Logitech K800 Wireless Illuminated Keyboard (Qwerty US) Review

mvdam 28 januari 2011, laatste update op 18 januari 2012, 25.354 views

Logitech K800 Wireless Illuminated Keyboard (Qwerty US)

Pluspunten

• Verlicht
  • Draadloos
  • Verlichtingsduur
  • Batterijduur

Minpunten

• Glossy Kunstof rond Toetsen

Changelog:
28-01-2011 Unboxing video toegevoegd van het 2e toetsenbord dat ik sinds kort in gebruik heb.
03-01-2011 Met behulp van de benchbakker een paar tabelletjes gemaakt. Work in progress!
29-12-2010 Alle foto's opnieuw gemaakt
28-12-2010 Eerste Set batterijen leeg
25-12-2010 Eerste Versie Review
22-12-2010 Aankoop

Ik heb dit toetsenbord aangeschaft op 22 December 2010 voor 89 euro bij de Mycom. Van dit aankoopbedrag krijg ik nog 20% teruggestort vanwege de cashback actie van Logitech. Netto komt mijn aanschafbedrag dan neer op een kleine 71 euro. Deze review is nog in ontwikkeling vanwege de batterijduur die ik nog niet exact kan beoordelen.

Ik heb inmiddels ook nog een tweede toetsenbord aangeschaft voor in bed, zodat ik t ding niet de hele tijd heen en weer hoef te slepen. Hiervan zal ik wat video's gaan maken, waarvan de unboxing al in deze review staat! Naast de unboxing video komt er ook een video van hoe de verlichting werkt met de hand-detectie, en nog wat andere dingen die ik zo kan bedenken :). Mochten er van jullie uit nog ideeën zijn dan hoor ik het graag!

In kort is het een extreem fijn toetsenbord met alle knopjes op de goede plek. Dedicated volume controls en bewegingsdetectie. Als je je hand richting het bord beweegt gaat automatisch de verlichting branden, je hoeft dus niet en knop in te tikken om het even te activeren. Heb je je toch bedacht en ga je toch maar niks doen met het toetsenbord dan gaat de verlichting na een aantal seconden weer uit.

Specs title

Echte keiharde specs zijn er niet te noemen van een toetsenbord natuurlijk, maar wat cijfers en dingetjes voor de echte die-hards voor specificaties!

Connectiviteit
Micro-USB en Draadloos radiogestuurd via een Logitech Unifying Ontvanger.

Batterijduur
Tot 10 dagen gebruik

Gebruikte Batterijen
2x Enitime 2000mAh Ni-Mh oplaadbare AA batterij.

Gebruiksafstand
Tot 10 meter

Meegeleverd in de zeer aantrekkelijk te noemen doos zijn:

Het toetsenbord

Een oplaadkabel voor het toetsenbord

Een verlengkabel om de ontvanger dichter bij het toetsenbord te zetten

De unifying Ontvanger

en nog wat boekjes en een cdrom.

Ja, een draadloos verlicht toetsenbord, voor zover ik weet zijn er geen of weinig toetsenborden op de markt die deze 2 functionaliteiten succesvol combineren. Afgezien van toetsenborden in notebooks en dergelijke.

Het toetsenbord is een prettig ramplankje dat makkelijk wegtikt. De toetsen zijn afgerond en hebben een kleine deuk erin zodat je vingers er prettig in vallen. Maar de hoofdvraag is natuurlijk, hoe is het met de batterijduur gesteld? Ik merk in het dagelijks leven niet dat het toetsenbord extreem snel leeg gaat. Ik zal hier nog wel het een en ander in gaan bijhouden hoeveel toetsaanslagen het toetsenbord bijhoudt op één lading en hoeveel uur gebruik dat is, dan is er wat meer duidelijkheid. Het is en blijft een toetsenbord met een hoop lampjes erin die toch wel relatief veel stroom verbruiken. Verwacht dus geen batterijduur van maanden gebruik zoals bij andere logitech bordjes die geen verlichting erin hebben zitten.

