Need For Speed: Hot Pursuit (2010), PC (Windows) Review

CZero 24 december 2010, laatste update op 24 december 2010, 2.134 views

Need For Speed: Hot Pursuit (2010), PC (Windows)

Pluspunten

• Online, continue vecht je tegen je vrienden. Dit maakt de replay waarde enorm hoog. Je blijft terugkeren en verbeteren en kijken waar je de baas kan blijven.
  • Korte en harde actie. Heel veel fun!

Minpunten

• Veel arcade, zodat een aantal mensen diepte zullen missen. Het ea-vriendensysteem blijft wat gammel en de interfaces daarvan zijn vaak *kuch*niet zo intuitief*kuch*. Maar het werkt wel.

Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 5
Besturing Score: 4
Geluid Score: 4
Beeld Score: 3
Gameplay Score: 5

Het kon eigenlijk ook niet mis gaan: Wanneer EA naar Criterion Games stapt om te vragen of ze de leukste Need for Speed ooit (imo!), namelijk Hot Pursuit willen remaken, tja, wat kan je dan nog gebeuren? Er is geen Burnout die ik niet gekocht heb. Bij alle burnouts heb je het gevoel van extreme snelheid en gewoon plat: RACEN. Wat konden hun met Hot Pursuit?

Iets minder snel, wel Hot Pursuit!
Vreemd genoeg hebben ze wat mij betreft niet het gevoel van belachelijke snelheid weten te overbrengen naar Need for Speed: Hot Pursuit. Het gaat lekker hard en leuk, maar het "oh holy crap!" gevoel van Burnout is het beslist niet. Dat vind ik ergens wel jammer. Toch is het boefje en politie spelen er wel heel leuk in gezet: met "wapens" als EMP, spijkermatten, heli's die spijkermatten ver voor je uit kunnen droppen, stoorzenders, turbo's en blokkades is het een prettig maar niet verstorend arsenaal om elkaar te lijf te gaan.

War?
Gelukkig is het geen war-game geworden: je hebt van alles maar een beperkte lading en de impact is vaak goed te overzien. Dus het belangrijkste dat je moet doen is en blijft: racen (en hard!).

Graphics:
De wagens zijn realistisch gedaan, ik vind ze prachtig. De graphics daarentegen geven me een gemixed gevoel. Ik vind dat er veel te zien en veel detail is, toch voelt het allemaal wat kaal als ik naar mijn scherm kijk? Waar hem dat precies in zit weet ik niet. Niet in de prachtige wagens en de wisselende landschappen in ieder geval... Na een intitieel teleurgesteld gevoel is dit weggetrokken en kijk ik er denk ik anders naar: ik vind het nu wel rijk aangekleed. Misschien dat toch een van de lezers zich in mijn wazige opmerking herkend en me kan uitleggen wat ik mis... Misschien alleen wat glow ofzo?

Diepte:
Veel reviews noemen het een wat platte game met niet zoveel inhoud. Ik kan dat niet tegenspreken, maar toch voelt het voor mij niet zo? Het is een race-game, waarin je continue nieuwe dingen vrijspeelt: nieuwe auto's, events, wapens, rankings etc. Ik geniet er echt van. Maar het heeft geen wendingen of dat soort zaken. Misschien hadden de reviews personages en verhaallijnen gehoopt? Ik iig niet, ik ben dan ook erg dankbaar voor het ontbreken hieraan!

Carriere:
Eigenlijk werkt NFS:HP zoals je mag verwachten. Rustig starten met trage auto's en weinig keus. Even wennen aan de game, de bediening en het racen, om vervolgens in de vorm van beloningen door te mogen naar nieuwe events. Telkens wordt je scherm gevuld met nieuwe auto's en events wanneer je wat haalt. Als er hier iets aan te merken is, is dat je in het begin wel heel erg veel beloond wordt voor je gevoel. Later wordt dat gelukkig wat spaarzamer, zodat je naar punten toe gaat werken. Goede prestaties leiden tot XP. Een hoop XP leidt tot een nieuw level, met nieuwe perks en betere dingen. Er zijn 2 carrieres, welke je beiden doorloopt: politie en racer. Beide carrieres zijn dwars door elkaar te spelen en beiden gaan tot level 20.

Online:
En als je naar de vorige 2 alinea's kijkt, is het misschien ook wel een plat spel. Maar daar komt het gebeuren van Criterion om de hoek kijken: Je bent online. En dat heeft een hele grote impact op je spelbeleving! De tijden van je vrienden en van jezelf worden continue uitgewisseld. Wanneer je de tijd van je vrienden klopt hoef je alleen maar te bevestigen aan de game dat je ze ermee wil treiteren: "I've beaten ... 's time with 3,45 seconds" wordt geplaatst, waarop die dat ook als bericht op zijn wall terugziet. Er zijn dagen dat als ik het spel opstart, ik helemaal niet verder speel maar alleen de uitdagingen vanaf mijn racer-wall speel om de tijden van mijn vrienden te kloppen (soms voor de zoveelste keer). Wanneer ik een nieuw event speel probeer ik het niet alleen te halen en eerste te worden, maar heb continue de tijd van mijn vrienden in mijn hoofd, welke me voor aanvang nog eens goed onder de aandacht wordt gebracht. Ik ben dus alles behalve alleen bezig mijn game te verslaan: ik wil mijn vrienden verslaan. Die diepte en verrijking, dat maakt NFS:HP een heel erg andere en rijke beleving voor me. Het is zo ongelofelijk veel leuker om tegen je vrienden te rijden dan tegen een AI! De online games zijn natuurlijk leuk en spannend, maar ook als er niemand online is heb ik hetzelfde gevoel. Rijd ik niet tegen ze, dan wel tegen hun tijden!

