple Magic Trackpad

Pluspunten

• Multitouch prima ge´mplementeerd
  • Intu´tief werkend

Minpunten

• Prijs?

Al bij het uitkomen van de Magic Trackpad vond ik dit een interessant product. Ik werk op een Mac Mini (model begin 2009) onder OS X 10.6 en was gewend met een Logitech MX400 muis te werken. De eensknopsmuizen van Apple hebben me nooit bevallen. De eenknopstrackpad met tweevingerscroll wel. De latere uitbreiding op de MacBooks met meer multiclick mogelijkheden heb ik nooit getest. In feite is het Magic Trackpad hetzelfde als in de MacBooks maar dan een stukje groter. Ik heb toch nog even gewacht met de aanschaf om te kijken of er negatieve ervaringen met het Magic Trackpad naar boven kwamen. Toen dat niet het geval was, ben ik tot aanschaf overgegaan.

Uiterlijk
De grootte van het trackpad is gelijk aan dat van het draadloos toetsenbord van apple maar ook naast het bedrade aluminium keyboard wat ik heb misstaat het niet. Het geheel lijkt uit ÚÚn stuk aluminium vervaardigd te zijn. Aan de linkerkant zit een schroefdopje om het batterijcompartiment te kunnen openen, aan de rechterkant een aan-/uitknop. Er zitten geen 'muis knoppen' op het trackpad, de hele bovenkant fungeert als knop (handig bij slepen), maar je kan ook tappen om te klikken.

Ervaringen
Nadat het apparaat gepaird was met de Mac Mini kon ik meteen aan de slag. Ik heb de oude muis naar achteren geschoven en ben aan de slag gegaan. In System Preferences kan je verschillende multitouch bewegingen aan en uitzetten. Ik heb alle bewegingen direct aangezet evenals het tappen om te klikken. Wat voor mij prettig was is dat ook Adobe Lightroom (LR2) snapt dat ik met drie vingers wil bladeren door de foto's. Verder werkt scrollen zowel horizontaal als verticaal erg makkelijk. Ik gebruik ook de vier-vinger bewegingen voor het tonen van het bureaublad of alle vensters ook regelmatig.

Op de dag van aanschaf heb ik mijn vrouw uitgelegd hoe het trackpad werkt en ook zij kon er meteen mee overweg. De muis heb ik inmiddels van de computer losgehaald, die lag alleen stof te vangen.

Het trackpad werkt net zoals een muis met versnellingsbewegingen. Beweeg je je vinger langzaam, dan zal je nauwkeuriger werkend een kleinere afstand over het scherm afleggen als dat je een snelle beweging maakt (over eenzelfde fysieke afstand op het trackpad). Met slepen is dit nog wel eens onhandig, omdat ik dat niet zo snel doe en dan bij de rand van het trackpad uitkom. Je kan echter gewoon een andere vinger op het trackpad zetten, de eerste loslaten en doorslepen.

Ik heb nog geen lege batterijen meegemaakt. In het BT menu van OS X wordt netjes weergegeven hoe vol de batterijen nog zijn. Nu na een maand computeren (enkele uren per dag staat de computer aan) staat deze op 70%.

Al met al vind ik het Apple Magic Trackpad een geweldig product. Het doet wat het moet doen en is een prettige manier van muizen. De te gebruiken multitouch bewegingen werken intu´tief. Het enige wat negatief te noemen valt is de prijs, maar in vergelijking met een goede (Logitech) muis valt dat ook nog wel mee, het is een reŰle prijs naar mijn idee.

Update: mooie unbox review op Youtube gevonden.

Heb jij ook een Apple Magic Trackpad?

Als je de batterijen een nadeel vind moet je deze post maar eens lezen.

Verder heb ik wat foto's voor de luie Tweakers toegevoegd. Op het forum wordt altijd gevraagd wat je zelf heb gedaan voordat je het niet kon vinden... ;)

[Reactie gewijzigd door breinonline op 27 december 2010 08:33]

installeer bettertouchtool! echt een aanrader voor als je die nog niet hebt!
Negatieve eigenschapen:

Ikzelf denk dat de batterijen ook een nadeel zijn.
Voor de rest mooie review maar wij tweakers houden van foto's
Gekke vraag misschien, maar nu een paar maanden verder nog steeds tevreden? Ik zit namelijk zelf erg te twijfelen om er eentje aan te schaffen maar ik vraag me af of ik hem wel ga gebruiken..

Leek me handig tijdens Photoshop om in te zoomen enzo, of is dit onzin?
Ik Photoshop niet zo heel vee; dus is het moeilijker om daar wat over te zeggen. Ik gebruik hem nog steeds met veel plezier. De muis blijft in zijn doos :P