Sinds de aanschaf woensdag 22 december 2010 heb ik het toetsenbord bij ontvangst opgeladen en sindsdien tot moment van schrijven (26 december 12:46) niet meer gedaan. Momenteel is de batterijstatus 1 streepje, van 3 beschikbare. Nu is de batterij-indicatie van Logitech vaak niet helemaal accuraat wat betreft het voorspellen van de hoeveelheid prik die er nog is, dus hoe lang hij nog mee gaat gaan we ervaren. Ik gebruik het toetsenbord op alle verlichtingsstanden, ver en dichtbij van de ontvanger gemiddeld ongeveer 8 uur per dag, soms een beetje meer en soms een beetje minder, met ongeveer 15.000 toetsaanslagen op een gemiddelde dag.

Al met al is een draadloos toetsenbord dat ook nog verlicht is natuurlijk ideaal om van je pc plek even mee te nemen naar de bank of in mijn geval bed en daarmee je pc via een beamer te bedienen. Ook is het prachtig voor mensen die een glazen bureau hebben en zodoende liever geen kabels willen hebben lopen over hun bureau.

Ik heb er net al het een en ander over gezegd, de batterijduur. Het sap van de K800 wordt geleverd door twee Enitime batterijen van 2000mAh, die ook meegeleverd wordt in bijvoorbeeld een G700. Deze batterijen hebben hun kracht al meer dan bewezen in eerdere producten van logitech. De vraag wordt dan: Heeft Logitech haar toetsenbord zuinig genoeg gemaakt om er een behoorlijke accuduur uit te halen? Tot zover lijkt dat wel behoorlijk het geval te zijn. Na 4 dagen intensief gebruik heeft het toetsenbord nog geen enkele moeite met het bijhouden van mijn getik. En hoewel de batterij-indicatie aangeeft dat het toetsenbord nog maar ongeveer 1/3e van de beschikbare power overheeft, vermoed ik dat het nog wel iets langer duurt dan een dag voordat hij het opgeeft. Van een volledig lege naar volledig volle lading duurt ongeveer een kleine 3 uur. Ervaring leert dat de batterij-indicatie van logitech nogal eens een beetje vaag wil zijn en ik vermoed dat dat in dit geval ook zo is. Zodra ik meer ervaring heb met de batterijduur van dit toetsenbord zal ik dit stukje updaten met wat accuratere informatie.

Toetsaanslagen
Initial Chargehttp://tweakers.net/ext/f/5tXmPRX9v8tCwHYJNcSWuMS9/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/FAfWS6qqTt23LVUMupU6P7IC/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/JvZSkCfe2x7hB08PSNZQNx9V/full.png 43254
1/4 verlicht (ong)http://tweakers.net/ext/f/Ns4fSXIaVOu2ZXg4n20lQ51E/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/ynG72vpO9oZ0dPDSjoSqmKOJ/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/GgzL8c9VevxW6am4lJ41XT3H/full.png 180000
2/4 verlichthttp://tweakers.net/ext/f/5tXmPRX9v8tCwHYJNcSWuMS9/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/FAfWS6qqTt23LVUMupU6P7IC/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/JvZSkCfe2x7hB08PSNZQNx9V/full.png 0
3/4 verlichthttp://tweakers.net/ext/f/Ns4fSXIaVOu2ZXg4n20lQ51E/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/ynG72vpO9oZ0dPDSjoSqmKOJ/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/GgzL8c9VevxW6am4lJ41XT3H/full.png 0
4/4 verlichthttp://tweakers.net/ext/f/5tXmPRX9v8tCwHYJNcSWuMS9/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/FAfWS6qqTt23LVUMupU6P7IC/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/JvZSkCfe2x7hB08PSNZQNx9V/full.png 41858
Rood>Uithttp://tweakers.net/ext/f/Ns4fSXIaVOu2ZXg4n20lQ51E/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/ynG72vpO9oZ0dPDSjoSqmKOJ/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/GgzL8c9VevxW6am4lJ41XT3H/full.png 64030