Conclusie:
Ik kan hier enorm van genieten en ben erg into het genre... Dit spel brengt wat ik hoopte en meer. Actie, races en een gevoel van wedijveren met mijn vrienden. Meer dan andere racegames dat ooit bij me gebracht hebben. Burnout Paradise was hier de start in, maar hierin is het veel en veel rijker imo. Ik raad mensen die het lekker vinden om te racen, niet extreem realistisch, niet bijzonder dit of dat, maar gewoon hard arcade deze game enorm aan!

Heb jij ook een Need For Speed: Hot Pursuit (2010), PC (Windows)?

Reviews door de redactie

Goede review! Ik vind het ook jammer dat NFSHP is doorgeslagen naar arcade. Die spike strips en roads blocks kan nog net, maar die helicopter hoeft van mij niet zo. Ook jammer dat elke auto (door gebruik te maken van nitro) dezelfde snelheid kan halen. Besturing vind ik echt tegenvallen, je kan meestal niet lekker soepel de bocht door met een auto en je wordt wel erg snel beloond wat ik qua gameplay niet zo tof vindt.
De bediening vond ik ook wat lastig, maar sinds ik (erg gemakkelijk!) mijn PS3 controller aan mijn pc heb gehangen is die erg goed en lekker :)
<quote>
Graphics:
</quote>

Ik heb precies hetzelfde, het ziet er prachtig uit maar toch mis ik iets. Ik heb het aan een aantal mensen laten zien en ze hadden allemaal hetzelfde maar tot nogtoe heeft er niemand de vinger op kunnen leggen wat het precies is.

Tweede kerstdag zal ik eens een hele dag om zeep helpen door NFSHP:R te spelen misschien dat ik ineens een vlaag van inspiratie heb dan.
Interessante reactie, ik heb hetzelfde gevoel ervaren. Ik denk dat het een combinatie is van een statische omgeving, weinig voertuigen op de weg en een soms wat troosteloos landschap.
Goede review :)

ik vind het een leuk spel om te spelen maar wat ik minder leuk vind aan de game dat als je crashed dat filmpje van de crash, dat duurt me net lang genoeg. Crash is prima maar ik wil graag op volle snelheid verder en het stuur foutje wat ik juist maakte herstellen. In MW ging je toch lekker door de blokkades heen terwijl je hier crashed in de blokkades. Net of het spel niet helemaal weet wat ie wil, je gooit spikes en hop er rijdt iemand over en je hebt de hele blokkade gemist. Turbo in het race gedeelte is leuk bedacht en heeft een vet geluid _/-\o_
Zeer goede review!

Ik heb deze spel nog niet gespeeld. Wel heb ik de oude versie gespeeld, denk 10 jaar terug of zo. Ik keek al lang uit op dit spel. Wordt binnenkort kopen en racen :-)
Rijden in een Bugati Veyron SS, auto van 1,8 miljoen euro. In werkelijkheid niet mogelijk voor de meeste van ons, virtueel zeker wel :-)

Als autogek speel ik NFS heel graag. GRID vond ik ook wel gaaf trouwens.
Gisteren nog die oer oude need for speed Hot Pursuit III gespeeld. Waarbij de corvette van de politie het goed deed. Speelde het in het duits, omdat ik dat leuker vond. Maar anyway. Gisteren deze binnen gekregen en ik ben meteen verslaafd. Was gisteren tot 11 uur in de avond alleen maar aan het racen geweest. Wat ik nog wel mis is dat ik graag met zijn 2 op een pc kunnen spelen.

Veder mooie review.
Zeker in cobinatie van een stuur is het goed te doen.
ha die steph, groeten je overbuurman!
heeft dit spel physX?

goede review btw

[Reactie gewijzigd door SupremeRick op 24 december 2010 16:44]

nope. bovendien zijn er ook vrij weinig onderdelen die 'uit elkaar kunnen vliegen'. Het is niet de kwaliteit van physics die je kent van de circuitgames, zoals shift. de paaltjes die je omver rijdt blijven dan ook heel droog dezelfde vorm hebben, ik vind het er persoonlijk nogal houterig uitzien.
Heb jij tijd om die paaltjes te zitten bestuderen dan? Tegen dat die dingen de grond raken ben ik meestal al een kilometer verder. :P
Meestal als ik een paaltje raak sta ik de volgende seconde tegen een rotsblok ;)
Erg goede review. Wat me erg heeft teleurgesteld dat het wegrijden zo nep is als maar kan. Ook al rijd je met 15km/h weg, je banden piepen en spinnen als een gek. :)
Ook is het jammmer dat ik bij mijn (net aangeschafte) Logitech G27 in het midden een hele grote ''deadzone'' heb. :?
Wat konden hun met Hot pursuit?

Wat konden zij.....