Asus A8R32-MVP Deluxe, Xpress 3200 (PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394) Review

Hekking 28 september 2006, 491 views

Asus A8R32-MVP Deluxe, Xpress 3200 (PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394)

Pluspunten

• 8 Usb ports
  • Overklokbaarheid
  • Stabiel
  • Koele north/south bridge

Minpunten

• Lage IDE poort
  • Slechte ondersteuning door de fabrikant
  • Lastig overklokken voor beginners

Layout Score: 4
Ik heb twee maanden geleden dit moederbord aangeschaft door goede ervaringen met mijn vorige Asus moederbord.
Ook de passieve koeling van de north/south bridge stond mij wel aan die bovendien nog een stuk koeler is dan Nvidia's Nforce 5 serie.
Ik wilde sowiezo een crossfire bord hebben vanwege het feit dat je bij ATI
graka's twee verschillende types kunt gebruiken voor een crossfire opstelling.

Onbourd sound
Wat ik wel een nadeel vond van dit mobo is de minder fijne geluidskaart software en onboard soundcard. Je mag toch verwachten van een mobo van 150 Euro dat je dan een beetje fatsoenlijk geluid er in hebt met goede drivers. Het is een Realtek chip die naar mijn mening niet te gebruiken is in combinatie met een headset/microfoon.
Ik heb van alles geprobeerd om mijn microfoongeluid harder afgesteld te krijgen maar dat wilde maar niet slagen.

Layout
De layout van dit bord zit goet in elkaar naar mijn mening. het enige minpunt is de laag geplaatste IDE poort voor de floppy drive. Ook zijn er 4 fan connectors aanwezig waarvan één van de CPU. Meer dan genoeg dus.

Stabiliteit/Overklokbaarheid
De eerste twee maanden dat ik dit bord had heeft hij alles op stock settings gedraait en heb er nooit problemen mee gehad.
Deze week vond ik het tijd worden om hem een beetje te kietelen en om te kijken hoe ver m'n AMD 3700+ wou gaan. Nou en of hij wou gaan :P
Vanaf 2.2 Ghz heb ik hem probleemloos naar 2.9 kunnen klokken zonder dat ik problemen had met me moederbord. alleen m'n Twinmos 3200 geheugen moest een beetje geholpen worden.

Ik moet echter toegeven dat je wel even moet zoeken naar de juiste settings en dat de automatische overklok bij mij niet verder kwam
dan 5%. Ik raadt dan ook aan om geen enkele van de auto overclock features te gebruiken van dit bord. Toen ik dat in eerse instantie deed wou hij niet meer het bios opstarten of ik kwam niet verder dan
212 Mhz.

Ondersteuning van de Fabrikant
ik heb zelf nog geen ervaring gehad met Asus z'n ondersteuning (gelukig). Het is algemeen bekend dat de ondersteuning van Asus niet erg fijn is en dat je daarvoor dus zowieso geen asus moet kopen.

De prijs van dit bordje is misschien wat aan de hoge kant voor zijn features maar toch een leuk bordje voor het overklokken en een crossfire setup in plaats van een DFI.
Daarnaast is dit één van de weinige borden met deze nieuwe generatie chipset.
bord.

Heb jij ook een Asus A8R32-MVP Deluxe, Xpress 3200 (PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394)?