Dagen
Initial Chargehttp://tweakers.net/ext/f/5tXmPRX9v8tCwHYJNcSWuMS9/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/FAfWS6qqTt23LVUMupU6P7IC/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/JvZSkCfe2x7hB08PSNZQNx9V/full.png 7
1/4 verlicht (ong)http://tweakers.net/ext/f/Ns4fSXIaVOu2ZXg4n20lQ51E/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/ynG72vpO9oZ0dPDSjoSqmKOJ/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/GgzL8c9VevxW6am4lJ41XT3H/full.png 17
4/4 verlichthttp://tweakers.net/ext/f/5tXmPRX9v8tCwHYJNcSWuMS9/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/FAfWS6qqTt23LVUMupU6P7IC/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/JvZSkCfe2x7hB08PSNZQNx9V/full.png 3
Rood>Uithttp://tweakers.net/ext/f/Ns4fSXIaVOu2ZXg4n20lQ51E/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/ynG72vpO9oZ0dPDSjoSqmKOJ/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/GgzL8c9VevxW6am4lJ41XT3H/full.png 9

Deze tabellen zijn voorhet laatst geupdate op 28-01-2011. Momenteel ben ik nog bezig met 1/4e van de verlichtingskracht meten hoe lang/hoeveel toetsaanslagen ik daarmee doe. Voorzover ik kan zien zijn de benamingen die ik gegeven heb wel behoorlijk duidelijk. 1/4 staat voor 1/4e kracht van de verlichting. Rood>uit staat voor het punt dat het toetsenbord aangeeft "leeg" te zijn, zijn verlichting uitschakelt en de powerindicatie een rode led weergeeft. Zolang duurt het dan nog voor het toetsenbord daadwerkelijk leeg is.

Ik zal de punten die Tweakers.net belangrijk vindt in een productreview ook nog even kort aanstippen en mijn aantal sterren toelichten. Soms zal er wat meer over te zeggen zijn dan andere keren.

De ergonomie van dit bordje ligt in de lijn van wat je van de high-end borden kunt verwachten van Logitech. De toetsen tikken lekker weg, niet te zwaar niet te licht, geen echte wiebel in de toetsen en de verhoging in het bord is ook fijn. Tevens zijn er nog 2 rubber pootjes waarmee je het toetsenbord nog eens 8 graden hoger kunt zetten. Verder is het nog mogelijk om het toetsenbord op zijn achterkant rechtop te zetten zodat ie minder plek in neemt op je bureau.

Dit onderdeel heb ik dan ook met 5 sterren / Zeer Goed beoordeeld

Met de functionaliteit, voorzover je die kunt verwachten van een toetsenbord zit het meer dan snor. Als we een gemiddelde ramplank als 3 sterren nemen, ergo een toetsenbord zonder mediatoetsen, verlichting, met een draadje, dan kan ik op basis van de functionaliteit alléén al zeggen dat dit bord 5 sterren verdient!, alleen dat is natuurlijk niet het enige waar ik mijn oordeel op baseer, de functies moeten ook in de praktijk goed werken. De verlichting moet het goed doen en behulpzaam zijn, de letters goed en gelijk verlichten. En in het geval van dit toetsenbord is het geheel ook nog eens draadloos wat nog eens een behoorlijk pluspunt is (voor mij). Het toetsenbord houdt het een behoorlijk tijdje uit zonder aan een stekker gelegd te hoeven worden. Overigens is het ook mogelijk om die stekker in een 220V-usb lader te doen voor versneld opladen! Wat in mijn ogen een jammer punt is aan dit toetsenbord wat ten opzichte van mijn vorige toetsenbord (de wired illuminated) nogal tegenvalt, is dat de F toetsen niet allemaal toegewezen kunnen worden. Voorheen kon ik via een omweg de mediatoetsen op de F10, 11 en 12 toetsen doormiddel van de F-lock permanent aanzetten en de overige toetsen weer toewijzen naar de originele F-toetsen. Echter op dit bord is het alléén mogelijk om F1, 2, 3, 4 en de rekenmachinetoets toe te wijzen.

Desondanks dat kleine ongemakje 5 sterren voor functionaliteit

Het is een toetsenbord, geen muis dus ik weet niet zeker in hoeverre precisie van toepassing is. Ik kan rustig gamen erop zonder dat er toetsaanslagen weggelaten worden, en ik heb het idee dat ik minder toetsen mis aansla door de vorming van de toetsen.

