AKG Mini K 420 (Blauw, Grijs) Review

jeob 23 december 2010, 875 views

AKG Mini K 420 (Blauw, Grijs)

Pluspunten

• Geluid
  • Geluid
  • Opvouwbaar
  • Gaat niet kapot, afgezien van de kabel.

Minpunten

• Kabelbreuk
  • Lamme scharniertjes

Ik loop nu al zo'n 2 jaar met de K420 rond, het was mijn tweede hoofdtelefoon, na mijn Sennheiser HD595.
Mijn derde K420 is op dit moment onderweg bij de mediamarkt.

In de doos.
De doos ziet er mooi uit, met een raampje achter een magnetisch deurtje, zachte matzwarte kleur en duidelijke foto's van het product. De doos word boven en onder gesloten met een scheurrandje, bekend van de diepvries-spinazie. in de doos zit de koptelefoon, volledig opgevouwen, de garantievoorwaarden, en een hoop waarschuwingen.

Gebruik en comfort.
De K420 zit fijn op je hoofd, de kussentjes zijn zacht en niet al te dik. De oorstukken draaien met de hoek van je oren mee. Door het stuk metaal dat door de hoofdband loopt is het mogelijk de band een beetje te buigen, zo word hij strak of minder strak. Je kunt door in totaal vier scharnieren in de koptelefoon het geheel volledig plat en klein opvouwen, handig voor in je tas. Er word een tasje meegeleverd, ik gebruik het nooit maar het is misschien goed om de kabel te beschermen. Het tasje is verder gewoon van stof. De scharnieren worden na enig gebruik al snel wat lam, jammer, maar het geluid word er niet minder van. Bij het exemplaar dat ik het langste had merkte ik dat na ongeveer een jaar de kussentjes wat platter begonnen te worden en iets minder comfortabel. Als je de koptelefoon op je hoofd hebt en je bukt voorover kan gaan schuiven, maar hij zal niet snel van je hoofd afvallen. Als je de K420 in bed gebruikt en je gaat op een kant liggen zal je al snel merken dat je op een stuk hard plastic ligt met je oor. Ik gebruik mijn K420 ongeveer 2 a 3 uur per dag. De kabel is bij mij voor de tweede keer gebroken (en voor de derde keer bij een akg product, bij mijn sennheiser cx300 gebeurde dit ook om de haverklap). De kabel is dan ook het grootste nadeel van het geheel. Ik denk niet dat het bij andere merken minder is, aangezien bijna alle merken tegenwoordig dezelfde dunne kabeltjes gebruiken.

Het geluid.
Het geluid van de K420 is voor mij ideaal, de bas is zeker aanwezig maar overheerst niet, hij is niet dermate versterkt dat je alleen nog maar een lage toon hoort. Het instrument is te herleiden. De middens zijn gedetailleerd en mooi gebalanceerd ten opzichte van de hoge en lage tonen. de hoge tonen zijn niet schel.
Na aanschaf is het sterk aan te raden om het te laten 'inbranden', je maakt dan het membraan van de speaker soepeler dan uit de fabriek, na tijden stil te hebben gehangen. De ruimtelijke verdeling word duidelijk beter, en de details, plectrums op snaren ipv alleen het geluid van de snaar, zijn duidelijker hoorbaar. De bas word iets sterker.

Door het ongelofelijk fijne geluid wil ik niet van mijn K420's af. Hoe vaak de kabel ook breekt. Door de 2 jaar garantie zal ik altijd eerder de kabel breken dan de twee jaar. Die telkens opnieuw begint als je je nieuwe koptelefoon ontvangt. Ik kan de K420 aanraden aan iedereen die nieuwe oortjes of een portable koptelefoon wil aanschaffen. Het verschil tussen oortjes en de koptelefoon is fenomenaal, voor 50 euro heb je een zeer goede koptelefoon die je overal kan gebruiken.

Heb jij ook een AKG Mini K 420 (Blauw, Grijs)?

Tijdje terug dat je deze review geschreven hebt, maar ik wil er toch even op reageren. Ik heb de K420 nu sinds oktober 2010 ongeveer.

Ik gebruikte de K420 in het begin ook 1 a 2 uur per dag. Nu al een jaar denk niet meer zo veel, maar wel van tijd tot tijd nog eens (langere reizen in de trein/vliegtuig, maar niet meer voor korte stukjes te voet/fiets).

In de bijna drie jaar dat ik de koptelefoon heb is er nog geen kabelbreuk voorgekomen. Wel is het zo dat het kabelomhulsel bij de 3,5mm jack nu begint te scheuren waardoor de 'echte' kabel zichtbaar wordt. Verder merk ik nu ook wel dat de kussentjes beginnen te slijten.

Wat ik zelf nog niet heb ervaren (of gewoon niet echt merk) is dat de scharniertjes slijten. Ik bedoel, ze gaan niet echt stroef of zo, maar dat gingen ze kort na aankoop ook niet. Verder is het me nog nooit gelukt om de koptelefoon te buigen (zoals jij zegt dat mogelijk is door de metalen hoofdband). Dus óf ik buig niet hard genoeg óf de mijne wil gewoon niet.

Grappig om te lezen dat sommige ervaringen overeen komen en andere weer niet.

Ik weet niet of ik na deze (als hij eens kapot gaat) weer een K420 neem of een kleine upgrade naar een K450. Deze bevalt me eigenlijk prima, maar ben dan toch benieuwd of een K450 de dubbele prijs waard is.