Corsair Force F60 (34nm) 60GB Review

DonJoe 23 december 2010, laatste update op 24 december 2010, 866 views

Corsair Force F60 (34nm) 60GB

Pluspunten

• Performance
  • Geluidsproductie

Minpunten

• Relatief hoge prijs per GB

Gebruik momenteel een aantal computers, maar geen enkele met een SSD. Toen de HD van mijn "werk-pc" toch te luidruchtig begon te ratelen, heb ik het gewaagd om eens een SSD aan te schaffen.

Testsysteem:

OS: Windows XP 32bit.
Typische taken voor een "office-pc", dus vnl. e-mail, browser, office, ...

Hardware:
- Core2Duo E6750
- Mobo Asus P5K-E
- HD controller: integrated ICH9R
- HD WDC-3200KS
- Memory: 2GB Corsair XMS2 DDR2 PC2-6400

Uitpak en inbouw

Dit ding is echt piepklein! Vergeleken met de HD's van de gebruikelijke kilo is dit een speelgoedje. Ter vergelijking zie je hier 'm liggen naast mijn MX-500 muis.

Aansluitingen zijn de reguliere SATA power en data, en er is een handig adapter-tray'tje bijgeleverd om het ding in een 3.5" opening te krijgen. 4 Vijsje (ook meegeleverd) indraaien, en het ding kan de PC in.

Installatie

Aangezien de bestaande OS install me nog prima beviel, heb ik de HD gecloned met Acronis True Image: beide opslagmedia (HD en SSD) aan een SATA poort, booten van de Acronis cd, en clone HD. Minuten later was alles gecloned. Shutdown, HD disconnect, en booten maar. Vlotjes.

Gebruik

De bedoeling van een SSD is uiteraard niet om het als pakbeest te gebruiken, maar om een snellere bootschijf (en programmaschijf) te hebben. En daarin is de aankoop zeer geslaagd te noemen!

Ik ga hier geen uitgebreide benchmarks posten (die vind je zo in andere reviews te over), maar ik heb me meer gefocust op het praktische gebruik: wat doet dit ding nu merkbaar beter in de praktijk?

Ter info: ik heb geen optimalisaties gebruikt, het OS is zoals gezegd gecloned van een HD. De tijden hieronder zijn dus zeker te verbeteren met de gebruikte hardware, maar dit geeft je een goede indicatie wat het verschil is "out of the box".

1. HD - WD3200KS (300GB, 16MB cache, 7200rpm)
  • post: 13"
  • tot login scherm 1'04" (dus 51")
  • start menu functioneel 2'.01" (dus 57")
2. SSD - Corsair F60
  • post: 13"
  • tot login scherm 33" (dus 20")
  • start menu functioneel 53" (dus 20")
Tenslotte nog een synthetische benchmark gedraaid: HD Tune (read). Was een beetje verbaasd dat de curve niet lineair liep, maar heb de test enkele malen herhaald met hetzelfde resultaat.

Een tijdswinst van meer dan 50% in totaal, en 3x sneller bij de afzonderlijke onderdelen, dat mag met recht en reden spectaculair genoemd worden. Voeg daar dan nog eens bij dat de machine nu op 6 seconden resumed van hibernate (dus niet standby) en dat je van dat vervelend geratel afbent, dan kan ik enkel positief zijn.

Noot: ik weet dat het OS niet echt afgestemd is op SSD's (met name voor de TRIM functionaliteit). In ieder geval heb ik daar nu nog geen last van, en later, dat zien we dan weer wel.

Heb jij ook een Corsair Force F60 (34nm) 60GB?

Als je geen trim hebt en wel hibernate gebruikt,,,,Wordt je ssd dan niet heel rap langzamer? Heb zelf geen ssd, maar lijkt mij niet echt jofel.
Aangezien ik 'm nog maar net in gebruik heb, kan ik daar nog niks over zeggen. Maar moest het zo zijn, dan lossen we dat dan op (en voeg ik dit toe aan de review uiteraard).