5 sterren

De vormgeving van dit toetsenbord is in mijn ogen een heel eind richting wat ideaal mogelijk is met de huidige middelen. Echter zijn er wel een klaar verbeterpuntjes, waaronder het kunstof rond de toetsenblokken. Deze is gemaakt van glimmend zwart kunstof, en dus een vingerafdrukmagneet, en ik sluit niet uit dat na een keer een doekje eroverheen halen er ook nog wel een paar krasjes opzitten. Dit wordt wel weer gecompenseerd door het feit dat je het toetsenbord op zn gat rechtop kunt zetten (op de kant met de usb poort) om ruimte te besparen op je bureau, of als je hem even uit de weg moet hebben. Wat een erg mooi detail is weer is het randje doorzichtig kunstof rondom het hele bord, en de kleuren die voor de onderkant gebruikt worden.

4 sterren vanwege het glimmende kunstof rond de toetsenblokken.

Hier ook 4 sterren, mede vanwege het eerder genoemde glossy stuk kunstof. Verder voelt het bord solide aan, weinig flex als ik ermee op schoot zit in bed, en de afwerking is ook zeer goed te noemen.

Voor een toetsenbord dat doet wat dit bord doet, met een dergelijk goede typervaring is wat mij betreft wel ongeveer deze prijs waard. Je koopt veel grotere troep voor 71 euro.

5 sterren.

In mijn ogen een toetsenbord dat iedereen die een mediacenter heeft bij zijn tv, die in het donker typt, zijn toetsenbord veel verplaatst, of gewoon houdt van een opgeruimd bureau zonder kabels die in de weg liggen en lelijk liggen zijn een superbord. Als ze het hele bord van mat kunstof hadden gemaakt had er nog een klein pluspuntje bijgekund. Maar desondanks is het zonder twijfel het beste toetsenbord dat ik tot nu toe in en onder mijn handen heb gehad.

Tabellen met dank aan Terw_Dan's benchbakker!

Heb jij ook een Logitech K800 Wireless Illuminated Keyboard (Qwerty US)?

Erg mooie review!
Lekker uitgebreid!

Ik vind het ook een gave ramplank, vooral draadloos en verlicht.

Ik heb ooit een draadloos setje van Logitech gehad, en dat vond ik niks, vooral met gamen, maar dat zal met geen een tobo en muis lekker werken.

Hulde voor deze review in ieder geval! _/-\o_
Ik heb nu wel ongeveer de ideaal mogelijke setup, (draadloos dan) een G700 en dit ramplankje :) Gamen op bed 4 meter verderop gaat prima :)
Ik heb de voorloper van de G700, de G500.
In combinatie met een Logotech G110, erg fijne ramplank!
Die G700 kun je dacht ik ook bedraar gebruiken he?
Wat is het verschil tussen bedraad en draadloos, is dat merkbaar?
Compleet niet afgezien van de accu die leeg gaat. Sowiso neig ik naar zwaardere muizen dus ik vind het gewicht dat het toevoegt wel lekker :)
Bedankt voor het melden van de cashback. Dat had ik helemaal gemist.

(persoonlijk mis ik wat gevoel met deze toetsenbord. Omdat de tikaanslag veel korter is dan een normaal toetsenbord. En doordat het meerdere toetsen kan registreren moet je sneller loslaten voordat ie teveel registreerd)
Hoe bedoel je snel loslaten? Je kunt gewoon de delay in windows instellen hoelang het duurt voordat er een toets herhaald gaat worden, als je dat bedoelt tenminste.
Gokje - het is met dit ding makkelijker om per abuis meer toetsen aan te slaan dan de bedoeling was, vanwege de lichtere en kortere aanslag.

Lijkt me overigens een kwestie van wennen, meer niet. Mijn Acertje van de zaak waar ik nu achter zit (een Veriton doosje geloof ik) werd ook geleverd met een plat tobo met lagere toetsen met een kortere aanslag, en dat was ik ook niet gewend (heb altijd full-size gehad, waaronder de MX5500 desktop en nu de G19). Maar ik ben er ook in no-time aan gewend en ik moet zeggen dat ik dit wel erg lekker vind typen.
Hmm misschien is deze review al wat oud om op te reageren maar i give it a go. Ten eerste bedankt voor de goede en volledige review; ik heb er veel aan gehad en dergelijke reviews maken tweakers zo fijn. Dus lof allom! Ik had nog wel een vraag die ik niet beantwoord heb kunnen krijgen: moet je het toetsenbord met de aan/uit knop uitzetten om de batterijduur langdurig te verlengen of is het effect verwaarloosbaar?
Ik heb nooit gemerkt dat dit een significante verbetering gaf van de accuduur, hooguit als ik het toetsenbord een tijd niet gebruik.

Ik gebruik het toetsenbord uit de review nog steeds! En haal er ruime gebruikstijden mee :)

De aan/uit is ook makkelijk als je het toetsenbord mee wil nemen of hem met een andere ontvanger wil paren.

Lang verhaal kort, het maakt weinig uit. :)
Thanks voor de reactie. Niet verwacht dat er uberhaupt nog gereageerd zou worden ;)
Fijn om te weten dat dit niet veel uitmaakt want ik ga gegarandeerd vergeten om hem uit te zetten. Nu ik dit weet ben ik overtuigd en ik ga hem zo gelijk bestellen. Ook goed om te horen dat het ramplankje ook een goede bouw heeft, niet geheel onbelangrijk natuurlijk.
Thanks dus _/-\o_
Mooie review!

Het enige wat ik me afvraag....kun je ook met draadloos de bios in?
Of is de usbontvanger dan nog niet aktief?
Je kunt met draadloos de bios in ;) De ontvanger is dan reeds actief :)
Ik las trouwens dat je de wired illuminated ook hebt. Is die nog in gebruik of gaat die in de V&A?
Dat is nu mijn test-ramplankje :), overigens is die niet meer in superstaat. Heeft een keer met iets ruws in een doos gezeten tijdens een verhuizing :'(
Mede dankzij deze review typ ik dit bericht vanaf mijn hagelnieuw K800 bordje :) Cashback actie ook al ingevuld :)
Ghehe, fijn om te horen :), veel plezier ermee!
Mijn complimenten met deze mooie review. Heb het echt met plezier gelezen en vondt vooral de plaatjes van de verschillende verlichtingsniveau's erg mooi.

Top!
Die cashback actie, loopt die rechtstreeks bij Logitech of bij het bedrijf waarbij je m besteld hebt? Ik heb net een exemplaar besteld bij bol.com. Die 20% cashback zie ik ook wel zitten....

Mijn vorige ramplank was ook een wired logitech illuminated maar ik moest er weer eens zonodig een glas icetea cranberry overheen gooien... :'(

[Reactie gewijzigd door Techno Overlord op 29 december 2010 13:56]

Die Cashback loopt bij logitech via www.logitech.com/laptop en als ie dan net als bij mij de UK als land aanvinkt, moet je even onderin je land kiezen :). Dan kun je je gegevens invullen en komt t jouw kant op!
Heb m inmiddels binnen en ben t helemaal eens met jou review! Die cashback is ook geweldig. Heb gelijk ook maar me nieuwe webcam mee ingedient! (y)
Is het mogelijk het toetsenbord bekabeld te gebruiken dmv de micro-usb kabel? En kun je hem gebruiken terwijl de micro-usb kabel hem oplaadt?
Het is niet mogelijk om het toetsenbord zonder de ontvanger te gebruiken ;) (net getest), je kunt hem wel gewoon blijven gebruiken terwijl deze aan het laden is. Eventueel kun je zelfs de usb kabel in een 220-5v doen voor sneller opladen :)
En als je em aansluit, kun je dan de verlichting permanent aan zetten (als een soort k740)?
Om mijzelf maar antwoord te geven :+ , nu ik hem inmiddels ook heb: ja, de verplichting gaat permanent aan zodra je de usb kabel aansluit.
Goede review. Is de verlichting echter blauw of wit ?

Ik heb momenteel een razer muis en een sweex toetsenbord met blauwe verlichting, en zou mooi zijn als ik alles blauw zou kunnen houden. Vind het wel jammer dat je bij deze logitech niet eventueel de kleur kan kiezen zoals bij sweex (rood of blauw).
De verlichting is wit. (Zoals volgens mij ook vrij duidelijk te zien is op de foto's ;) )